W czasie intensywnego rozwoju komunikacji elektronicznej coraz popularniejszy staje się handel towarami i usługami na odległość. Podpisywane w ten sposób umowy to już niemal codzienność. Stąd też rosnący popyt na telefonicznych sprzedawców i doradców klienta. Na czym polega ta praca? Jakie są jej wady i zalety?
Na czym polega praca telefonicznego doradcy klienta i kto może ją wykonywać?
Call center to wciąż jedna z najprężniej rozwijających się branż na polskim rynku pracy. Firmy prowadzą nabór niemal bez przerwy. Skąd bierze się taka rotacja w call center? Stąd, że nie jest to praca dla każdego. Polega ona na sprzedaży produktów i usług przez telefon. Najpopularniejsze w Polsce jest sprzedawanie umów telekomunikacyjnych. Doradca dzwoni więc do klienta jednej sieci i namawia go na przejście do konkurencyjnej, oferując świetne warunki. Niektórzy trudnią się przedłużaniem umów, sprzedażą ubezpieczeń itp. Coraz popularniejsze staje się także sprzedawanie różnego rodzaju produktów: garnków, pościeli, ręczników, książek.
Jak zostać telefonicznym doradcą klienta?
Stanowisko telefonicznego doradcy klienta nie ma wysokich wymagań. Pracodawcy wymagają od potencjalnych pracowników komunikatywności, podstawowej znajomości obsługi komputera i chęci do pracy. Zdecydowana większość firm prowadzi szkolenia dla nowo zatrudnionych pracowników, na których uczą nie tylko produktu, ale także technik sprzedażowych i samej pracy. Pracować w call center może więc każdy, a oferty pracy można znaleźć łatwo w Internecie za pośrednictwem takich stron jak Jober.pl.
Zalety i wady pracy jako telefoniczny doradca klienta
Jak każda praca, także praca w call center ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest to stanowisko dla osób, które są naprawdę odporne na stres. Klienci nie zawsze są mili, często zniechęcają do dalszej pracy, a liderzy wciąż wymagają wyników. I to jakich! Jedną z wad pracy na takim stanowisku są naprawdę wysokie progi sprzedażowe, które nie są zależne od dnia. A zdarza się, że przez całą dniówkę nie uda się nic sprzedać. Ponadto widząc ilu pracowników jest zatrudnionych w takich firmach, oczywistym jest, że nie wszyscy mogą być najlepsi. Najsłabsi najzwyczajniej zostaną zwolnieni lub sami odejdą.
Praca w call center ma oczywiście też swoje dobre strony, do których należy przede wszystkim realna możliwość awansu. Im lepszym jesteś sprzedawcą, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaniesz liderem czy trenerem. W tego typu miejscach pracy zwykle panuje naprawdę świetna i przyjazna atmosfera, a godziny pracy można dostosować do swojego rytmu dnia. Jest to więc idealne miejsce dla uczniów i studentów. I najważniejsza kwestia – im więcej wypracujesz, tym lepsza będzie Twoja pensja. Dobrzy sprzedawcy zarabiają nawet po kilka tysięcy złotych miesięcznie. Zawsze jednak warto zwrócić uwagę na warunki umowy, które jasno określają system premiowania oraz wysokość niezależnej od sprzedaży podstawy.
Zarobki
Zarobki uzależnione są przede wszystkim od naszych wyników sprzedażowych. Im więcej umów podpiszemy, tym większe premie i prowizje od sprzedaży. Oczywiście jeśli nic nie sprzedamy, możemy liczyć na minimalną stawkę godzinową, jednak pamiętajmy, że taki stan nie potrwa długo. Pracownik, który na siebie nie zarabia, zostaje zwykle zwolniony.
Gdzie najlepiej pracować jako telefoniczny doradca klienta
Firmy w branży call center mnożą się w większych miastach jak grzyby po deszczu. Niektóre utrzymują się dłużej, inne krócej. Zależy to przede wszystkim od warunków, jakie oferują pracodawcy. Tutaj kluczową rolę odgrywa poczta pantoflowa. Wieści o źle prowadzonych firmach, złym traktowaniu pracowników czy oszustwach szybko się rozchodzą, firmy tracą pracowników i trudno pozyskać im nowych, więc szybko upadają. Warto zasięgnąć więc opinii i postawić na call center, które na rynku utrzymuje się długo i ma większość pozytywnych opinii. Dużo ludzi wybiera firmy typu CCIG czy Telbridge.