Namiot garażowy to dobra alternatywa dla murowanej konstrukcji lub lekkiej wiaty. Co warto o nim wiedzieć?
Murowany garaż nie tylko dobrze się prezentuje, ale też zapewnia pojazdowi doskonałą ochronę. Stanowi zabezpieczenie przed wilgocią, śniegiem, wiatrem i niskimi temperaturami, co dla właścicieli aut z silnikiem diesla zimą jest szczególnie ważne. Takie rozwiązanie nie jest jednak pozbawione wad, bo budowa garażu jest dość kosztowna, a inwestor musi zadbać także o urzędowe formalności.
Namiot garażowy marki ShelterLogic fot. Ogrodosfera
Podobnie ma się sprawa z wiatami garażowymi. Chociaż są tańsze od garażu, ich postawienie nadal jest obciążeniem dla budżetu, wymaga też zgłoszenia w urzędzie lub uzyskania pozwolenia. Właśnie tym należy tłumaczyć sobie rosnącą popularność namiotów garażowych. Czym cechują się takie konstrukcje? Czemu i kiedy warto kupić jedną z nich? Jak wybrać tego typu namiot?
Namiot garażowy – zalety
Tym, co najbardziej przemawia za kupnem namiotu garażowego jest cena. Najprostsze modele, mieszczące motocykl, traktor ogrodowy lub mikrosamochód, możemy kupić już za nieco ponad 500 złotych. Dwukrotnie więcej zapłacimy zaś za najprostsze konstrukcje chroniące przeciętny samochód osobowy. W porównaniu do nawet 50 tysięcy złotych, które pochłania budowa garażu lub kosztów zakupu wiaty (średnio od 1,5 do 5 tysięcy złotych) to istotna różnica.
Zabezpieczone auto w namiocie garażowym ShelterLogic fot. Ogrodosfera
Namiot garażowy to też doskonała opcja dla osób, którym zależy na jak najszybszym zakończeniu inwestycji. Montaż takiej konstrukcji zajmuje tylko kilka godzin i nie wymaga specjalistycznych umiejętności. Poza tym konieczna nie jest wizyta w urzędzie – rozłożenia namiotu nie musimy nigdzie zgłaszać, a tym bardziej uzyskiwać pozwolenia. Jeśli zaś zdecydujemy się na przeniesienie obiektu, jego demontaż będzie równie szybki, co sam montaż.
Jak zbudowany jest namiot garażowy?
Podstawowe elementy namiotu garażowego to pokrycie oraz stelaż. Pierwsze w większości modeli wykonane jest z polietylenu. Ważna jest gramatura płachty, która, w zależności od konstrukcji, może wynieść od 550 do 750 gramów na metr kwadratowy. Cieńsze plandeki mogą nie zagwarantować znajdującym się w środku pojazdom optymalnej ochrony przed opadami i promieniowaniem słonecznym.
wnętrze oraz szkielet namiotu marki ShelterLogic fot. Ogrodosfera
Płachta rozpięta jest na stelażu, zazwyczaj stalowym. By zabezpieczyć metal przed korozją, stosuje się rurki galwanizowane lub malowane proszkowo, ale dostępne są też wersje ze stali nierdzewnej. Średnica rurek w namiotach przeznaczonych do przechowywania aut osobowych oscyluje wokół 3 centymetrów.
Droższe modele mają ponadto podłogę, drzwi zamykane za pomocą zamka błyskawicznego lub systemy naciągowe dodatkowo zabezpieczające całą konstrukcję przed gwałtownym wiatrem.
Jak wybrać namiot garażowy?
Namioty garażowe dostępne są w wielu wersjach. Najmniejsze mają powierzchnię nieco ponad trzech metrów kwadratowych i są przystosowane do sprzętu ogrodniczego lub motocykli. Największe to zaś hale o powierzchni kilkudziesięciu lub ponad stu metrów i nadają się do przechowywania kilku większych samochodów, a nawet autobusu. To, który z nich powinniśmy wybrać, zależy oczywiście od naszych potrzeb i możliwości.
Nie bez znaczenia jest też kolor płachty. Jest on ważny nie tylko ze względów estetycznych, ale też czysto praktycznych. Im ciemniejsze pokrycie namiotu, tym szybciej podczas upałów będzie rosnąć temperatura w jego wnętrzu. Warto o tym pamiętać, jeśli konstrukcję planujemy postawić w silnie nasłonecznionym miejscu.