Branża modowa w czasie pandemii, jak wiele innych sektorów sprzedaży dóbr, uległa znacznym przeobrażeniom. Chodzi tu przede wszystkim o strukturę i kanały sprzedaży, zmieniające się nawyki konsumencie i popyt na produkty z określonych segmentów cenowych. Prześledźmy, jaki kierunek mają te zmiany i co to oznacza dla branży fashion.
Wpływ koronawirusa na rynek mody
Branża modowa w dobie koronawirusa była zmuszona do przemodelowania lub większej koncentracji zasobów na sprzedaży online. Zamknięcie galerii handlowych sprawiło, że konsumenci naturalnie przenieśli się do sieci i wzmocnili trend dokonywania zakupu przez internet. Badania przeprowadzone przez Główny Urząd Statystyczny dobrze unaoczniają skalę tego zjawiska. Sprzedaż w branży modowej prowadzona online zamknęła się na poziomie 69% – tylu konsumentów kupowało w internecie przed pandemią, a w jej trakcie sprzedaż wzrosła. To główny, i zdaniem wielu specjalistów, nieodwracalny trend, który inaczej zogniskuje konkretne działania sprzedażowe w branży fashion.
Branża modowa a nowe nawyki zakupowe
Nowy klient branży modowej to oczywiście e-klient. Trendy na światowym rynku pokazują, że sprzedaż przez internet może wzrosnąć nawet o kolejne 40%. A branża odzieżowa plasuje się bardzo wysoko wśród wszystkich dóbr nabywanych tą drogą. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że uwaga konsumentów i ich wybory skupiły się teraz na produktach z niższych półek cenowych. Wybór odzieży z segmentu premium potrzebuje znacznie większej motywacji zakupowej i to dobrze uzasadnionej. Jednocześnie klienci oczekują, że cała ścieżka zakupowa, łącznie z dostawą, będzie przebiegać sprawnie i będzie źródłem satysfakcji.
Marketing wartości
Teraz, jak nigdy indziej, luksusowe marki modowe i te z segmentu premium, muszą zawalczyć o klienta. Skoro uwaga skupia się na dobrach tańszych, marketing i przekonanie do zakupu droższego produktu muszą być znacznie bardziej skuteczne. Marki zapewne wzmogą wysiłek wkładany w atrakcyjny przekaz wizualny i jasną komunikację wartości, które za nimi stoją. Duże znaczenie w tym obszarze mogą mieć wartości proekologiczne i prospołeczne, skupiające się wokół dobra wspólnego, dbałości o zasoby naturalne, etycznej produkcji czy sprawiedliwego handlu.
Opakowania i łańcuch dostaw
Wzmożony popyt na zakupy na odległość wymusza także przeorganizowanie i podniesienie efektywności łańcuchów dostaw. Niezbędna będzie tu optymalizacja procesu dystrybucji, co pozwoli na racjonalizowanie kosztów dostaw, skrócenie czasu dotarcia przesyłki do klienta i w efekcie wypracowanie sporych oszczędności. Kluczową rolę pełnią tu opakowania, które powinny być rozmiarem dostosowane do produktu i możliwe do ponownego wykorzystania na etapie ewentualnego zwrotu. Bardzo istotną kwestią jest także stosowanie biodegradowalnych i podlegających łatwej segregacji materiałów. Nie można również zapomnieć o marketingowej roli opakowania i pierwszych, pozytywnych wrażeniach, które powinno wywierać na konsumentach. Te wszystkie elementy będą miały znaczący wpływ na budowanie przewagi rynkowej podmiotów z branży fashion w nadchodzącym czasie.