Silna pozycja firmy na rynku pracy to szansa na przyciągnięcie wysoko wykwalifikowanych specjalistów i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Zbudowanie marki pracodawcy to proces wymagający wiedzy, czasu i zaangażowania. Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona kampania Employer Branding? Podpowiadamy!
Czym jest Employer Branding?
Jak przyciągnąć do firmy największe talenty? W jaki sposób ograniczyć rotację pracowników i wpłynąć na wzrost zaangażowania wśród zatrudnionych? To pytania, które coraz częściej zadają sobie właściciele firm, mierząc się z trudnościami rekrutacyjnymi. Zmiany na rynku pracy, które obserwujemy od kilku lat, to m.in. efekt zmiany pokoleniowej. Kandydaci przy wyborze miejsca pracy zwracają uwagę nie tylko na warunki pracy, ale także wartości, jakie przyświecają organizacji. Duże znaczenie ma wizerunek firmy w sieci.
Employer Branding to działania skierowane nie tylko do potencjalnych kandydatów, ale także obecnych pracowników. Celem wewnętrznego Employer Brandingu jest stworzenie marki, z którą obecni pracownicy chcą się utożsamiać. Z kolei Employer Branding zewnętrzny to działania skierowane do osób, które mogą być zainteresowane pracą w firmie.
Od czego warto zacząć? W dobie walki o talenty i ogromnej konkurencji między pracodawcami konieczne jest stworzenie Employee Value Proposition, czyli unikalnego systemu wartości. To kultura organizacji, zwyczaje i zasady, które wyróżniają firmę na tle innych przedsiębiorstw np. inkluzywność, płaska struktura zatrudnienia czy zadaniowy czas pracy.
Ważnymi elementami Employer Brandingu są także:
- świadczenia pozapłacowe np. prywatna opieka medyczna, karty sportowe, kursy językowe, ubezpieczenie grupowe, posiłki pracownicze, dofinansowanie wypoczynku;
- imprezy integracyjne;
- premie za osiągnięcia;
- możliwość pracy hybrydowej lub zdalnej;
- dodatkowe dni wolne;
- możliwość uczestnictwa w kursach i szkoleniach;
- programy stażowe i menedżerskie.
Jedną z najważniejszych zasad przy tworzeniu kampanii Employer Branding jest autentyczność. Reklamowane w mediach społecznościowych wartości i zasady muszą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. W przeciwnym razie przyniosą skutek odwrotny do zamierzonego – rozczarowany pracownik nie będzie chciał związać się z firmą na dłużej.
Kto powinien zadbać o Employer Branding w firmie?
Jednym z najważniejszych elementów kampanii Employer Branding jest stworzenie spójnej strategii zarządzania marką. Aby to osiągnąć, konieczne jest przeprowadzenie badań wizerunku wśród obecnych pracowników i osób spoza organizacji. Takie działanie pozwoli odnaleźć słabe punkty i dotrzeć do jak największej grupy kandydatów pasujących do profili stanowiskowych.
Działania budujące markę pracodawcy skierowane zarówno do osób już zatrudnionych, jak i potencjalnych kandydatów można zlecić wewnętrznemu działowi HR lub firmie zewnętrznej specjalizującej się w realizacji projektów Employer Branding. Budowanie wizerunku firmy odbywa się m.in. poprzez poprawę komunikacji wewnątrz organizacji i zarządzanie wizerunkiem marki w internecie.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z https://hrk.pl/pl/dla-klienta/employer-branding