Model biznesowy w formie franczyzy ma wiele zalet i jest doskonałym sposobem na rozpoczęcie biznesu. Na polskim rynku istniej wiele marek franczyzowych, a współpraca z nimi to dla wielu osób szansa na rozwój przedsiębiorczości. Czy franczyza jest opłacalna?
Łatwiejsze początki
Zakładając własną działalność gospodarczą, potrzebujemy wiedzy i umiejętności, środków finansowych, lokalu, reklamy. Często początki prowadzenia biznesu są trudne. Znalezienie dostawców, a przede wszystkim odbiorców naszych usług czy towarów, stwarza wiele problemów. Klienci wybierają znane, sprawdzone marki. Współpraca franczyzowa jest znacznie tańsza, niż uruchomienie samodzielnego biznesu. Podpisując umowę wstępną, franczyzobiorca zyskuje opracowanie kosztorysu, projekt i aranżację lokalu, kompleksową wizualizację lokalu oraz preferencyjne warunki zakupu wyposażenia. Po podpisaniu umowy pracownicy zostają przeszkoleni, następuje zatowarowanie i montaż reklam. Franczyzobiorca otrzymuje sprawdzone systemy logistyczne, zakupowe i sprzedażowe. Biznes pod szyldem znanej marki zapewnia rynkową konkurencyjność i optymalizację kosztów przedsiębiorcy. Zmniejsza to ryzyko niepowodzenia.
Współpraca franczyzowa
Obydwie strony podpisują umowę, która omawia warunki współpracy – od określenia dostawców, po pomoc prawną i księgową. Franczyzodawca udziela licencji i wsparcia w zamian za określoną kwotę obrotów lub dochodów. Franczyzobiorca może liczyć na niższe ceny produktów i oferty promocyjne w sklepie, co przyciągnie klientów i zwiększy obroty. Nie musi zajmować się reklamą i w nią inwestować – tym zajmuje się franczyzodawca. Mogą to być banery, ulotki, programy lojalnościowe dla klientów, gazetki promocyjne, katalogi, karty stałego klienta i inne formy reklamy. Klienci chętnie wybierają znaną markę, gdyż jej jakość jest znana i przewidywalna. Mają do niej zaufanie i chętnie wracają. Przedsiębiorca nie musi budować zaufania klienta od podstaw. Dużym wsparciem jest wdrażanie w całej sieci franczyzowej rozwiązań odpowiednich do zmian w prawie podatkowym.
Systemy franczyzowe
Systemy franczyzowe to nie tylko tradycyjne sklepy spożywcze, jak ABC. Model sprzedaży dostosowuje się do oczekiwań konsumenta. Wychodząc im naprzeciw, powstały takie systemy jak: Abc na kołach, Piwne Terytoria i Faktoria Win: autorski model komunikacji i sprzedaży. Grupa Eurocash otworzyła się na piwa rzemieślnicze i promocję win. Szeroka oferta piw rzemieślniczych pod szyldem „Piwne Terytoria” dociera do 800 sklepów, oferując nieznane powszechnie piwa z lokalnych browarów. Abc na kołach to odpowiedź na potrzeby mieszkańców wsi. Ta niecodzienna forma sprzedaży cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, podobnie jak Faktoria Win. Mogą ją wprowadzić nawet małe sklepy. Podział win na specjalne okazje ułatwia wybór nieznającym się na tym trunku klientom.
Współpraca franczyzowa ułatwia dotarcie do grupy docelowej klientów i zaoferowanie jej atrakcyjnych warunków sprzedaży. To sprawdzona metoda na rozpoczęcie własnej działalności pod opieką i wsparciem znanej marki.