Zwłaszcza osoby, które chcą założyć swoją pierwszą stronę internetową, niezależnie od tego czy zależy im na tym, by dzielić się swoją pasją z innymi, czy tworzyć biznes online, mają problem z wyborem odpowiedniej domeny. Ze względu na to, że nasz cyfrowy adres, może już w pewien sposób wpływać na naszych odbiorców, istotne jest, by był łatwy do zapamiętania i dopasowany do charakteru prowadzonej przez nas działalności. Dlatego zanim zaczniemy szukać firmy oferującej tanie domeny, zastanówmy się nad jej nazwą, a także tym, jak będzie ona kojarzyła się naszym klientom. Jak dobrze wybrać domenę? Podpowiadamy.
Czym jest domena?
Mimo że obecnie internet jest już nierozerwalną częścią naszego życia, to jednak wciąż wiele pojęć jest przez nas mylnie interpretowanych. Dlatego jeżeli chcemy znaleźć tanie domeny, powinniśmy wiedzieć, czego tak naprawdę szukamy. Domena jest elementem adresu internetowego, który pozwala w internecie znaleźć konkretną stronę, serwer czy też pocztę. Jest to więc unikalny adres, za pomocą którego użytkownik może trafić na konkretną stronę internetową. Każda domena składa się z dwóch elementów. Zalicza się do nich:
- nazwę,
- rozszerzenie TLD.
Niezależnie od tego, czy interesują nas tanie domeny, czy dysponujemy nieograniczonym budżetem na ten cel, każdy taki adres musi być unikalny. Oznacza to, że nie znajdziemy w internecie dwóch identycznych domen o takiej samej nazwie oraz rozszerzeniu.
Jaki rodzaj domeny wybrać?
Domeny dzielimy na kilka typów, zależnych od rozszerzenia TLD. Zalicza się do nich:
- domeny najwyższego typu gTLD (Generic Top-Level Domains) – obejmują one końcówki takie jak .com, .org i .net. Te pierwsze najczęściej wykorzystywane są przez firmy komercyjne. Chociaż obecnie stawiają na nie różni użytkownicy. TLD .org zarezerwowany jest głównie dla organizacji non-profit. Z kolei .net również obecnie jest dostępne dla wszystkich. Istnieją również inne domeny najwyższego poziomu, takie jak .blog czy .app, sygnalizujące funkcję strony,
- domeny krajowe typu ccTLD (Country Code Top-Level Domains) – taka tania domena posiada inną końcówkę w każdym kraju. Oznacza to, że każde państwo posiada unikalny TLD. W przypadku Polski jest to .pl, na przykład Niemiec – .de, a Wielkiej Brytanii – .uk.
Istnieją również domeny sponsorowane, czyli sTLD (Sponsored Top-Level Domains). Jednak w większości przypadków nie mogą korzystać z nich prywatni użytkownicy. Znajdziemy także regionalne TLD, które mogą być dobrą opcją dla lokalnych biznesów.
Czym kierować się wybierając domenę?
Wybór odpowiedniej domeny ma duży wpływ nie tylko na rozpoznawalność i wizerunek strony w internecie, ale również zestaw cech i wartości, z jakimi potencjalnie klienci mogą kojarzyć nasz biznes. Co więcej, tania domena musi mieć odpowiednią nazwę również z punktu widzenia pozycjonowania. Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze domeny? Dobrze, by nasza witryna:
- miała krótką nazwę – ważne, aby była ona łatwa do zapamiętania i pozbawiona skomplikowanych kombinacji liter lub znaków,
- była prosta – to również istotne w kwestii jej zapamiętywania, ale także wpisywania w wyszukiwarkę. Dlatego unikajmy trudnych słów w jej adresie,
- była powiązana z marką – jeżeli decydujemy się na przykład na tanie odnowienie domeny, postawmy na nazwę marki, którą już ustaliliśmy. Jeśli jednak takowej nie posiadamy, możemy wybrać adres oddający charakter naszej działalności,
- posiadała odpowiednie rozszerzenie – w przypadku wielu działalności nie musimy stawiać wyłącznie na najbardziej rozpoznawalne rozszerzenia, takie jak: .com czy .pl, ponieważ blogerzy chętnie stawiają na .blog, instytucje edukacyjne na .edu, a sklepy na .shop.
Wybierając nazwę domeny, zwróćmy uwagę również, by użyć w niej słów kluczowych związanych z naszą branżą, ale także zawartością strony. Unikajmy także myślników czy liczb, które również komplikują jej nazwę. Pamiętajmy, że czasami niektóre kombinacje słów i znaków, mogą w pewnych kulturach oznaczać coś innego. Sprawdźmy także dostępność wybranego przez nas adresu i pamiętajmy o tym, że stawiając na odpowiednią domenę, inwestujemy w swoją przyszłość. Dlatego wybierając ją, pamiętajmy o tym, że nasza marka może rozwijać się w niedługim czasie i upewnijmy się, że wybrany przez nas adres będzie odpowiedni również za kilka lat.