Live streaming shopping to stosunkowo nowy, ale bardzo gorący trend w Polsce. Jego korzenie sięgają krajów azjatyckich, lecz w dobie pandemii równie dobrze przyjął się on również w państwach starego kontynentu. Zobaczmy, czym właściwie jest.
Live streaming shopping – co to jest?
Live streaming shopping to nic innego jak prezentacja i sprzedaż na żywo, która odbywa się za pośrednictwem dedykowanej platformy streamingowej – najczęściej jest to Facebook lub Instagram.
Prezenter pokazuje dane produkty, a widzowie transmisji kupują je poprzez zostawienie komentarza lub wysłanie wiadomości. Oprócz tego, klienci mogą na bieżąco komentować stream, zadawać pytania i rozmawiać ze sprzedawcą. Dzięki takiej ,,rozmowie” sprzedawca może lepiej dotrzeć do swojej grupy docelowej i się z nią porozumieć.
Live streaming shopping stał się popularny najpierw na rynkach azjatyckich, jednak wraz z biegiem czasu zyskuje rzesze fanów również w Polsce. Nie da się ukryć, że do takiego stanu rzeczy w dużym stopniu przyczyniła się pandemia COVID-19. Kolejne lockdowny, kwarantanny, zwolnienia chorobowe – to wszystko sprawiło, że sprzedaż, która dotychczas funkcjonowała głównie stacjonarnie musiała przenieść się do świata online. Takie rozwiązanie jest wygodne nie tylko dla klientów, którzy nie muszą wychodzić z domu aby coś kupić, ale także, a może przede wszystkim dla sprzedawców, szczególnie tych małych.
Live streaming shopping – jak przeprowadzić?
Live streaming shopping nie musi mieć sztywnej formy, chociaż zależy to oczywiście od grupy docelowej i charakteru sprzedawanych produktów. Z reguły jednak, tego typu transmisje są naturalne i swobodne. Nie jest to jednak przypadkowe działanie. Ma to na celu stworzyć u odbiorcy poczucie naturalności przekazu, co z kolei buduje zaufanie wobec sprzedawcy.
Przygotowując live streaming shopping warto jednak pamiętać o kilku kwestiach:
- audio i wideo musi być w dobrej jakości – klienci chcą dokładnie widzieć kupowany przez siebie produkt,
- wybór platformy – platforma, musi pozwolić dotrzeć do grupy docelowej, najpopularniejsze to Instagram i Facebook,
- wybór odpowiedniej scenerii – można transmitować bezpośrednio z butiku lub sklepu, ale z powodzeniem nada się również ładnie zaaranżowany kąt w domu,
- promotor – to jeden z najważniejszych elementów transmisji. Prowadzący musi być charyzmatyczny, zabawny i odważny. Widzowie muszą go pokochać,
- odpowiednia pora transmisji – najlepiej jest przetestować kilka pór trnasmisji i wsłuchać się w potrzeby swojej grupy docelowej. Zakłada się, że najlepsze efekty przynoszą live steramy w środy i niedziele w godzinach 20-22.
Live streaming shopping – jakie branże?
Sprzedawać w ten sposób można niemal wszystko. Pierwsze tego typu transmisje pojawiły się w branży odzieżowej, teraz jednak live streaming shopping są prowadzone w różnych dziedzinach, takich jak kosmetyki, zabawki i akcesoria dla dzieci czy rękodzieło. Mimo to, wciąż największym zainteresowaniem i najlepszymi efektami cieszą się transmisje z branży beauty i fashion. Nic jednak dziwnego, zaprezentowanie ubrania na ruszającym się człowieku zamiast na manekinie na zdjęciu czy pokazanie jak dany kosmetyk działa i wygląda podczas wykonywania makijażu jest dużo bardziej skuteczne niż sucha prezentacja kolorów pomadek czy lakierów do paznokci na wzornikach.
Live streaming shopping – czy to legalne?
Tak, to legalne. Ani przepisy polskiego prawa ani regulamin Facebooka czy Instagrama nie przewiduje żadnych ograniczeń co do tego typu sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku sprzedaży stacjonarnej trzeba koniecznie poinformować swoich potencjalnych klientów o kilku rzeczach:
- pełna nazwa i dane przedsiębiorstwa,
- zasady zawierania umów sprzedaży,
- warunki, terminy oraz sposoby dostaw i płatności,
- sposoby składania reklamacji i terminy wykonania prawa odstąpienia od umowy oraz związanych z nim kosztów.