Zrozumienie typów osobowości – klucz do lepszego zarządzania zespołem

Współczesne przedsiębiorstwa, które chcą być konkurencyjne, muszą gromadzić wiele danych – nie tylko finansowych, ale także związanych z zachowaniem i decyzjami swoich klientów czy kontrahentów. To jednak nie wszystko – firmy powinny także wiedzieć więcej na temat swoich pracowników, aby lepiej nimi zarządzać. 

Czym są typy osobowości?

Ludzkość zajmuje się klasyfikacją osobowości już od czasów starożytnych. Inaczej mówiąc, typ osobowości to zbiór charakterystycznych cech i zachowań człowieka, które są przedstawione w pewnym kontekście, np. społecznym, behawioralnym, psychologicznym. Badacze tworzą tego typu klasyfikację, aby móc opisywać różnorodne zjawiska zachodzące w człowieku i na ich podstawie działać dalej, np. poprzez terapię, programy rozwojowe, coaching i tym podobne. 

--- REKLAMA ---

Zobacz też: https://extended.tools/typy-osobowosci-jakie-wyrozniamy-charakterystyka-rodzajow-osobowosci/ 

Teorie typów osobowości

Istnieje wiele klasyfikacji typów osobowości opracowanych przez różnych psychologów i badaczy. Wśród najczęściej stosowanych wymienia się: 

  • Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) – klasyfikuje osobowość na podstawie czterech wymiarów: ekstrawersja/introwersja, spostrzeganie/wnioskowanie, myślenie/uczucia, sądzenie/opracowywanie.
  • Big Five. Otwartość na doświadczenie, sumienność, ekstrawersja, ugodowość, neurotyczność – to pięć głównych cech osobowości w tym modelu.
  • Teoria temperamentu Davida Keirsey’a.
  • Teoria Eysencka oparta na trzech wymiarach: ekstrawersja/introwersja, neurotyczność/stabilność emocjonalna, psychotyzm.
  • Teoria samorealizacji Abrahama Maslowa.
  • Teoria społecznych ról Talcotta Parsonsa, która klasyfikuje osobowość na podstawie spełniania społecznych ról, takich jak rodzic, partner, pracownik.
  • Teoria integracji osobowości Henry’ego Murray’a, skupiająca się na potencjalnych konfliktach między różnymi aspektami osobowości, określając je jako potrzeby, motywacje, cechy.

Extended DISC® a typy osobowości

Choć Extended DISC® może z pozoru przypominać badanie osobowości, to jednak jest to narzędzie biznesowe. Jego celem nie jest ocena osobowości, co jest znacznie głębszym zadaniem, ale zbadanie typowych zachowań, motywacji i czynników stresogennych. W związku z tym mówimy o narzędziu praktycznym, które opisuje różnorodność zachowań pracowników. Z tego powodu sformułowania “badanie osobowości” bądź “typy osobowości” są pomijane.

Extended DISC® stworzono na podstawie prac Carla Gustava Junga i Williama Moultona Marstona. Narzędzie to analizuje zachowania ludzkie w kontekście czterech kategorii: percepcja, intuicja, myślenie i uczucia. 

Jak wykorzystać możliwości Extended DISC® w kontekście spraw zawodowych i zarządzania zespołem?

Narzędzie to pozwala lepiej zrozumieć, jak pracownicy komunikują się, podejmują decyzję, co ich motywuje oraz jak reagują na stres. Wskazuje także, jakie mają naturalne predyspozycje. To niezwykle przydatne dane, które umożliwiają menedżerom podejmowanie ważnych decyzji zarządczych, takich jak wybór programu rozwojowego, zmiany ról w zespole czy rozpoczęcie rekrutacji. Przeanalizowanie stylu wg Extended DISC® pozwala dostosować styl zarządzania do indywidualnych potrzeb pracowników. 

REKLAMA
REKLAMA
0 0 votes
Oceń wpis
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments