Jak to się dzieje, że zdobyty przez marketera kontakt przekształca się w realną sprzedaż? Wszystko za sprawą odpowiednio generowanych leadów sprzedażowych, które niosą za sobą cenne dane przekazywane od marketera do handlowca. Wystarczy je właściwie wykorzystać i prezentować zindywidualizowaną ofertę oraz obsługę klienta, na odpowiednim etapie cyklu zakupowego. Jak skutecznie generować w ten sposób sprzedaż?
Zbieranie danych kontaktowych
W rzeczywistości proces sprzedażowy rozpoczyna się wraz z generowaniem leadów. Co to jest lead? Otóż lead sprzedażowy to informacja o kliencie indywidualnym lub firmowym, który wyraził chęć zakupu produktu lub usługi danej marki – teraz czy w najbliższej przyszłości. Pozyskanie leadu jest sztuką, która pozwala na uruchomienie skutecznej sprzedaży. Przy definiowaniu, co to jest lead, należy powiedzieć, że pozwala on na zebranie danych kontaktowych do potencjalnych klientów.
Jak mówi Bartosz Paczyński z Agencji Content Hero wyspecjalizowanej w generowaniu leadów:
„Lead sprzedażowy pozyskuje się na szereg różnych sposobów, najczęściej za pośrednictwem e-mail marketingu, przycisków call to action umieszczonych na reklamach bannerowych, poprzez platformy społecznościowe, czy też blogi i strony firmowe. „
Dobrym pomysłem na to, jak zdobyć leady jest uruchomienie wartościowej „strony docelowej”, czyli tzw. landing page, która ma przekazywać cenne, pożądane treści dla klienta. Można tam umieścić obietnicę zniżki, rabatu czy innej korzyści, jaka może stać się udziałem potencjalnego klienta, jeśli zdecyduje się on na pozostawienie swoich danych w formularzu elektronicznym. Oferta powinna być zróżnicowana i wartościowa dla odbiorców docelowych, aby ci zauważali w niej wartość dodaną dla siebie i w zamian za nią chcieli powierzyć marketerom swoje dane. Najczęściej stosowane są następujące oferty:
przekazanie rabatu kwotowego lub kuponu wartościowego,
zaoferowanie zniżki procentowej,
subskrypcja wartościowej treści bloga, m.in. premium content,
udział w konferencji, webinariu itp.,
otrzymanie próbki produktu.
Zdefiniowanie formularza kontaktowego
Jeśli klient już decyduje się na pozostawienie swoich danych kontaktowych na stronie docelowej czy za pośrednictwem przycisku call to action, przygotowany dla niego formularz elektroniczny powinien gromadzić cenne dla marketerów i handlowców dane. Lead sprzedażowy będzie wartościowy, jeśli marketer poświęci odpowiednio dużo uwagi tworzeniu formularza. W tym celu powinien on skonsultować się z przedstawicielami sprzedaży, żeby umieścić w formularzy tylko najbardziej istotne informacje. Zbyt długi, skomplikowany, obszerny formularz zniechęci potencjalnego leada do jego wypełnienia.
Podziękowanie klientowi
Po pozyskaniu leada sprzedażowego, w dobrym tonie jest podziękowanie klientowi za wypełnienie formularza. Celem tej strony jest skierowanie uwagi klienta na cenne oferty i materiały. Jest to także element budowania pozytywnego wizerunku firmy w świadomości docelowych i potencjalnych klientów.
Efektywna sprzedaż
Przekazanie przez marketerów do sprzedawców cennych leadów to nie wszystko, co należy zrobić, celem maksymalizacji zysków firmowych. Trzeba jeszcze w odpowiedni sposób obsłużyć leady. Najważniejsze jest dotarcie z ofertą dopasowaną do preferencji klienta do tych leadów, które znajdują się na ostatnim etapie cyklu zakupowego – są zdecydowani na zakup i wystarczy nawiązać z nimi kontakt.