Czym jest skuteczna komunikacja w zespole? Jakie są jej cechy?

Żaden biznes nie może istnieć bez komunikacji międzyludzkiej. Esencją udanej i efektywnej współpracy są nie tylko wiedza i umiejętności branżowe, ale przede wszystkim jasne i czytelne porozumiewanie się między pracownikami firmy. Czym jednak jest skuteczna komunikacja w środowisku zawodowym? Wyjaśniamy.

Cechy dobrej komunikacji zespołowej

Rozważania o efektywnej komunikacji warto rozpocząć od stwierdzenia, iż poniższe zasady powinny dotyczyć wszystkich pracowników, zarówno menedżerów i liderów, jak i członków poszczególnych zespołów. Nie ma znaczenia, jaka jest relacja między dwoma osobami – podstawy komunikacji są dokładnie takie same, to znaczy:

  • wszelkie komunikaty do współpracowników powinny być formułowane jasno i zwięźle,
  • nie można zapominać o empatii i szacunku do drugiej osoby,
  • komunikacja to nie tylko nadawanie, ale także odbiór; aktywne słuchanie to jeden z najlepszych sposobów na pogłębienie relacji i zdobywanie zaufania,
  • każdy powinien się starać zrozumieć perspektywę drugiej osoby,
  • przed wypowiedzią warto chwilę zastanowić się nad zamiarem i dopasować do niego gesty czy słowa, aby być dobrze zrozumianym,
  • nikt nie powinien być pomijany w komunikacji firmowej. W ten sposób łatwo doprowadzić do plotek czy zepchnięcia pracownika na boczny tor,
  • otwartość na dyskusję czy feedback powinien wykazywać każdy pracownik.

W ten sposób uzyskamy klarowne komunikaty, które będą docierać do osób zainteresowanych w sposób, który ułatwi im zrozumienie przekazu. Nie zawsze jednak tak to wygląda w przedsiębiorstwach. Porozumiewanie się pracowników często jest źródłem nieporozumień czy konfliktów i mimo prób zmian, liderzy nie widzą efektów. Jak to zmienić? Jak zrozumieć, czym jest skuteczna komunikacja w zespole w kontekście danej firmy?

Extended DISC a skuteczna komunikacja w zespole

Pierwszym krokiem do modyfikacji w sposobie, w jaki komunikują się pracownicy, jest lepsze zrozumieniu stylu, w jakim robili to dotychczas. Pomoże w tym narzędzie biznesowe Extended DISC, którego celem jest zbadanie m.in. stylu komunikacji. Extended DISC opiera się na czterech głównych stylach, które mają swoje charakterystyczne cechy:

  1. Styl Dominujący, oznaczany literą D, w kontekście komunikacji mówi o dominacji, która może objawiać się poprzez przerywanie współrozmówcom i próbami postawienia na swoim za wszelką cenę.
  2. Styl Towarzyski (I) to inaczej otwartość i optymizm oraz zorientowanie na ludzi. Osoba w tym stylu chętnie słucha, ale może mieć trudności z udzielaniem negatywnego feedbacku, ponieważ chce być dobrze widziana przez współpracowników.
  3. Styl Wspierający (S), to  ostrożności, cierpliwość i skromność. To również dobry słuchacz, ale jednocześnie osoba, która rzadko sama zabiera głos. Może być także uległa w dyskusji względem innych.
  4. Styl Dokładny (C) charakteryzuje się minimalizmem w komunikacji, a wręcz jej unikaniem. Osoby w tym stylu wolą pisać niż mówić.

Rozpoznanie dominujących stylów w zespole pozwala zdiagnozować elementy, które są w nim problematyczne, np. przewaga osób dominujących lub wręcz przeciwnie, zbyt skrytych. W każdym z tych wypadków okoliczności będą inne, a co za tym idzie, podjęte działania także będą musiały mieć swoją specyfikę. W extended.tools wspieramy firmy w tym zakresie – od przeprowadzania badania Extended DISC, po jego analizę i interpretację raportu, dzięki czemu liderzy mogą podejmować trafne decyzje i lepiej rozumieć, co tak naprawdę oznacza skuteczna komunikacja w zespole.  

Przeczytaj także: https://extended.tools/skuteczna-komunikacja-w-zespole-pracujacym-zdalnie-style-komunikacji-interpersonalnej/

0 0 votes
Oceń wpis
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments