Płacisz coraz wyższe rachunki za energię? Nie musisz pobierać energii po wysokiej cenie za kWh, czas pomyśleć o zmianie sprzedawcy. Aby zmienić sprzedawcę, ważne jest, aby dobrze go wybrać. Nie tylko pod względem ceny, choć zazwyczaj jest ona głównym kryterium wyboru. Równie ważna jest jasna i zrozumiała umowa bez „ukrytych” chwytów, jak i wykwalifikowany personel. Dlatego konieczne jest porównanie ofert wszystkich firm. Poniżej wskazówki, na co uważać.
Kiedy mogę zmienić sprzedawcę energii?
Długość okresu wypowiedzenia, będzie czynnikiem decydującym o tym czy obecnie można zmienić sprzedawcę. Pierwszeństwo ma, bowiem dotrzymywanie postanowień obecnej umowy na dostawę energii elektrycznej. W przypadku umów na czas nieokreślony, zwykle okres wypowiedzenia wynosi od miesiąca do trzech miesięcy. Niektórzy sprzedawcy, jednak wprowadzają swoje zasady i na ich warunkach określonych w umowie, okres wypowiedzenia może trwać znacznie dłużej. Zapis umowy może też ograniczać prawo do wniesienia wypowiedzenia jedynie do pewnego okresu w roku. Np. umowę można wypowiedzieć nie wcześniej, niż miesiąc wcześniej z zachowaniem trzech miesięcy wypowiedzenia. I tak, jeśli umowa kończy się 31 grudnia, to wypowiedzenie możemy wnieść we wrześniu, aby zachować trzy pełne miesiące wypowiedzenia. Wcześniejsze przesłanie/złożenie wypowiedzenia będzie skutkowało naliczeniem kary, a ta może wynosić nawet 25 złotych za każdy wcześniejszy miesiąc zerwania umowy.
Ile pieniędzy można zaoszczędzić?
Ile można zaoszczędzić poprzez zmianę dostawcy energii, zależy od wielu czynników. I jednym z nich nie jest to, ile energii używasz. Oczywiście, że jeśli zaczniesz oszczędzać prąd, to rachunek będzie niższy, ale sama zmiana nie obniży twojego poboru energii. Zmiana ma na celu obniżenie ceny za kWh, jak to w matematyce bywa im niższy jeden czynnik tym niższy iloczyn.
Rachunek za prąd składa się z wielu pozycji, płatności za prąd oblicza się mnożąc stawkę za energię netto razy ilość pobranych kilowatogodzin. Do wyniku dodaje się podatek VAT. Obniżając cenę energii saldo będzie niższe, bo niższy jest jeden z czynników.
Aby dowiedzieć się dokładnie, ile można zaoszczędzić poprzez zmianę sprzedawcy, wprowadzić swoje dane do naszego kalkulatora cen energii EnergiaDirect.pl wówczas będziemy mogli kompleksowo (uwzględniając koszty dystrybucji, zależne od regionu) obliczyć dla Ciebie oszczędności.
Osoby z niskim zużyciem powinny porównać inne koszty, nie tylko cenę energii. Wysokość miesięcznej opłaty handlowej także ma wpływ na wysokie płatności. Podobnie jest z opłatami dodatkowymi typu opłata za wprowadzenie cennika, jak i opcji wpływających na sposób i zasady fakturowania, o czym dalej.
Zmiana sposobu fakturowania
Sprzedawcy dążą do tego, aby jak największa liczba klientów zmieniła papierową fakturę na elektroniczny podgląd płatności. W tym celu udostępniają odbiorcom platformy elektroniczna, zachęcają do logowania w internetowych panelach klienta. Taka rezygnacja powinna automatycznie obniżyć wysokość opłaty handlowej, ale nie zawsze tak jest, zdarza się, że obecnie nie jest ona naliczana, a po zmianie pojawi się na rachunku za energię elektryczną. Tak też może być z fakturowanie, obecnie fakturowany jesteś na podstawie odczytów licznika (miesięcznych bądź dwumiesięcznych) nowy sprzedawca wprowadzi fakturowanie prognozowane, na podstawie dotychczasowego zużycia w takich samych odstępach czasu otrzymasz fakturę, ale nie za pobrane kWh tylko prognozowane, sprzedawca na podstawie wcześniejszych obserwacji uważa, że tyle energii pobrałeś. Raz na rok, kiedy licznik będzie odczytany wystawi fakturę za roczne zużycie. Przy takim rozwiązaniu musisz liczyć się z niedopłatą, którą będzie trzeba uregulować. Jeśli nie chcesz rezygnować z fakturowania rzeczywistego, opłata za fakturowanie rzeczywiste będzie doliczona osobno, albo wzrośnie cena energii. Doliczona może zostać także kara za przekroczenie terminu płatności faktur.
Czy jestem zaangażowany w proces zmiany sprzedawcy energii?
Proces zmiany sprzedawcy energii jest bardzo prosty. Twój wkład jest minimalny, wystarczy przedstawić kilka danych i po przeczytaniu podpisać umowę. Do zmiany wystarczą następujące, proste kroki.
- Decyzje o tym, z usług, którego sprzedawcy będziesz korzystać.
- Na podstawie nowej umowy, porozumienia energetycznego między sprzedawcą a dostawcą, oraz twojego upoważnienia przedstawiciel nowego sprzedawcy wypowiada umowy (z dotychczasowym sprzedawcą i dystrybutorem).
- Twój nowy dostawca energii potwierdza szczegóły dotyczące transferu, sprawdza rodzaj licznika, w razie potrzeby wymienia urządzenia. Spisuje stan, aby prawidłowo zafakturować.
- Cały proces nie powinien trwać dłużej niż 30 dni.
Obsługa klienta, czy to ważne?
Tak, oczywiście, że tak. Czynniki takie jak zakres usług, które zapewnia sprzedawca są ważne. Nie da się ich porównać. Usługi takie jak doradztwo telefoniczne, eBOK, punkty obsługi klienta, nie zawsze są prowadzone przez sprzedawców. Ci mniejsi, którzy startują na rynku mogą nie mieć tak rozwiniętej obsługi klienta, jak w przypadku sprzedawców działających na rynku przez dekady. Od Ciebie zależy czy którykolwiek z tych czynników są ważniejsze niż uzyskanie najtańszej oferty. Aby pomóc porównać sprzedawcę pod tym względem, zachęcamy do kontaktu ze sprzedawcą, który przedstawi ofertę, ale i zapozna nas z obsługą klienta, jaką preferuje.