Firmy, które prowadzą swoją działalność w internecie, muszą dbać o rozwój i aktualność strony internetowej. To jednak nie wystarczy – konieczne jest jej pozycjonowanie oraz SEO audyt, czyli weryfikacja, czy prowadzone działania pozycjonujące i marketingowe przynoszą wymagane skutki.
- Czym jest SEO audyt?
- Kiedy wykonać audyt SEO?
Badania dowodzą, że podczas poszukiwań w internecie użytkownicy sprawdzają zwykle pierwszych 10 wyników w wyszukiwarce, dlatego firmy robią wszystko, aby znaleźć się w tym gronie. Przeprowadzając audyt SEO można sprawdzić czy elementy strony istotne z perspektywy pozycjonowania działają prawidłowo, a jeśli nie, co można zrobić, aby to działanie poprawić.
Czym jest SEO audyt?
SEO audyt jest usługą, którą świadczą specjaliści ds. SEO, agencje interaktywne i inne podmioty, zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych. Efektem działań sprawdzających jest raport, który zawiera zalecenia, uwagi i porady skierowane do programistów, copywriterów i innych pracowników, zajmujących się rozwojem i utrzymaniem witryny w internecie. Na tej podstawie firma ma możliwość wdrożenia rozwiązań zmierzających do poprawy wizerunku strony, zarówno dla użytkowników, jak i robotów pozycjonujących wyszukiwarki Google.
Podczas audytu SEO weryfikacji podlega cała strona internetowa, począwszy od jej kodu, przez język programowania, aż po zamieszczane na niej grafiki i treści. Audytor wskaże słabe i mocne strony witryny pod względem optymalizacji i podpowie jak je poprawić. Udzieli również wskazówek webmasterom – zidentyfikuje możliwe do wystąpienia problemy, związane z dostosowaniem strony do ich wytycznych.
SEO audyt pozwala więc rozwijać stronę i czynić ją maksymalnie użyteczną. To ważne, ponieważ roboty indeksujące zwracają coraz większą uwagę właśnie na użyteczność. Trendy w SEO zmieniły się – teraz ważniejszy jest unikalny i użyteczny content niż suche teksty z frazami kluczowymi, służące jedynie do pozycjonowania.
Kiedy wykonać audyt SEO?
Audyt SEO zwykle kojarzy się z działaniami sprawdzającymi, prowadzonymi na stworzonej i działającej już stronie. Można go jednak wykonać znacznie wcześniej, jeszcze na etapie koncepcyjnym. Nie istnieją jednak konkretne narzędzia, które pozwolą wykonać audyt szablonu. To duże wyzwanie dla specjalisty SEO, jednak gra jest warta świeczki – już na etapie projektowania i tworzenia strony można wyeliminować podstawowe błędy i wykonać projekt zgodny z najnowszymi standardami pozycjonowania.
Audyt najczęściej zleca się dla już gotowej strony i sprowadza się niejednokrotnie do wskazówek czysto technicznych, dotyczących zmian możliwych do wprowadzenia natychmiast. Jeżeli właściciel strony nie posiada już budżetu na zmiany lub jest im nieprzychylny, raport z audytu pozostaje niewykorzystany przez długi czas.
Newralgicznym momentem w „życiu” strony jest jej diametralna zmiana, dotycząca, np. wyglądu, struktury, a nawet słów kluczowych. Podczas takich zmian audyt SEO warto przeprowadzić dwukrotnie – raz przed wprowadzeniem zmian, a drugi raz po ich wprowadzeniu. W tym przypadku audyt może ograniczać się do analizy jednego lub kilku elementów strony, kluczowych dla wprowadzanych zmian, co w efekcie prowadzi do identyfikacji zagrożeń dla witryny i obszarów, gdzie strona ma szansę zaistnieć na nowo. Audytor prowadzi również analizę fraz kluczowych, istotnych dla nowych zakresów działalności – może okazać się, że konieczna będzie całkowita zmiana treści na stronie i ich dostosowanie do nowych wymagań, lub duża modyfikacja treści już istniejących.