Ruchome elementy zewnętrzne pojazdu mechanicznego są szczególnie narażone na różnorodne uszkodzenia. Awarie te mogą być spowodowane nieuważną jazdą właściciela samochodu lub niepożądanymi działaniami osób trzecich. Warto wiedzieć, w jaki sposób naprawić wszelkiego rodzaju wgniecenia i inne uszkodzenia karoserii.
Samodzielne działania
Uszkodzenia drzwi nie zawsze wiążą się z koniecznością zakupu części zamiennej. Zdarza się bowiem, że wgniecenia można naprawić samodzielnie. Chcąc uniknąć nieestetycznych zarysowań lakieru, warto odpowiednio zabezpieczyć powłokę pojazdu mechanicznego. Skuteczne rozwiązanie stanowi nałożenie specjalnej foli, wykazującej właściwości regeneracyjne. Jest to jednak kosztowny zabieg, który warto wykonać w przypadku nowego samochodu prestiżowej marki. Jeśli drzwi auta zostały lekko uszkodzone, można naprawić je samodzielnie, wykorzystując metodę wypychania. Warto jednak pamiętać, że działania te wymagają wiedzy i doświadczenia. Chcąc usunąć wgniecenie, należy dostać się wewnętrznej strony uszkodzonej części. W przypadku drzwi konieczne jest rozchylenie uszczelki szyby. Można również zdemontować element poszycia. W przypadku niedostępności wewnętrznego elementu, warto wypchnąć wgniecenie plastikowymi grzybkami przyklejanymi na gorąco do warstwy lakieru. Metoda jest jednak czasochłonna i trudna. Nie zawsze zastosowanie grzybków gwarantuje wyeliminowanie wgniecenia.
Profesjonalna pomoc
W przypadku poważnych uszkodzeń, warto zdecydować się na skorzystanie z usług specjalistycznego zakładu. Profesjonaliści bardzo często usuwają wgniecenia drzwi za pomocą metod Paintless Dent Rapir. W jej obrębie wyróżnia się kilka zabiegów. Pierwszy z nich polega na masowaniu blachy za pomocą specjalnych, stalowych narzędzi. Instrumenty te potocznie określa się heblami. Za ich pomocą masuje się blachę od wewnątrz, by przywrócić jej pierwotny kształt. W celu uzyskania optymalnego dostępu nierzadko konieczne jest zdemontowanie komponentu karoserii. Druga metoda PDR bazuje na zastosowaniu kleju. Zabieg ten jest bezinwazyjny i wykorzystuje się go w przypadku trudno dostępnych dla hebli miejsc. Metoda koncentruje się wokół wyciągnięcia wgniecenia przy użyciu specjalnych narzędzi oraz kleju. W naprawie PDR duże znaczenie ma światło. Metoda ta bazuje bowiem na wykorzystaniu lamp o specyficznych właściwościach. Efekt napraw zależy również od umiejętności samego specjalisty. Metoda PDR wymaga bowiem dużego doświadczenia, sprawności oraz precyzji. Koszt naprawy kształtuje się w przedziale od 100 do 350 zł. Przed wykonaniem usługi nie trzeba specjalnie przygotowywać samochodu. Czas naprawy zależy od rodzaju i wielkości wgniecenia. W przypadku dużych uszkodzeń auto trzeba zostawić w warsztacie na cały dzień. Możliwe jest jednak wykonanie usługi w ciągu godziny, jeśli wgniecenia są małe.
Części silnikowe i elementy karoserii mogą ulec uszkodzeniu. W przypadku wystąpienia poważnych komplikacji warto zdecydować się na skorzystanie z pomocy profesjonalnego zakładu. Szukając odpowiedniego warsztatu, można zapoznać się z opiniami klientów, którzy zdecydowali się na usunięcie awarii w danym miejscu.