Coraz więcej umów jest zawieranych na odległość. Wiążą się z tym liczne korzyści, ale także zagrożenia. W tym artykule opisujemy, jakie prawa przysługują podmiotom zawierającym takie umowy i co zrobić, jeśli z czasem nie jesteśmy zadowoleni z zakupionych usług lub przedmiotów.
Co oznacza umowa zawarta na odległość?
Umowa zawarta na odległość to umowa, która jest zawierana bez fizycznej obecności stron, np. przez internet, telefon, pocztę. W Polsce ten typ umowy regulowany jest przez ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z 2000 roku. Od czasu powstania ustawy pojawiło się sporo decyzji UOKiK, które rzucają więcej światła na prawa i obowiązki klienta i sprzedawcy. Od tego czasu znacząco rozwinął się też biznes e-commerce, w którym zawieranie tego typu umów jest codziennością. Dla większości konsumentów najważniejsze przepisy tej ustawy dotyczą odstąpienia od umowy zawartej na odległość oraz umów sprzedaży zawartych przez Internet.
Odstąpienie od umowy zawartej przez Internet
Konsument, który zawarł umowę kupna/sprzedaży przez internet, ma prawo od niej odstąpić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia. W przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru. Jednocześnie konsument ponosi koszty zwrotu towaru, chyba że sprzedawca zgodził się je ponieść. Odstąpienie od umowy zawartej przez internet nie może jednak wiązać się z żadnymi ukrytymi kosztami.
Zamówienie z obowiązkiem zapłaty
Czasami spotyka się w koszyku zakupów przycisk „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”. Ponieważ wzbudza on negatywne emocje i, jak twierdzą sprzedawcy, zmniejsza konwersje, wiele podmiotów oferujących sprzedaż na odległość decyduje się na zastąpienie słów ujętych w art. 20 ustawy o prawach konsumenta słowami “Zamawiam i płacę” lub zbliżonymi semantycznie zwrotami.
Taka forma informacji ma wskazywać, że klient ma obowiązek zapłacić po złożeniu zamówienia, a sprzedawca lub usługodawca ma obowiązek dostarczyć przedmiot umowy po opłaceniu zamówienia. W praktyce pierwsza część tej umowy jest trudna do wyegzekwowania, a aby nie dopuścić do bezterminowego przechowywania towarów z porzuconego koszyka, sprzedawcy zazwyczaj określają w regulaminie maksymalny termin dokonania wpłaty, po którym zamówienie zostanie anulowane.
Umowa sprzedaży na odległość
Umowa sprzedaży na odległość jest jednym z rodzajów umów zawartych na odległość. W przypadku umowy sprzedaży na odległość konsument może złożyć zamówienie przez internet, telefon lub pocztę, a następnie otrzymać przesyłkę z zamówionym towarem.
Warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące informacji, które powinny być zawarte w umowie sprzedaży na odległość, takie jak:
- cena towaru,
- koszty dostawy,
- sposób płatności,
- termin dostawy.
Czy zawieranie umów na odległość jest bezpieczne?
Prawo zdecydowanie stoi po stronie konsumentów, jeśli chodzi o umowy zawierane na odległość. W przypadku takiej umowy ważne są przepisy dotyczące odstąpienia od umowy oraz umów sprzedaży zawartych przez Internet. Konsument, który zawarł umowę na odległość, ma prawo od niej odstąpić w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia i to niezależnie od wartości umowy. Daje to czas na ocenę działania usługi lub jakości towaru. Warto więc dobrze wykorzystać ten okres i w razie konieczności reklamować produkt lub odstąpić od umowy, korzystając z procedur, które powinny zostać w przejrzysty sposób opisane na stronie sprzedawcy.