Smart shopping to kupowanie za jak najniższą cenę tak, żeby zakup jak najbardziej się opłacał. Jak radzą sobie Polacy? Czy polowanie na najtańsze produkty jest naszą mocną stroną?
Platforma sprzedażowa BravoKupony (https://www.bravokupony.pl/smart-shopper-index) przeprowadziła badania wśród krajów OECD, rozpoznając zachowania konsumentów i wydatki mieszkańców poszczególnych krajów. Okazuje się, że Polska plasuje się na ostatnim miejscu rankingu.
Niewiele ponad połowa Polaków przyznaje, że rozsądnie podchodzi do zakupów, rozważając co się bardziej opłaca i chcąc oszczędzić jak najwięcej. Pozostałe kraje skupiają się na sprawdzaniu cen i poszukiwaniu ofert rabatowych przed dokonaniem zakupów. Polacy chcą więc zaoszczędzić, podczas gdy mieszkańcy innych narodowości są gotowi dokonać zakupu, ale licząc na to, że zawsze można znaleźć lepszą ofertę.
Niemniej, pomimo słabych nawyków, jako konsumenci Polacy świetnie sobie radzą, jeśli chodzi o wskaźnik zadłużenia gospodarstw domowych. Pomimo niedużych oszczędności, bo tylko 1% z dochodów, obciążenie budżetu domowego zadłużeniem to tylko 62% rocznego dochodu. Dla porównania, Brytyjczycy są gotowi obciążyć budżet domowy aż 144% zadłużeniem w postaci zaciąganych kredytów, pożyczek i nieposkromionego korzystania z kart kredytowych.
Jak się okazuje, na rosnącą świadomość kupujących i ich skłonność do oszczędzania, duży wpływ ma używanie wyszukiwarki Google. Badania potwierdziły, że częstsze zaglądanie do Google pozwala nam więcej oszczędzić. Badanie zostało przeprowadzone wśród siedmiu największych rynków konsumenckich, którymi są UK, Francja, Niemcy, USA, Włochy, Hiszpania i Polska.
Spośród wymienionej siódemki, ponad połowa z nich kieruje się zdrowym rozsądkiem, podejmując zachowania konsumenckie. Mieszkańcy tych krajów chętnie korzystają z promocji i kodów zakupowych. Ich zakupy najczęściej dotyczą branży modowej i produktów z kategorii lifestyle. Dla Polaków wiodącą marką, która została sklasyfikowana jako najpopularniejsza wśród smart shoppers, jest marka Zalando. Polacy polubili ją za możliwość kupowania w przyjaznych cenach i korzystania ze zniżek oferowanych konsumentom. Z drugiej strony globu, w Stanach Zjednoczonych, na pierwszym miejscu uplasował się amerykański dom handlowy Kohl’s, który znany jest ze sprzedaży takich marek jak Tony Hawk, Jennifer Lopez czy Mark Anthony. Kohl’s wyprzedził w rankingach markę Asos oraz popularną wśród Amerykanów sieciówkę, sportowy retailer JD.
Pod względem skłonności do oszczędności i generowania niskich wydatków z budżetu gospodarstwa domowego, w rankingu Smart Shopper Index prowadzą Niemcy. Drugie miejsce zajmują Holendrzy, a zaraz za nimi plasują się Francuzi.
Okazuje się, że mieszkańcy Francji świetnie znają się na smart shoppingu i są na prowadzeniu w notowaniach, jeśli chodzi o wnikliwe zachowania konsumenckie.
Będący na drugim miejscu Irlandczycy z kolei rozsądnie zarządzają swoim budżetem, wydając mało i uważnie, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy pierwszej potrzeby.
Niemcy w rankingu zajęli trzecie miejsce, mając najwyższy wskaźnik oszczędności gospodarstw domowych, wśród krajów OECD biorących udział w badaniu.
Czwarte miejsce zajmują Stany Zjednoczone, cechujące się potencjałem do oszczędzania i generalnie świadomymi nawykami konsumenckimi.
Pierwszą piątkę zamyka Norwegia, która według badania Smart Shopper Index, może się pochwalić optymalnym stosunkiem wydatków do kosztów życia.
Badanie przeprowadzone przez BravoKupony dotyczyło oszczędności gospodarstw domowych, ich zadłużenia, świadomych zachowań konsumenckich, ogólnych wydatków w porównaniu z kosztami utrzymania, oraz wydatkami na jedzenie, w porównaniu do kosztów życia w różnych krajach OECD.