„Just do it” to hasło jednej z najbardziej cenionych marek butów do biegania. Nike bo o niej mowa, to firma która powstała z połączenia wiedzy wybitnego amerykańskiego trenera lekkiej atletyki oraz biegacza, który odnosił liczne sukcesy na średnich dystansach. Wiliam Bowerman oraz Phil Knight poznali się w 1957 roku i bardzo szybko okazało się, że mają jeden wspólny cel – stworzenie optymalnych i lekkich butów do biegania dla sportowców. Siedem lat później obaj otworzyli firmę. Na początku zajmowali się jedynie dystrybucją obuwia sportowego japońskiej firmy Onitsuka Tiger, która obecnie funkcjonuje pod nazwą ASICS
Blue Ribbon Sport
Nazwa Nike nie funkcjonowała od samego początku. Na samym początku działalności, kiedy przedsiębiorstwo rozpoczynało współpracę z Japonią ale nie miało jeszcze jasno sprecyzowanej wizji dalszej działalności funkcjonowało jako Blue Ribbon Sport (BRS). Była to nazwa, która pierwsza przyszła do głowy Knightowi, kiedy Japończycy zapytali go jaką firmę reprezentuje. Blue Ribbon natomiast jest nazwą ulubionego piwa Knighta – nie miał w planach nazwać tak firmy, to zwyczajnie pierwsze skojarzenie jakie mu przyszło do głowy, kiedy został zapytany o nazwę własnej firmy. Importowane z Japonii obuwie Tiger znalazło rynek zbytu wyłącznie na terenie stanu Oregon. Jednak już dwa lata później BRS otworzyło pierwszy sklep firmowy w Santa Monica.
Nike, czyli zwycięstwo
Wszystko toczyło się powoli do pierwszego przełomu, który to nastąpił w 1971 roku. Rewolucję rozpoczęła ?Swoosh? czyli pierwsza samodzielna linia obuwia sportowego. Butom piłkarskim dano nazwę Nike. Nazwa tak się przyjęła, że rok później nazwano tak całą kolekcję obuwia. Oznaczać miała to co bogini Nike – zwycięstwo. Nazwa ta idealnie wpisywała się w ideę sportu. W 1978 roku zmieniono nazwę BRS na Nike. Marzec ’87 był rewolucyjny dla sportowego obuwia. Nike pokazał wtedy światu buty Air Max (zobacz). Największą innowacja w budowie tego buta była poduszka powietrzna która miała zadanie amortyzować stopę. Od tego czasu Airmaxy zawojowały rynek. Logo firmowe stworzyła projektantka Caroline Davidson. Obecnie nazywane łyżwą, wówczas oznaczać miało skrzydło bogini zwycięstwa. Bardzo szybko logo przyjęło się w branży. Było proste ale zarazem dynamiczne idealnie wpisując się w ideę sportowej odzieży. Jednakże wtedy, logo nie przypadło nikomu do gustu, zostało użyte jedynie wyłącznie ze względu na brak czasu na poprawki. Projektantka otrzymała za pracę zaledwie 35 dolarów. Wkrótce jednak firma odniosła ogromny sukces i zarobiła miliony, dodała do wynagrodzenia pakiet akcji.
Zdjęcia do artykułu dostarczył: https://sklep.sizeer.com/