Telefon przez Internet to coś, co ostatnimi czasy stało się niezwykle popularnym rozwiązaniem, szczególnie w firmach, w których pożądana jest skuteczna komunikacja wewnętrzna oraz zewnętrzna. Jednak, tak jak w przypadku każdego innego rozwiązania dla biznesu, centrala IP budzi wątpliwości i powstało na jej temat wiele mitów, mogących wprowadzać w błąd tych przedsiębiorców, którzy jeszcze nie zdecydowali się na skorzystanie z tego rozwiązania. Sprawdźmy więc jakie mity krążą wokół telefonu przez Internet i rozwiejmy wszelkie wątpliwości!
Telefon przez Internet – 5 najczęściej powielanych mitów
MIT 1 – Centrala VOIP to słaba jakość rozmów
Aby powiedzieć skąd wziął się ten mit, należy cofnąć się do początków telefonii przez Internet, bo to właśnie wtedy pojawiały się problemy – nie tylko z jakością rozmów, ale również z cenami oraz poprawnym działaniem tego rodzaju technologii. Miało to oczywiście bezpośredni związek z jakością łącz internetowych w Polsce, a także ich cenami – jak wiemy początki sieci internetowej w naszym kraju były trudne i nie każdy mógł pozwolić sobie na tak efektywne surfowanie po stronach WWW jak teraz.
Na szczęście czasy zmieniły się o 180 stopni – dzisiaj szybkość łącz, nawet tych kosztujących niewiele, jest znakomita, a połączenie z Internetem jest tanie i bezproblemowe. Bez problemu działa też telefon przez Internet – również pod kątem jakości rozmów, która jest naprawdę bardzo wysoka, a wynika to przede wszystkim z tego, że współcześnie rozmowy prowadzone za pośrednictwem centrali VOIP, nie wymagają bardzo szybkiego Internetu i dużej przepustowości łącza.
MIT 2 – Centrala IP PBX nie ma wsparcia serwisowego
Jest to mit, który powstał poprzez zaniedbania niektórych operatorów, oferujących centrale IP PBX. Jednak to również pokłosie trudnych początków i lat 90-tych, kiedy to w naszym kraju dopiero rozwijały się standardy związane z wysoką jakością obsługi klienta biznesowego. Dzisiaj operator, oferujący tego rodzaju rozwiązania, powinien zapewnić pełną obsługę, a także co najmniej podstawowe wsparcie serwisowe, które jest niezbędne w przypadku jakichkolwiek problemów związanych z działaniem telefonu przez Internet.
Warto też dodać, że operatorzy dbają o odpowiednio wysoki poziom bezpieczeństwa prowadzonych rozmów, dzięki czemu możesz być spokojny o swoje firmowe dane i oczywiście interesy.
MIT 3 – Centrala IP to ogromne koszty związane z wdrożeniem i rozbudową
W tym przypadku trzeba przyznać, że samo wdrożenie technologii VOIP jest kosztowne, jednak nie ma mowy o ogromnych kosztach. Oczywiście wszystko zależy od wielkości przedsiębiorca, liczby stanowisk pracy, a także ilości niezbędnego sprzętu, jaki trzeba zakupić. Zwykle jednak koszty początkowe, jakie generuje centrala IP nie są przytłaczające, a technologia okazuje się być znakomitą inwestycją na dziesięciolecia. Warto więc poszukać najlepszych dla siebie pakietów, a także wybrać odpowiedni sprzęt – taki, który powinien zapewnić Ci wysoką jakość rozmów i wiele dodatkowych możliwości, wcale nie jest drogi (koszt maksymalnie 200-300 złotych za jeden telefon).
MIT 4 – Telefon przez Internet jest trudny w konfiguracji
Kolejny raz musimy odnieść się do tego, jaki zakres usług świadczony jest przez operatora. Powinien on bowiem służyć kompleksową pomocą w zakresie wdrożenia i konfiguracji technologii VOIP, a także zapewnić automatyzację niektórych procesów, związanych z obsługą rozwiązania. Poziom trudności i czasu, jaki będzie potrzebny, by wdrożyć technologię VOIP w firmie, jest też uzależniony od ilości sprzętu zakupionego przez firmę – zwykle jednak nie ma tutaj większych przeszkód w rozpoczęciu korzystania z rozwiązania, jakim jest telefon przez Internet.
MIT 5 – system call center jest bezużyteczny
Według wielu osób ten sposób komunikacji jest bezwartościowy, szczególnie w dobie rozbudowanych komunikatorów internetowych. Jak jednak pokazuje praktyka – telefon przez Internet jest rozwiązaniem dużo bardziej elastycznym i dającym o wiele więcej możliwości, również w zakresie kontaktu z klientem.