Reklamacja najczęściej jest kojarzona z prawami konsumenta, jednak zdarza się, że przedsiębiorca zawiera umowę z drugą firmą i decyduje się na reklamację. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy i doradztwa profesjonalnych prawników.
Gdzie znaleźć wsparcie profesjonalnych prawników?
Na rynku funkcjonuje wiele firm, specjalizujących się w pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej i składaniu reklamacji przez przedsiębiorców. Przykładem takiej firmy może być tgc.eu, czyli organizacja wspierająca swoich klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji od ponad 25 lat. Bardzo dobrym pomysłem jest więc poszukiwanie wsparcia u profesjonalnych prawników, którzy nie tylko mają dużą wiedzę, ale także zdają sobie sprawę z różnych trudnych sytuacji pomiędzy przedsiębiorcami. Okazuje się, że podczas sprzedaży B2B (tj. gdy obie strony są przedsiębiorcami), czasami pojawiają się problemy, związane z tym, że zakupiony produkt ma wadę fizyczną lub też nie został dostarczony w takiej formie, w jakiej nabywca go oczekiwał. Ma to szczególne znaczenie, gdy dany towar ma kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorcy. Wsparcie profesjonalnych specjalistów sprawia, że dużo łatwiejsze staje się wyjaśnienie przyczyn zdarzenia, ocena poniesionych kosztów i decyzja o kolejnych działaniach. Ponadto, profesjonalny prawnik w szybki i bezbolesny sposób jest w stanie załatwić to, na czym zależy konkretnemu przedsiębiorcy. Istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że reklamacja zostanie przyjęta, a towar wymieniony (lub nastąpi zwrot pieniędzy) w sytuacji, w której to prawnik będzie kontaktował się ze sprzedawcą.
Najważniejsze wskazówki w trakcie reklamacji
W przypadku każdej reklamacji należy zastosować się do kilku kroków. Przede wszystkim przedsiębiorca musi dokładnie zbadać wady produktu i ocenić, w jakim stopniu towar jest uszkodzony, czy wymaga naprawy, czy powinien być wymieniony. Już na tym etapie najlepiej jest zgłosić się do profesjonalnej firmy. Przedsiębiorca, który działa na własną rękę, powinien zrobić zdjęcia uszkodzonego, czy też niepełnowartościowego towaru i spisać protokół. Następnym etapem jest jak najszybsze powiadomienie sprzedawcy o wadach towaru. Warto pamiętać o tym, aby skontaktować się ze sprzedawcą niezwłocznie, czyli jak najszybciej. Dzięki temu istnieje duża szansa na to, że reklamacja zostanie uwzględniona. Zdaniem wielu prawników termin „niezwłocznie” w prawie cywilnym jest bardzo nieprecyzyjny, dlatego po prostu główną zasadą jest kontakt ze sprzedawcą od razu, gdy zauważy się wadę towaru lub brak części produktu. Kupujący powinien zdecydować, czy chce uzyskać zwrot pieniędzy, otrzymać wymieniony lub naprawiony sprzęt lub też dostać obniżkę ceny. Kupujący ma obowiązek dostarczyć dany produkt do sprzedawcy, jednak koszty przesyłki lub dowozu, ponosi strona sprzedająca.