Wymieniając pożądane cechy nowoczesnego lidera, nie możemy pominąć kwestii związanych z komunikacją oraz z rozwiązywaniem trudności w codziennej pracy. Menedżer (lub jego nieformalny odpowiednik), który chce nie tylko osiągać świetne wyniki, ale także wpływać na rozwój swoich pracowników, powinien być również dla nich coachem. Jak to rozumieć? Wyjaśniamy.
Dlaczego coaching?
O dobrym coachingu możemy myśleć jako o przeciwieństwie mikrozarządzania, które jest szkodliwe dla rozwoju poszczególnych pracowników i całych zespołów. Przede wszystkim odbiera inicjatywę, co może negatywnie wpływać na efektywność całej organizacji. Ponadto stanowi duże ryzyko paraliżu, gdy z jakiegoś powodu zabraknie lidera i jego decyzyjności. Błędnie rozumiany coaching oznacza intencjonalną manipulację emocjami i zachowaniem czy zbywanie współpracowników w stylu “zamiast przychodzić z problemem, przyjdź z rozwiązaniem”.
Coaching zakłada, że pracownik tak naprawdę ma odpowiedź na dany problem (niepowodzenie, duże wyzwanie, konflikt w zespole itp.) i jest w stanie rozwiązać go samodzielnie. Zadaniem lidera jest zadanie takich otwartych pytań, które pozwolą pracownikowi odszukać rozwiązania w sobie. W trudnej sytuacji jedną z naturalnych reakcji jest opór, a coaching przeprowadzony przez lidera pozwala go rozbroić. Zadane pytania będą się odwoływać do zasobów pracownika i jego doświadczenia, a także oczekiwań i rezultatów. W ten sposób lider nie daje wskazówek, ale wymaga, aby rozmówca nie był nastawiony na otrzymanie jedynego słusznego rozwiązania. Stąd ważne, aby pracownicy byli świadomi, dlaczego lider zachowuje się w ten sposób i nie oczekiwali, że załatwi za nich wszelkie trudności.
Zalety coachingu w miejscu pracy
Coaching jako metoda stawiania czoła wyzwaniom stosowany w organizacji może przynieść wiele korzyści, w tym między innymi:
- rozwija u pracowników samodzielność,
- pomaga rozwiązywać trudności pracownikom poprzez ich własny potencjał, a nie metody podane “na tacy”,
- pogłębia relację i zaufania pomiędzy liderem a jego współpracownikami,
- wzmacnia środowisko rozwojowe, w którym pracownicy biorą odpowiedzialność za swoje zadania,
- zachęca do proaktywnego działania,
- niweluje bezradność pracowników i zależność od decyzji menedżerów.
Jak lider może być coachem?
Nakierowany na rozwój coaching, aby w ogóle mógł poprawnie funkcjonować, należy wprowadzać w organizacjach, w których poziom zaufania między liderami a pracownikami jest już dość wysoki. Nowoczesne przywództwo w tym kontekście nie jest możliwe do wprowadzenia z dnia na dzień. Jednym ze sposobów na budowanie kultury przywództwa, w której coaching jest naturalną metodą komunikacji między liderami a współpracownikami są programy rozwojowe Impact. Skupiamy się w nich na konkretnych potrzebach firmy, które mogą być bliskie komunikacji wewnętrznej, stylom zarządzania czy poziomi zaufania. Projektujemy program pod oczekiwania organizacji, aby ułatwić jej pozytywną transformację kulturową, która jest niezbędna w zmiennym i niepewnym środowisku biznesowym.
Zobacz: https://www.impactinternational.com/polska/blog/jak-byc-liderem-ktory-coachuje