Przez tysiące lat handel wymienny był rzeczywistością, z którą ludzie musieli sobie radzić. Potem nastała era gotówki i kolejek do kas w banku po jej wypłatę. Na szczęście te czasy już minęły, a elektroniczne metody płatności są teraz dostępne dla wszystkich. Jak się rozwijały? Co się zmieniło na przestrzeni wieków? Dowiedz się więcej.
Istotne początki płatności elektronicznych
Płatności elektroniczne mają swoje korzenie w latach 70. XIX wieku, kiedy to Western Union zadebiutował w 1871 r. jako elektroniczny transfer środków (EFT). Od tego czasu ludzie zachwycili się ideą wysyłania pieniędzy, aby zapłacić za towary i usługi, bez konieczności fizycznej wizyty w punkcie sprzedaży. Technologia była motorem rozwoju płatności online.
W 1910 roku Rezerwa Federalna Ameryki zaczęła używać telegrafu do przesyłania pieniędzy. W latach 50. Diner’s Club International stał się pierwszą niezależną firmą obsługującą karty kredytowe, a wkrótce po nim pojawił się American Express. W 1959 roku American Express przedstawił światu pierwszą plastikową kartę do płatności elektronicznych.
Geneza e-płatności jest oczywiście związana z początkiem Internetu, który zrewolucjonizował świat. Przecież gdyby nie było World Wide Web (WWW), nie byłoby sklepów internetowych i e-usług. Nie byłoby bankowości elektronicznej, nie mógłby tak prężnie rozwinąć się system przelewów online Przelewy24. Historia Internetu zaczyna się w 1969 roku od ARPANET – sieci wojskowej, która miała być siatką komunikacyjną w erze wojny w Wietnamie. Jednak główny punkt zwrotny nastąpił w 1989 roku, kiedy Tim Berners-Lee przedstawił rozwiązanie ułatwiające publikowanie i dostęp do informacji w Internecie za pomocą tak zwanych „witryn” lub „stron”.
Rozwój systemów płatności online
Wraz z rozwojem Internetu w pierwszej połowie lat 90. zaczęły funkcjonować pionierskie usługi płatności online. W 1994 roku powstała Stanford Federal Credit Union – pierwsza instytucja finansowa, która oferowała wszystkim swoim członkom usługi bankowości internetowej online. W tym samym roku dokonano pierwszej płatności online przez zwykłego klienta. Jednak na początku procedura ta wcale nie była przyjazna dla użytkownika i wymagała specjalistycznej wiedzy z zakresu szyfrowania czy protokołu przesyłania danych.
Następnie powstały Google i PayPal, a świat elektronicznego handlu stał się znacznie bardziej dostępny. Płatności online stawały się proste, łatwe i bezpieczniejsze. Pojawienie się smartfona w 2007 roku oznaczało, że ludzie mogli płacić online bezpośrednio z telefonu, bez konieczności używania komputera. W międzyczasie nastała era zewnętrznych operatorów płatności takich jak https://www.przelewy24.pl/, które uniezależniły szybkość realizacji przelewów od sesji bankowych.
Technologia mobilnych płatności zmienia się w coraz szybszym tempie. Aktualnie priorytetem dla większości sprzedawców jest dbanie o bezpieczeństwo danych klientów. Dlatego w najbliższym czasie to sztuczna inteligencja ma zrewolucjonizować tradycyjny sektor płatności online.
Jak będzie? Czas pokaże. Na razie to zewnętrzni operatorzy płatności podbijają rynek mobilnych transakcji.