Firmy transportowe, działające na masową skalę, oferują wiele możliwości przewozu ładunku. Wszystko zależy od zindywidualizowanych wymagań klienta. Bardzo często wybierany jest przewóz całopojazdowy, który można spotkać pod skrótem FTL (z języka angielskiego Full Truck Load). Głównym założeniem takiego transportu jest rezerwacja przez kontrahenta całej powierzchni ładunkowej pojazdu.
Transport całopojazdowy — charakterystyka
Co można powiedzieć o takiego rodzaju przewozie? Przede wszystkim to, że kontrahent wynajmuje dla siebie całą powierzchnię pojazdu. Jednak nie musi on dokonać załadunku sięgającego maksymalnych wartości. Wystarczy, iż dojdzie do wykorzystania niewielkiej przestrzeni, odpowiadającej jego potrzebom.
Koszt transportu nie zmienia się wraz ze stopniem zapełnienia powierzchni ładunkowej. Po prostu płaci się za wynajem zestawu transportowego, a nie ilość przesyłanego dobra. Opłata nie podlega podziałowi między adresatami, tylko spoczywa na jednym, konkretnym zleceniodawcy. Aby przewieźć towar z wykorzystaniem metody FTL, można dokonać wyboru odpowiedniego środka transportu. Najpopularniejszym z nich jest ciągnik siodłowy posiadający specjalną naczepę (np. firana, plandeka czy chłodnia).
Korzyści dla zleceniodawcy
Czym charakteryzuje się przewóz całopojazdowy? Do niewątpliwych zalet można zaliczyć możliwie jak najkrótszy czas realizacji zlecenia i minimum formalności. Uczestnictwo tylko jednego zleceniodawcy nie dość, że gwarantuje pewność, tylko jednego załadunku, to jeszcze na trasie nie występują punkty pośrednie. Z tego względu kierowca wybiera optymalną dla siebie trasę zapewniającą szybkie dostarczenie ładunku do odbiorcy. Szczególnie ważne jest to w momencie przewozu rzeczy, na które długi transport ma negatywny wpływ.
Z racji tego, że w przewozie FTL nie bierze udziału towar drobnicowy, pochodzący z wielu miejsc, nie jest konieczne żmudne wypełnianie dokumentów dotyczących dużej ilości towaru. Sprawia to, że dopełnienie formalności przebiega sprawniej, a zaoszczędzony czas kierowca przeznacza na jazdę.
Co na to rachunek ekonomiczny? Jasno wynika z niego, że najbardziej opłacalne będzie zajmowanie przez ładunek całej możliwej przestrzeni przez ładunek, który wymaga szybkiego transportu, gdyż jest np. szybko psujący. Sama przesyłka powinna mieć jednego nadawcę i jednego odbiorcę.
Koszt transportu
Jakie czynniki wpływają na koszt transportu całopojazdowego? Główną rolę będzie odgrywać typ ładunku, od którego zależeć będzie wybór środka transportu. Innej powierzchni ładunkowej będzie wymagać towar konwencjonalny a innej towar niebezpieczny.
Bardzo często można spotkać się ze stwierdzeniem „model usługi”. W tym przypadku rozróżnić można standardową oraz ekspresową przesyłkę. Oczywiście, im krótszy czas oczekiwania, tym wyższy koszt.
Stawkę determinuje również trasa czy miejsca czynności załadunkowych lub rozładunku. Chodzi tu o dostępność szlaków komunikacyjnych, łatwość dojazdu w konkretne miejsca czy obowiązek użycia dodatkowego sprzętu.