Jak utylizuje się baterie litowo-jonowe?

Utylizacja baterii litowo-jonowych ma fundamentalne znaczenie dla ochrony środowiska i rozwoju wielu nowoczesnych technologii. Efektywny recykling akumulatorów litowo-jonowych pozwala w bezpieczny dla środowiska sposób pozyskiwać cenne surowce. Dzięki wysiłkom pionierów w dziedzinie przetwarzania odpadów zużyte baterie możemy też ponownie wykorzystać. Firma Stena Recycling już tworzy z nich nowoczesne magazyny energii zasilające budynki i infrastrukturę w różnych europejskich miastach.

Utylizacja akumulatorów litowo-jonowych, a kwestie środowiskowe

Utylizacja baterii li-ion, które zasilają pojazdy elektryczne i większość nowoczesnych urządzeń, jest koniecznością. Zużyte baterie i akumulatory stanowią zagrożenie dla środowiska i ludzi, muszą więc być prawidłowo zabezpieczone, gdy tracą swą przydatność. Utylizacja akumulatorów litowo-jonowych jest aktualnie tym pilniejszą sprawą, że wyprodukowane przed laty pierwsze akumulatory napędzające samochody i autobusy elektryczne właśnie wychodzą z obiegu, a ich ilość stale będzie rosła. Recykling akumulatorów litowo-jonowych (https://www.stenarecycling.pl/zrownowazony-recykling/recykling-odpadow/baterie-litowo-jonowe/) jest też dziś już na tak wysokim poziomie zaawansowania, że możliwym stało się bezpieczne przetwarzanie baterii wykonanych w technologii li-ion w celu odzyskania surowców wykorzystanych do ich produkcji. Chociaż proces odzysku niezwykle rzadkiego i trudnodostępnego litu, a także miedzi, aluminium czy kobaltu z akumulatorów jest niezwykle skomplikowany, wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz szeregu środków bezpieczeństwa, staje się dziś coraz bardziej przyjazny środowisku i efektywny. Oznacza to, że nowe baterie litowo-jonowe mogą w przyszłości powstawać bez udziału surowców pierwotnych i z pominięciem negatywnego wpływu na środowisko procesów ich wydobycia. Recykling baterii litowo-jonowych stał się też jednym z priorytetów Stena Recycling, innowacyjnej firmy europejskiej zajmującej się przetwarzaniem odpadów różnych frakcji. Stena Recycling nie tylko prowadzi centra testowania i recyklingu baterii w Szwecji, Niemczech i Polsce, planuje otwarcie kilku kolejnych, ale też z powodzeniem konstruuje w ramach spółki zależnej o nazwie Batteryloop magazyny energii ze zużytych akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z autobusów elektrycznych Volvo. Takie magazyny przechowują już energię słoneczną na jednym ze szwedzkich osiedli, a także działają jako alternatywne źródła energii w porcie w Göteborgu.

Jak wygląda recykling baterii litowo-jonowych w zakładach Stena Recycling?

Recykling akumulatorów litowo-jonowych to wieloetapowy i wymagający proces. Zużyte akumulatory litowo-jonowe w pierwszej kolejności muszą być zabezpieczone i odpowiednio przygotowane do transportu, a także z dbałością o pełne bezpieczeństwo otwarte, rozmontowane i przebadane pod kątem możliwości ich ponownego użycia. Utylizacja akumulatorów litowo-jonowych wymaga też sporządzenia dokładnej dokumentacji – ewidencjonowane są numery seryjne baterii oraz wyniki przeprowadzonych na nich testów. Te akumulatory li-ion, dla których trudno jest znaleźć na ten moment dalsze zastosowanie np. poprzez przekształcenie ich we wspomniane magazyny energii, trafiają do recyklingu i utylizacji. Baterie i akumulatory nienadające się do ponownego użycia są rozładowywane, demontowane i poddawane kolejnym przekształceniom, dzięki którym z ogniw wydobywane są ważne dla przemysłu surowce. W procesie recyklingu baterii zaprojektowanym przez specjalistów Stena Recycling można przetwarzać wszystkie typy baterii litowo-jonowych, w tym: LTO, LFP, LMO, NMC, LCO i NCA. Eksperci są zgodni, że wzrost zapotrzebowania na baterie litowo-jonowe jest nieunikniony i będzie gwałtownie narastał w najbliższych latach, a deficyt litu i innych pierwiastków niezbędnych do rozwoju elektromobilności może uzupełnić jedynie nastawiona na odzysk surowców utylizacja baterii li-ion. Zgodnie z przepisami wprowadzanymi przez Unię Europejską w 2030 roku aż 70% litu oraz 95% miedzi, kobaltu i niklu ze zużytych akumulatorów ma być poddawana recyklingowi.

5 1 vote
Oceń wpis
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments