Relacje w dzisiejszych czasach zyskują na znaczeniu. W firmach dowodzi tego inwestowanie w dział zasobów ludzkich, szkolenia, budowanie zespołu, benefity zapewniające motywację i komfort pracy. Chęć budowania pozytywnych relacji w przedsiębiorstwach oczywiście dotyczy też klientów.
W celu optymalizacji procesów zarządzania kontaktem z klientem powstają programy informatyczne. Jednym z nich jest CRM. Czym jest i jakie funkcje posiada?
CRM — sposób na długotrwałe relacje
CRM, czyli Customer Relationship Management, to oprogramowanie pozwalające zarządzać kontaktami z klientami w firmie. Dzięki niemu w jednym miejscu gromadzimy dane związane z klientami i procesami sprzedażowymi. CRM pozwala utrzymać prawidłową komunikację wewnątrz firmy, raportować błędy i dokonywać ich naprawy. Mniejsze jest prawdopodobieństwo zgubienia czy zniszczenia dokumentów, zapomnienia o jakimś zadaniu.
CRM pozwala na bieżąco zadania planować i rozdzielać między pracowników. Umożliwia dostęp do bazy danych dotyczących wszystkich procesów niezależnie od miejsca przebywania. Dzięki niektórym funkcjom możemy na bieżąco monitorować efekty działań firmy, bo w dowolnym czasie dokonujemy analizy wybranych wartości. Do kogo adresowany jest CRM i jakie posiada funkcje?
CRM – dla dużych i małych
CRM jest skierowany do wszystkich firm niezależnie od wielkości, bo cele i potrzeby mogą być podobne. Systemy CRM dostępne na rynku pozwalają na dopasowane narzędzia do profilu swojej firmy. Program jest na tyle elastyczny, że pozwala na samodzielne określenie sposobu tworzenia list kontrahentów, zadań oraz sposobu monitorowania ich wykonania.
Oprogramowanie skierowane do mniejszych firm jest prostsze, bardziej przejrzyste, ma ograniczone funkcje. Jednak pamiętajmy przy jego wyborze, że firma może się rozwinąć i czy wtedy zakres narzędzi i funkcji w wybranym systemie nam wystarczy. Szczególnie jeśli decydujemy się na taki system od początku działania firmy, należy się nad tym zastanowić, by z czasem nie być zmuszonym do inwestycji w bardziej zaawansowaną wersję. Co znajdziemy w oprogramowaniu CRM?
Najważniejsze funkcje systemu CRM
Przede wszystkim będzie to uporządkowana i kompletna wiedza o kontrahentach w jednym miejscu. Ważna jest też integracja z programem handlowym. Nie trzeba nic przepisywać, ryzykując błędy. Cała baza danych, produktów, cen, stanu magazynowego, dokumenty, faktury automatycznie integrowane są z systemami handlowymi. Mając system CRM, można też skutecznie zarządzać procesem sprzedaży, bo program pozwala je projektować, umożliwia tworzenie jednocześnie wielu kampanii sprzedażowych.
Dzięki temu różne zespoły w jednym czasie mogą zajmować się zupełnie innym projektem. Program pozwala też na planowanie pracy, czyli rozdzielanie zadań i koordynowanie ich wykonania. Przypomina o priorytetach, umieszcza je na pulpicie pracowników. Umożliwia bieżące raportowanie, a tym samym kontrolę nad skutecznym realizowaniem działań. CRM daje także możliwość zarządzania ofertowaniem bardzo ważnym w procesie komunikacji z klientem. Nasz CRM może być samodzielnym oprogramowaniem, ale może być też jednym z modułów, jakie posiada system ERP.
Obok wielu funkcji, system CRM to też uporządkowana komunikacja wewnętrzna, zarządzanie katalogiem produktów, aplikacja mobilna czy lokalizacja kontrahentów na mapie. Wszystko, co usprawni pracę zespołową, komunikację z klientem, a tym samym wzmocni pozycję i konkurencyjność firmy.