Home Zdrowie Znaczenie witaminy D3 dla organizmu człowieka

Znaczenie witaminy D3 dla organizmu człowieka

Ludzki organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje nie tylko snu i jedzenia, ale również witamin, których w samych produktach spożywczych może być zbyt mało. Wówczas konieczne jest ich uzupełnienie. Ich brak wcześniej czy później da o sobie znać. Początkowo w formie lekkich objawów jak bóle głowy, aż po pojawienie się poważniejszych problemów zdrowotnych. Jedną z witamin mających duży wpływ na nasze zdrowie jest witamina D, o której piszemy poniżej.

Witamina D3 i jej właściwości

Lista właściwości mających wpływ na zdrowie człowieka w przypadku witaminy D3 jest długa. Wymieńmy tylko te najistotniejsze:

  • prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • właściwy metabolizm,
  • zdrowy układ kostny to m.in. silne i zdrowe zęby
  • prawidłowe wchłanianie wapnia

Już ta krótka lista pokazuje ile dobrego może czynić jedna niepozorna witamina D3.

Niedobór witaminy D i jego wpływ na nasze zdrowie

Niedobory witaminy D powszechnie występują nawet wśród osób przebywających wiele godzin na słońcu. To pokazuje jak trudno pozyskać ją w naturalny sposób. Odpowiednia dieta oparta na tłustych rybach, oliwę z oliwek i olej lniany to często za mało. Objawy niedoboru witaminy D dają o sobie znać w bardzo różne sposób.

  1. Przyspieszony proces starzenia
  2. Obniżenie odporności i ogólne osłabienie
  3. Zaburzenia pracy serca
  4. Kamica nerek
  5. Rozmiękanie kości i częste złamania.
  6. Osteoporoza to zmora szczególnie dla osób starszych,
  7. Wypadanie zębów.
  8. Zwyrodnienia układu kostnego
  9. Choroby autoimmunologiczne
  10. Pogorszenie słuchu
  11. Stany zapalne skóry

Jak widać niedoborem witaminy D możemy mocno zaszkodzić swojemu zdrowiu. Często możemy też nie zdawać sobie sprawy z tego, iż nasz układ nerwowy cierpi, a wszystkiemu winna jest witamina D, a dokładnie jej brak.

Witamina D, czyli witamina słońca

Witaminę dzielimy na D1, D2 i D3. Należą one do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dla ludzi najważniejsze są D2 występujące m.in. w roślinach oraz D3, którą znajdziemy w produktach zwierzęcych. Tym, co wyróżnia witaminy z grupy D, jest fakt, iż nie zostają one wydalana z organizmu w formie moczu, a są magazynowane w tkance tłuszczowej oraz wątrobie. Dlatego też nadmierna ilość witaminy dla organizmu nie jest wskazana. Mogą nawet pojawić się objawy nadmiaru witaminy d.

O ile latem jesteśmy w stanie dostarczyć sobie witaminę słońca w sporej ilości, o tyle jesienią i zimą pozostaje nam sięgnąć po dobrej jakości suplement diety bogaty w witaminę D3. Zanim to jednak zrobimy zaleca się wykonać badanie krwi, które wykaże, jaki faktycznie poziom witaminy występuje w naszym organizmie. Jak w wielu przypadkach także i tutaj nie można bowiem przesadzić. Za prawidłowy jej poziom przyjmuje się wartość od 30 do 50 ng/ml. Badanie krwi warto wykonać szczególnie jesienią, gdy istnieje największa szansa niedoboru witaminy a światło słoneczne występuje w zdecydowanym deficycie. Jesienne pogorszenie nastroju i problemy w funkcjonowaniu układu nerwowego mogą mieć różne źródła.

Jeśli chodzi o organizm dziecka odpowiednią dawkę witaminy D powinniśmy dostarczać od pierwszych dni życia pociechy. Nieco starsze dziecko z umiarem, ale należy wystawiać na działanie promieni słonecznych. U osób dorosłych każde złe samopoczucie należy obserwować. Niewykluczone, że w pierwszej kolejności należy uzupełnić niedobory kluczowych witamin i mikroelementów. Witamina D może być na czele tej listy.

0 0 votes
Oceń wpis
  • Witaminy – suplementacja a dieta

    Wszyscy wiemy, że witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizm…
Pokaż więcej
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments