Przeprowadzka sama z siebie jest wydarzeniem mocno stresującym, które poważnie nas angażuje i zabiera nam mnóstwo wolnego czasu już na długie tygodnie przed faktycznym jej terminem. Podjęcie decyzji o przeprowadzce wiąże się jednak nie tylko z pracą przy pakowaniu i załatwianiem formalności związanych z nowym mieszkaniem, ale także z kilkoma kwestiami urzędowymi. Do jednym z nich należy oczywiście rozliczanie podatku PIT w Urzędzie Skarbowych. Problem ten naturalnie dotyczy również i przedsiębiorców, którzy zmieniają siedzibę swojej firmy i tym samym zaczynają podlegać innemu urzędowi. Co w takiej sytuacji trzeba zrobić? Czy należy informować urząd o zmianie miejsca zamieszkania lub zameldowania?
Rozliczenia podatkowe składamy w urzędzie, do którego aktualnie przynależymy
Zmiana przepisów związanych z obowiązkiem informowania o zmianie miejsca zamieszkania wywołała spore zamieszanie. Wiele osób po przeprowadzce nie do końca wie bowiem w jaki sposób się zachować. Teoretycznie bowiem mamy brak konieczności informowania Urzędu Skarbowego o zmianie miejsca swojego zameldowania. Wynika to z tego, że dzisiaj urzędy pozyskują dane po prostu z bazy PESEL. Jeśli udamy się do urzędu po wymianę dowodu osobistego, bo zmieniamy miejsce zameldowania, to dane trafiają do bazy PESEL, z tej pozyska je sobie fiskus. Okazuje się jednak, że Urzędy Skarbowe wolą, aby podatnicy rozliczali się z placówkami zgodnie ze swoim miejscem zamieszkania, które nie zawsze jest takie samo jak zameldowania. Tutaj właśnie rodzi się dylemat, ponieważ wiele osób nie ma pewności czy trzeba wybrać się do urzędu i poinformować o zmianie miejsca zamieszkania czy też nie.
Złożenie deklaracji ZAP-3 po przeprowadzce jest dobrowolne
Po zmianie przepisów na początku 2012 roku podatnicy nie są już zobowiązani do składania deklaracji ZAP-3 krótko po zmianie swojego miejsca zamieszkania. Możemy więc, ale nie musimy, wybierać się do urzędu w tym celu. Oznacza to, że aktualizacji danych dokonujemy tak naprawdę w momencie składania kolejnego rozliczenia podatkowego PIT. Po przeprowadzce normalnie pracujemy, a w momencie składania rozliczenia podatkowego wysyłamy je po prostu do tego Urzędu Skarbowego, który obsługuje rejon naszego aktualnego zamieszkania. Urzędy nie bez powodu zachęcają do odprowadzania podatków właśnie w miejscu swojego zamieszkania, a nie zameldowania. Z drugiej strony, jeśli nie zameldowaliśmy się w nowym miejscu po przeprowadzce to teoretycznie możemy składać swoje zeznanie dalej w miejscu zameldowania. Nie jest to jednak rozwiązanie wygodne, gdyż w razie konieczności składania różnych wyjaśnień do naszej deklaracji podatkowej będzie czekała nas podróż do urzędu zgodnie z adresem zameldowania.
Przedsiębiorcy muszą informować o zmianie swojego adresu
Nieco inaczej sprawa wygląda natomiast w przypadku samych przedsiębiorców, którzy powinni aktualizować swoje dane wcześniej niż w momencie składania deklaracji podatkowej. W tym przypadku konieczne jest złożenie wniosku CEIDG-1 , w którym to właśnie podaje się nowy adres siedziby firmy. Warto zrobić to w miarę szybko po przeprowadzce.
Obowiązek informowania fiskusa o nowym miejscu zamieszkania dotyczy także tych podatników, którzy rozliczając się ze skarbówką podają nie numer PESEL, a własny NIP. Dotyczy to osób zatrudniających na drobne usługi, na przykład opiekunkę do własnego dziecka. W tym przypadku należy złożyć druk NIP-7 w którym aktualizuje się swoje dane osobowe, w tym adres zamieszkania.
Pierwsze zeznanie podatkowe w nowym czy w starym miejscu zamieszkania?
Po przeprowadzce do nowego miejsca zamieszkania pozostaje nam jednak jeszcze jeden dylemat, z którym nie każdy jest w stanie sobie poradzić. Przeprowadzamy się oczywiście zawsze w trakcie trwania roku kalendarzowego. Na przykład kiedy nasza przeprowadzka miała miejsce w sierpniu to jeszcze do lipca konkretnego roku odprowadzaliśmy podatek do Urzędu Skarbowego odpowiedniego dla starego miejsca zamieszkania. Od sierpnia natomiast nasze podatki trafiają już do drugiego oddziału fiskusa, zgodnego z naszym nowym miejscem zamieszkania. Pojawia się wątpliwość gdzie w takim razie swoje zeznanie należy składać. Na szczęście rozwiązanie tego dylematu jest bardzo proste. Przepisy jasno określają bowiem, że zeznanie podatkowe składa się w Urzędzie Skarbowym, do którego podlegało się w dniu 31 grudnia, a więc ostatniego dnia roku, dla którego zeznanie podatkowe jest składane.
Naturalnie nic złego na pewno się nie stanie, jeśli złożymy swoje zeznanie w starym Urzędzie Skarbowym, ale jednak warto składać zeznania do miejsca, w którym faktycznie mieszkamy. Wiele gmin wprowadza bowiem różnego rodzaju bonifikaty dla osób odprowadzających podatki w swoim faktycznym miejscu zamieszkania. Mogą to być nieco niższe podatki, różne przywileje dzieci w szkołach i wiele innych rzeczy, które z pewnością ułatwią nam mieszkanie w nowym miejscu po przeprowadzce. Naturalnie najlepiej po prostu od razu po przeprowadzce jest dokonać zmiany meldunku, ale wiadomo, że nie zawsze jest to możliwe, zależnie od naszej indywidualnej sytuacji.
Przeprowadzka a Urząd Skarbowy
Przeprowadzka sama z siebie, nawet jeśli jej celem jest miejsce położone blisko naszego obecnego miejsca zamieszkania, wiąże się oczywiście z ogromnymi przygotowaniami, gdzie najwięcej czasu zajmuje nam samo pakowanie. Naturalnie sam ten proces oznacza także trochę formalności. Musimy chociażby wypowiedzieć część umów, związanych chociażby z mediami, ale także zająć się nowym meldunkiem oraz wymianą swoich najważniejszych dokumentów. Przeprowadzka to jednak także kwestia zmiany miejsca rozliczania się z podatków. Mieszkając pod innym adresem zapewne będziemy podlegali jurysdykcji innego, niż do tej pory, Urzędu Skarbowego. Warto wobec tego wiedzieć jak będzie wyglądało rozliczanie się z podatków po przeprowadzce oraz o czym należy koniecznie pamiętać.
Urzędy Skarbowe nie wymagają od osób prywatnych informowania o zmianie miejsca zamieszkania
Zacznijmy może na początek od tego co mówią nam przepisy w przypadku zmiany miejsca swojego zamieszkania. Kiedyś faktycznie do Urzędu Skarbowego należało zgłosić się niezwłocznie po zmianie miejsca zamieszkania. Najpierw należało wybrać się do obecnego urzędu i poinformować o swojej przeprowadzce, a kiedy doszła ona do skutku iść tym razem do nowego urzędu i zaktualizować tam swoje dane. Obecnie sytuacja uległa zmianie i zdecydowanie jest ona bardziej na korzyść podatników.
Urzędy Skarbowe wykorzystują bowiem dane znajdujące się bazie PESEL i to na tej podstawie mogą sobie aktualizować dane podatników. Przeprowadzając się najczęściej zmieniamy adres zameldowania i dokumenty, a więc aktualizacja następuje w bazie PESEL, do której urzędy mają pełny dostęp. W praktyce jednak aktualizacja naszych danych w Urzędzie Skarbowym następuje wraz ze złożeniem zeznania podatkowego. Kiedy po przeprowadzce będziemy wypełniali swoje pierwsze zeznanie to podajemy na nim już nowy adres zamieszkania, składamy dokumenty do nowego Urzędu Skarbowego i aktualizacja nastąpi automatycznie. Oczywiście nadal funkcjonują druki ZAP-3, które służą do aktualizacji danych osobowych podatnika. Można je złożyć w urzędzie po przeprowadzce, ale nie ma takiego obowiązku.
Meldunek, a zamieszkanie to dwie różne kwestie
W niektórych przypadkach przeprowadzamy się do nowego miejsca, ale początkowo nie podejmujemy decyzji o zmianie swojego meldunku. Teoretycznie powinniśmy rozliczać się w urzędach zgodnie ze swoim miejscem zameldowania, ale w praktyce urzędy zachęcają jednak, aby robić to w miejscu swojego zamieszkania, nawet jeśli nie jest się tam zameldowanym. Dzięki takim zachętom nakłania się ludzi do odprowadzania podatków w miejscu swojego zamieszkania. Ma to zapobiegać sytuacjom, że dana osoba pracuje i żyje na przykład w dużym mieście, a podatki płaci na wsi, gdzie jest zameldowana choć tam nie mieszka. W tej kwestii mamy więc dużą swobodę.
Kwestie związane z naszym pierwszym rozliczeniem podatku
Osoby świeżo po przeprowadzce niejednokrotnie mają spore wątpliwości związane z tym gdzie należy się ze swojego podatku rozliczać. Do pewnego momentu przynależeliśmy bowiem do starego Urzędu Skarbowego, a już po wyprowadzce przez kilka kolejnych miesięcy pracy do innego. Na szczęście sprawa jest tutaj prosta i nie wymaga specjalnego zastanawiania się gdzie swoje dokumenty składać. Bardzo dokładnie precyzują to bowiem przepisy prawa. Zgodnie z nimi dokumenty, a więc swój PIT, składamy do tego Urzędu Skarbowego, do którego przynależeliśmy zaledwie w jednym dniu roku, konkretnie w dniu 31 grudnia danego roku. Zawsze więc będziemy składali swoje dokumenty do nowego urzędu, chyba, że przeprowadziliśmy się do nowego mieszkania 1 stycznia, czyli naturalną rzeczą staje się to, że składamy dokumenty do starego Urzędu Skarbowego, a w kolejnym roku już do nowego.
Przedsiębiorcy nie są zwolnieni z konieczności aktualizacji danych
Na koniec warto wspomnieć o pewnym odstępstwie od braku obowiązku informowania Urzędu Skarbowego o zmianie adresu. O ile osoby fizyczne aktualizują swoje dane wraz z kolejnym zeznaniem podatkowym, tak przedsiębiorcy nie mogą czegoś takiego zrobić. Tutaj pojawia się bowiem obowiązek niezwłocznego poinformowania urzędu o zmianie siedziby firmy, a więc i zmianie przynależności do skarbówki. Aby tego dokonać należy wybrać się do urzędu osobiście i złożyć tam druczek CEIDG-1, w którym to właśnie podajemy swoje nowe dane adresowe. Warto o tym pamiętać, aby nie otrzymać później nieprzyjemnych kar.
Wyjątkiem są w tej sytuacji także osoby, które pomimo nieposiadania działalności gospodarczej i tak kogoś zatrudniają. Może to być na przykład zatrudnienie sprzątaczki czy opiekunki zajmującej się dzieckiem podczas nieobecności rodziców. Wyjątek związany jest z tym, że takie osoby w swoich zeznaniach podatkowych podają nie numer PESEL, a oczywiście NIP. Zmiana adresu wiąże się więc ze złożeniem druczku aktualizacyjnego NIP-7, z nowymi danymi adresowymi, który to druczek także musimy złożyć osobiście w urzędzie, już tym nowym.
Na szczęście jednak w większości przypadków, jak widać, zmiana adresu zamieszkania nie wiąże się z jakimiś nieprzyjemnymi formalnościami, które zabiorą nam dużo czasu. Zazwyczaj aktualizacja danych nastąpi wraz ze złożeniem nowego zeznania podatkowego. Jako przedsiębiorcy musimy już zgłosić się do urzędu, ale tutaj także możemy liczyć na pewne ułatwienie. Dzisiaj większość urzędów oferuje możliwość dokonania rezerwacji terminu wizyty za pośrednictwem Internetu. To rozwiązanie niesłychanie wygodne, gdyż przychodzimy danego dnia na konkretną godzinę i nie musimy wystawać w długich kolejkach, tracąc oczywiście cenny czas.
Wpis napisany we współpracy z Fortis ® – Przeprowadzki Łódź i usługi transportowe na terenie Łodzi