Marketing w XXI wieku jest jedną z dziedzin biznesu, która rozwija się najszybciej. Co więcej osób w branży przybywa. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze popyt na ten rodzaj pracy wydaje się nadal nie słabnąć. Poza tym stale rosną wymagania odnośnie technik marketingowych, co sprawia, że osoby które zajmują się tym zawodowo muszą się stale rozwijać. Wreszcie, po trzecie, równolegle zmienia się technologia. Zarówno w kwestii narzędzi komunikacyjnych jak i tych potrzebnych w uprawianiu tej dziedziny wiedzy.
Praca w marketingu – Sztuka czy inżynieria?
Współczesny marketing cyfrowy obejmuje wiele dziedzin zarówno nauki jak i sztuki. Jeżeli jesteś grafikiem, masz dolności plastyczne, faktycznie jesteś w stanie korzystać z nich jako designer. Możesz skupić się na brandingu (np. zajmując się projektowaniem logotypów), albo kreacją elementów graficznych na stronę WWW. Możesz także wykorzystać swoje zdolności w kreacji materiałów drukowanych: ulotek reklamowych, broszur informacyjnych, czy materiałów przeznaczonych do reklamy zewnętrznej. Tworząc projekty roll upów lub reklamowych naklejek na samochody z pewnością wyżyjesz się twórczo.
Ten rodzaj pracy zwykle podlega szerszemu planowi budowania wizerunku. Współczesny marketing w dużej mierze opiera się na twardych danych. Osoby odpowiedzialne za planowanie muszą mieć zdecydowanie więcej technicznych umiejętności. W tym obszarze praca marketera przypomina pracę inżyniera. Analityki Google lub innych dostawców danych, mówią jakie kroki należy podjąć w kolejnych etapach – to już zdecydowanie mniej sztuka, a bardziej inżynieria.
Zawody dostępne w nowoczesnym marketingu
Wybór prac w marketingu jest rozległy. W zależności od tego, jakie posiadasz kwalifikacje na rynku pracy w Polsce. Zacznijmy od doświadczenia od dołu
Asystent marketingu
To praca dostępna dla młodej osoby, która widzi swoją przyszłość w działach związanych z marketingiem i sprzedażą. Wiele ofert na rynku pracy nie stawia tutaj wysoko poprzeczki. Z całą pewnością jeśli kiedykolwiek prowadziłeś własnego bloga (nawet hobbystycznie) możesz się starać o taką posadę. Wymagania choć niewielkie z reguły są już ukierunkowane na określone umiejętności. Śledząc oferty pracy w internecie zwróć uwagę w jak dużej części jesteś gotowy na podjęcie tego wyzwania. Jeżeli pośród wymagań więcej niż połowa zagadnień nie jest Ci obca – pisz CV i startuj. To początek drogi na ścieżce kariery, która może zakończyć się naprawdę wysoko.
Reklama Google Ads
To wymagająca praca zwłaszcza dla młodego marketera. Na tym stanowisku powinieneś umieć nie tylko tworzyć chwytliwe reklamy, ale także umiejętnie ocenić potencjał poszczególnych słów kluczowych. Powinny one być powiązane bezpośrednio z ofertą Twojego pracodawcy. Praca w dziale reklamy i marketingu stawia tutaj konkretne wymagania odnośnie znajomości narzędzi jak Google Ads Planner, Google Trends i innych, które wspomagają pracę przy tworzeniu adsów. Niektóre firmy stawiają poprzeczkę jeszcze wyżej i tego typu pracę zdobędziesz dopiero jeśli posiadasz aktywny Certyfikat Google Ads. Nie każdy pracodawca będzie czekał, aż się tego nauczysz. Jakkolwiek na obecnym rynku pracy sporo jest takich pracodawców, którzy stawiają na umiejętności w większym stopniu niż na konkretny papierek. Zatem nie zawsze musisz tę wiedzę dokumentować. Ale umieć trzeba.
Copywriter
To zdecydowanie jeden z najbardziej popularnych zawodów w nowoczesnym marketingu. Wymagania dla kandydata na copywritera są dość wysokie. Bo z jednej strony powinna to być osoba o duszy artystycznej, umiejąca tworzyć piękne stylistycznie teksty, z drugiej zaś rozumieć techniczne uwarunkowania działania wyszukiwarki internetowej. Jego zadaniem jest tworzenie dobrej jakości tekstów reklamowych, pisanie bloga, budowanie ofert lub treści mailingów. Praca copywritera zwykle wiąże się z dłuższym doświadczeniem. Zdecydowanie polecać ja można osobom, które lubią pisać na każdy temat i szybko się uczą nowych rzeczy. Powinny także umieć z łatwością wyszukiwać informacji o obszarach, jakich nie znają i jednocześnie umieć weryfikować, czy informacje te pokrywają się ze stanem faktycznym.
Copywriter często współpracuje z działem marketingu jako freelancer, albo na zasadach B2B. To niełatwa praca, ale dająca wiele satysfakcji.
Pozycjoner
Osobę, która w dziale marketingu dba o dobrą wyszukiwalność strony WWW w internecie nazywa się pozycjonerem lub Managerem SEO. Jest to na ogół bardzo doświadczony marketer, znający mechanizmy działania wyszukiwarki Google a także śledzący na bieżąco zmiany sposobów indeksowania i wyświetlania wyników w największej wyszukiwarce świata.
Ten zawód polecamy zdecydowanie komuś, kto potrafi samodzielnie analizować możliwości pozycjonowania. Jednocześnie umie z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi zbudować dobrze działającą strategię SEO. Niemniej istotną umiejętnością jest poszukiwanie szans na zdobycie dobrej jakości linków prowadzących na WWW prowadzonego projektu.
Stawiając pytanie o pracę w marketingu musisz samodzielnie odpowiedzieć sobie na pytania:
- Co tak naprawdę umiesz robić z rzeczy, które mogą się przydać działowi i pracodawcy
- Jakie jest Twoje doświadczenie w marketingu
- Czy jesteś gotowy na stały rozwój własnych kompetencji?
Rzeczywiście marketerem nie może być każdy. Jednocześnie w dzisiejszych czasach dotarcie do pozycji dyrektora marketingu w firmie często wiąże się z pozycją bezpośrednio w jej zarządzie. Pytanie, czy warto, pozostawiam otwarte.
____
Marcin Janicki jest założycielem agencji Medyczny Marketing zajmującej się dostarczaniem kompleksowych usług od strategii po wyspecjalizowane taktyki marketingowe dla centrów medycznych i lekarzy.
Na co dzień pisze i redaguje blog marketingowy, gdzie można znaleźć sporo kawałków wiedzy z tego zakresu.