Kategorie - Zdrowie

Aktywność fizyczna w terapii cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 jest dosyć częstą chorobą, która wymaga od pacjenta dużej dyscypliny, związanej z przyjmowaniem leków i przestrzeganiem diety. Ważnym czynnikiem, który pomaga panować nad cukrzycą, jest także aktywność fizyczna. Przeczytaj, jak ćwiczyć z zachowaniem bezpieczeństwa.

Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna dla diabetyków?

Ruch jest niezbędny dla zachowania zdrowia wszystkich osób, również tych borykających się z przewlekłymi chorobami. W przypadku diabetyków aktywność fizyczna pomaga:

  • kontrolować poziom cukru we krwi oraz profil lipidowy
  • poprawić wrażliwość na insulinę
  • utrzymać prawidłową masę ciała
  • zachować dobry nastrój
  • zmniejszyć ryzyko powikłań cukrzycy

Ważne jednak, aby ćwiczyć z zachowaniem zdrowego rozsądku, bo intensywny wysiłek grozi hipoglikemią, odwodnieniem oraz uszkodzeniem stóp (cukrzyca typu 2 wiąże się z ryzykiem tzw. stopy cukrzycowej, dlatego istotne jest wygodne obuwie).

Jak dobrać dla siebie odpowiedni rodzaj aktywności?

Jeżeli planujesz wpleść w plan dnia więcej ruchu, najpierw skonsultuj się z lekarzem. Osoby młode, u których nie wchodzą w grę istotne przeciwwskazania, mogą ćwiczyć intensywnie i uprawiać sport, jednak najpierw trzeba omówić ze specjalistą kwestie bezpieczeństwa. Cukrzykom w każdym wieku zalecane są zwykłe spacery. Taka forma wysiłku sprawdzi się zwłaszcza u osób powyżej 65. roku życia oraz z nadwagą. Ponadto świetne efekty daje nordic walking, który jest łatwy i dla większości osób bezpieczny.

Cukrzyca typu 2 – czy trening siłowy jest bezpieczny dla diabetyków?

Trening siłowy to ćwiczenia z wykorzystaniem ciężarków, taśm, maszyn, a czasami jedynie ciężaru własnego ciała. Tego rodzaju ćwiczenia zmuszają mięśnie do intensywnej pracy. Są ważne dla zachowania kondycji, nabrania siły i ładnej sylwetki, jednak nie dla każdego bezpieczne. Zwłaszcza jeśli cukrzyca współwystępuje z innymi schorzeniami, np. nadciśnieniem. Dlatego, jeżeli masz w planach trening na siłowni, zacznij od minimalnego obciążenia. Koniecznie skorzystaj też z rady trenera i lekarza.

Jak często należy ćwiczyć?

Twoim minimalnym celem powinno być 150 minut aktywności fizycznej w tygodniu. Idealnie, jeśli rozdzielisz ten czas na kilka dni, na przykład przez 5 dni w tygodniu będziesz ćwiczyć po 30 minut. Nie rzucaj się jednak na głęboką wodę i zacznij od 5-10 minut aktywności, którą zakończ powolnymi ćwiczeniami uspokajającymi. Jeśli źle się poczujesz, natychmiast przerwij trening.

Aktywność fizyczna a hipoglikemia

Jak wiesz, terapia cukrzycy typu 2 jest bardzo złożona, a z aktywnością i uprawianiem sportu trzeba uważać. Zawsze przed i po wysiłku zmierz poziom glukozy we krwi. Ponadto porozmawiaj z diabetologiem o ewentualnej konieczności zmniejszenia dawek insuliny na czas wysiłku lub po jego zakończeniu. Hipoglikemia może być niebezpieczna, dlatego nie ignoruj tej kwestii i stosuj się do zaleceń specjalisty.



    Data: 2019-03-01
Najnowsze artykuły:





Komentarze:

Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.
Polecamy produkty