Konflikty w zespołach są praktycznie nieuniknione. Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z ambitnymi ludźmi, którzy muszą ze sobą współpracować i komunikować się, istnieje ryzyko, że dojdzie do nieporozumień. W jaki sposób firma może przystąpić do rozwiązywania konfliktów, jeśli ma do dyspozycji analizę Extended DISC?
Jak rozumieć konflikt w zespole?
Konflikt to inaczej niezgodność pomiędzy dwoma lub większą liczbą osób, który może dotyczyć poglądów, wykonywania obowiązków, odpowiedzialności, ale także różnic kulturowych. Środowisko pracy jest z natury dynamiczne, ponieważ żyjemy w czasach nieustannych zmian i niepewnej przyszłości, co nierzadko jest jedną z przyczyn nieporozumień zarówno między pracownikami tego samego szczebla, jak i między menedżerami a ich podwładnymi. Z pomocą przychodzi jednak analiza Extended DISC.
Czym jest Extended DISC?
Metoda Extended DISC to badanie oparte na 4 typach komunikacji, które wywodzą się z czterech podstawowych typów zachowań opisanych przez Carla Gustava Junga. Celem badania jest wykazanie, jakim stylem komunikacji charakteryzuje się dany pracownik. Wybrana osoba wypełnia kwestionariusz on-line, a następnie otrzymuje wynik, który składa się z procentowego udziału w poniższych 4 stylach:
- D, czyli Dominujący, który zawiera takie cechy jak odwaga, koncentracja na celu i rywalizacji,
- I oznacza styl Towarzyski, charakteryzujący się otwartością, entuzjazmem, towarzyskością itp.,
- S to inaczej styl Wspierający, dotyczący zachowawczość, cierpliwość, spokój,
- C to styl Dokładny, zawierający cechy takie jak skłonność do trzymania się zasad czy dokładność.
Efektem badania jest również analiza wyniku, która wskazuje między innymi motywacje danej osoby, typowe zachowania w komunikacji, ale również podczas sytuacji stresowych. Analiza Extended DISC działa również na poziomie całego zespołu – możemy się wówczas dowiedzieć, jaki styl dominuje w danym środowisku, ale także czego w nim brakuje. Zaletą metody DISC jest to, iż badanie naturalnych zachowań jest przeprowadzane on-line, dzięki czemu jest proste dla uczestnika, a działające w tle zaawansowane algorytmy dostarczają wyniki niemalże natychmiast. Badania nie jest testem wiedzy branżowej czy kompetencji, a narzędziem biznesowym, w związku z czym nie powinno być stosowane jako kryterium decydujące o np. zwolnieniu pracownika. Wyniki wykorzystywane powinny być do rozwoju, czy dopasowania pracowników do pełnionej w organizacji roli, zgodnie z ich talentami i naturalnymi stylami zachowania.
W czym pomaga Extended DISC?
Szczegółowa wiedza o charakterystyce zespołu jest bezcenna, gdyż dzięki niej mamy podstawy do podejmowania kluczowych decyzji o jego rozwoju. W kontekście konfliktu Extended DISC pozwala lepiej zrozumieć style, jakie są obecne w zespole. Zachowania charakterystyczne dla najbardziej nasilonych stylów mogą ujawniać się szczególnie w sytuacjach zwiększonego stresu, presji, czy napięcia. Przygotowany raport z Extended DISC wskazuje, jakie obszary mogą wymagać poprawy, czyli unaocznia słabsze cechy zespołu, ale również wskazuje jego mocne strony. Wnioski z badania mogą być wykorzystane do budowania lepszego zrozumienia w zespole oraz do podejmowania decyzji zgodnych z naturalnymi talentami poszczególnych jego członków. Innym wnioskiem może być odszukanie pierwotnych przyczyn konfliktów, którymi mogą być specyficzne reakcje podczas sytuacji stresowych czy podczas komunikacji. W extended.tools proponujemy również warsztaty ze specjalistą, który pomoże w lepszym zrozumieniu efektów badania i wypracowaniu konstruktywnych kroków rozwoju.