Informacje - Zdrowie

Witamina D dla dzieci - w jakim wieku zacząć ją suplementować?

Zgodnie z badaniami epidemiologicznymi problem niedoboru witaminy D może dotyczyć nawet 90% z nas. Deficyt tej witaminy u dziecka może skutkować nie tylko krzywicą czy opóźnieniem wzrastania i rozwoju motorycznego, ale również różnego stopnia drażliwością, zwiększoną podatnością na infekcje, a nawet powodować wzrost ryzyka zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, schorzenia neurologiczne, czy nowotwory. Wobec tego pokrycie dobowego zapotrzebowania na witaminę D wydaje się być zasadne i bardzo istotne.

Źródła witaminy D

Witamina D produkowana jest w naszym organizmie w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Jednak występują tu pewne ograniczenia. Maluchów do ukończenia 6. miesiąca życia nie należy narażać na bezpośrednie działanie słońca. W przypadku starszych dzieci, warto zadbać o to, aby nie przebywały na słońcu zbyt długo. Należy także pamiętać o stosowaniu kremów z filtrem.

Źródło witaminy D w pokarmie stanowią ryby, tran, wątróbka oraz jaja. Witamina D  znajduje się w określonych ilościach w  mleku modyfikowanym jeśli chodzi o pokarm kobiecy – nie jest on wystarczającym źródłem witaminy D i dzieci karmione piersią powinny dodatkowo otrzymywać witaminę D w formie doustnej. Podejmowano próby wzbogacenia mleka  o większą ilość tej witaminy poprzez podawanie jej mamom w dużych dawkach Jednak wzbogacenie nie było satysfakcjonujące.

Czy suplementacja witaminy D u dzieci jest konieczna?

Zarówno synteza skórna, jak i dieta zazwyczaj są niewystarczające dla pokrycia dziennego zapotrzebowania na witaminę D u dziecka. Wyjątek stanowią maluchy karmione mlekiem modyfikowanym -spożycie go w odpowiedniej ilości dostarcza należytą ilość tej witaminy. W pozostałych sytuacjach konieczna jest suplementacja farmakologiczna, nie tylko w klinicznie występującym deficycie, ale i profilaktycznie, co ma odzwierciedlenie w zaleceniach towarzystw pediatrycznych.

Kiedy rozpocząć suplementację witaminy D?

Suplementację witaminą D należy wdrożyć u wszystkich noworodków już od pierwszych dni życia.  U niemowląt dawka witaminy D zależy od sposobu karmienia (mleko kobiece, mleko modyfikowane) i powinna być ustalana indywidualnie w przypadku maluszków karmionych w sposób mieszany.

U dzieci starszych dawki są odpowiednio wyższe i zależą od pory roku (od zapewnienia odpowiedniej syntezy skórnej) oraz masy ciała.

Z uwagi na liczne korzyści płynące z działania witaminy D oraz powszechnie występujące jej niedobory, warto zadbać o odpowiednią podaż, by zapewnić pełnię zdrowia naszej pociechy. Dobierając właściwy preparat oraz jego dawkę należy uwzględnić nie tylko wiek oraz masę ciała, lecz także ewentualne choroby czy przyjmowane leki. Produktem na rynku, który wart jest uwagi, jeśli chcemy zadbać o dostarczenie dziecku na co dzień odpowiedniej dawki witaminy D3  jest produkt mel●tiki witamina D. Tabletki o pysznym waniliowym smaku, rozpuszczające się w ustach, a dzięki formuła melt umożliwiają szybsze przyswajanie składników odżywczych.



    Data: 2017-09-06


Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Raty czy gotówka? Zobacz, co opłaca się w Twojej sytuacji?
Często, przed zakupem, np. samochodu zastanawiamy się, czy lepiej kupić go za gotówkę, czy wziąć na raty. Obecnie na rynku istnieje wiele firm, które posiadają ofertę rat oprocentowanych na 0%. Na co warto zwrócić uwagę przy podejmowaniu takiego wyboru? Co opłaca nam się bardziej? więcej »
Czy warto założyć konto bankowe dla dziecka
Czy warto założyć konto bankowe dla dziecka? Zdecydowanie tak! Poznaj najważniejsze korzyści płynące z faktu posiadania przez Twoją pociechę własnego, prawdziwego rachunku, aż do osiągnięcia pełnoletności, gdy przejmie pełnię praw do dysponowania swoimi pieniędzmi. więcej »
Poznaj korzyści z suplementacji kwasów omega 3
Kwasy tłuszczowe omega 3 to niezbędne składniki diety, które umożliwiają utrzymanie doskonałego stanu zdrowia i profilaktykę chorób cywilizacyjnych. O roli kwasów omega 3 w organizmie wiemy naprawdę dużo – są one niezbędne już na etapie życia płodowego i powinny być dostarczane w odpowiednich ilościach aż do wieku podeszłego. Nie mamy zdolności do syntezy kwasów omega 3 - musimy dostarczyć je wraz z dietą. Nie każdemu się to jednak udaje, gdyż problem jest nieco bardziej złożony i obejmuje nie tylko dostarczenie odpowiednich ilości omega 3, ale także zachowania proporcji między omega 3 i omega 6. Czy zatem nasza dieta umożliwia dostarczenie właściwych ilości omega 3? I kto potrzebuje suplementacji kwasami omega 3? więcej »

Polecamy produkty

Polecamy strony: Kolorowa Ryba | Opycha.pl | ArtMe Ręcznie robiona biżuteria | MiniMili.pl | Old Timers Garage |