Jakie są obowiązki pracownika?

Współcześnie wiele mówi się o obowiązkach pracodawcy wobec pracownika. Jest to kwestia bardzo ważna, jednak nie należy zapominać, że osoba zatrudniona w danej firmie ma również określone obowiązki wobec swojego pracodawcy. Co warto o nich wiedzieć?

Na co decyduje się osoba podejmująca pracę?

W zamian za regularną wypłatę wynagrodzenia, świadczenia zdrowotne, pomoc w rozwijaniu kompetencji zawodowych pracodawca ma prawo oczekiwać od pracownika wykonywania obowiązków zawodowych z jak największą starannością. Ponadto pracownik musi:

  • stosować się do czasu pracy ustalanego przez pracodawcę,
  • dostosować się do regulaminu, który obowiązuje w zakładzie pracy,
  • przestrzegać zasad BHP, a także przepisów przeciwpożarowych,
  • dbać o dobro firmy, w której pracuje,
  • dostosować się do zasad współżycia społecznego w firmie,
  • zachować tajemnicy dotyczącej wykonywanej pracy, jeżeli jest o tym wzmianka w umowie z pracodawcą.

Każdy pracownik powinien mieć świadomość, że za nieprzestrzeganie swoich obowiązków może zostać ukarany. Kary jakim może podlegać pracownik są ściśle określone przez prawo.

Przestrzeganie czasu pracy i regulaminów to podstawa

Przychodzenie i wychodzenie z pracy o określonych godzinach należy do podstawowych obowiązków każdego pracownika. Wszelkie spóźnienia czy ewentualne nieobecności powinien on zgłaszać pracodawcy.

W każdym zakładzie pracy obowiązuje regulamin, z którym pracownik powinien się zapoznać jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Należy bezwzględnie przestrzegać wszelkich regulaminów wprowadzonych przez pracodawcę, ponieważ tylko wówczas pracownicy mają możliwość efektywnego i bezpiecznego wykonywania swoich obowiązków zawodowych.

Dobro firmy wartością dla pracownika

Osoba, która decyduje się na pracę w danej firmie powinna być lojalna względem swojego pracodawcy. Niedopuszczalne są działania na szkodę firmy. W idealnej sytuacji rozwój przedsiębiorstwa jest celem również dla zatrudnionych w nim osób.

Dobro firmy to również przestrzeganie zasad współżycia społecznego z innymi zatrudnionymi w niej osobami. Należy szanować swoich współpracowników, a także starać się żyć z nimi w zgodzie nawet jeżeli po drodze pojawiają się konflikty i nieporozumienia.

Przestrzeganie tajemnic pracodawcy

Często zdarza się, że pracodawca prosi pracownika, żeby pewne aspekty działalności firmy pozostały tajemnicą. Konieczność poufności informacji zazwyczaj zawarta jest w odrębnym dokumencie, który podpisuje pracownik. Dostęp do strategicznych informacji mają zazwyczaj osoby zajmujące kluczowe stanowiska. Ich wyjawienie mogłoby skutkować poważnymi problemami firmy, a w skrajnych wypadkach nawet jej upadkiem. Z tego względu za niedotrzymywanie tajemnicy mogą grozić poważne sankcje prawne.

Pracownicy mają obowiązek przestrzegania:

  • tajemnicy państwowej,
  • a także tajemnicy służbowej.

Tajemnica państwowa to na przykład wysokość stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego do momentu kiedy zostaną podane one do wiadomości publicznej. Tajemnica służbowa to tajne informacje, do których pracownik uzyskuje dostęp z racji pełnionej przez siebie funkcji.

 Tekst przy współpracy z pbkb-adwokaci.pl.

0 0 votes
Oceń wpis
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments