Home Motoryzacja Nowy system poboru opłat – wszystko, co warto o nim wiedzieć

Nowy system poboru opłat – wszystko, co warto o nim wiedzieć

Nowy system poboru opłat drogowych to prawdziwa rewolucja dla kierowców. Od początku października 2021 działa już dla wszystkich samochodów, a z początkiem grudnia stanie się obowiązkowy. Wciąż wzbudza jednak wiele wątpliwości. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o e-TOLL i jakie obowiązki nakłada nowy system poboru opłat na kierowców pojazdów osobowych i ciężarowych.

Nowy system poboru opłat – podstawowe informacje

Nowy system poboru opłat e-TOLL jest zbudowany, wdrażany, utrzymywany i nadzorowany przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) i dotyczy dróg zarządzanych przez GDDKiA. Jest to rozwiązanie elektroniczne, działające w oparciu o geolokalizację (dane GPS). Opłaty są pobierane automatycznie, na podstawie lokalizacji i trasy przejazdu. Docelowo ma doprowadzić do zlikwidowania manualnego poboru opłat, czyli tzw. bramek na autostradach, a tym samym przyspieszenia i usprawnienia ruchu.

Kogo dotyczy nowy system poboru opłat drogowych?

Proces przechodzenia na e-TOLL jest realizowany w etapach. Od października 2021 roku nowy system poboru opłat drogowych jest obowiązkowy dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz wszystkich autobusów. Kierowcy samochodów osobowych na razie mogą z niego korzystać dobrowolnie, ale wraz z nadejściem 1 grudnia 2021 również nie będą mieli wyboru. Dla nich e-TOLL obowiązuje jednak wyłącznie na dwóch odcinkach autostrad:

  • A2 na odcinku Konin-Stryków,
  • A4 na odcinku Wrocław-Sośnica.

Wkrótce bramki w tych miejscach zostaną zlikwidowane, a opłaty będą pobierane tylko automatycznie.

Nowy system poboru opłat ma przede wszystkim zwiększyć płynność ruchu na autostradach dzięki likwidacji bramek oraz skrócić czas podróży.

Co jest potrzebne, aby korzystać z nowego systemu poboru opłat?

Każdy kierowca musi się przygotować do korzystania z nowego systemu poboru opłat na autostradach i innych płatnych odcinkach. Przede wszystkim konieczna jest rejestracja w systemie, dostępna pod adresem etoll.gov.pl. Następnie wystarczy zainstalować bezpłatną aplikację e-TOLL, która jest dostępna na wszystkie urządzenia przenośne z systemem Android lub iOS. Konieczne jest też doładowanie konta – pobór opłat działa w systemie przedpłaconym. Z rozliczenia cyklicznego można jedynie korzystać po wcześniejszym ustanowieniu odpowiedniego zabezpieczenia.

Oprócz smartfona lub tabletu aplikacją do wysyłania danych geolokalizacyjnych użytkownika systemowi e-TOLL można wykorzystać urządzenie pokładowe OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) pochodzące od akredytowanego dostawcy – ich lista dostępna jest na stronach rządowych. To rozwiązania wygodniejsze w obsłudze, niezawodne, a zazwyczaj umożliwiające również zaawansowane monitorowanie i zarządzanie flotą. Dlatego jest ono wybierane przede wszystkim przez firmy. Trzeba również wiedzieć, że wraz z przejściem na nowy system poboru opłat e-tollgps.pl  używane dotychczas urządzenia viaBOX przestały działać. Wciąż można je zwracać, ale odzyskanie kaucji jest już niemożliwe.

Nowy system poboru opłat na autostradach – czy można go ominąć?

Nowy system poboru opłat na autostradach wyeliminuje całkowicie możliwość płatności gotówką za przejazd (dotyczy to na razie dwóch wymienionych wyżej odcinków). Korzystanie z niego wymaga jednak urządzenia mobilnego z modułem GPS i dostępem do sieci. Co więcej, kierowca musi pilnować, by urządzenie i aplikacja były włączone. Jedyną alternatywną dla takiego rozwiązania jest zakup e-biletu autostradowego. Taka możliwość ma się pojawić z początkiem grudnia. Bilety będą dostępne w aplikacji, ale też np. na stacjach benzynowych.

Warto wiedzieć, że nowy system poboru opłat jest na etapie wdrażania i doskonalenia. Dlatego w najbliższym czasie mogą nastąpić pewne zmiany w zasadach.

0 0 votes
Oceń wpis
Pokaż więcej
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments