Informacje - Zdrowie

Wapń kluczowy w diecie dziecka

Wapń jest kluczowym pierwiastkiem w diecie każdego człowieka. Szczególnie dzieci są narażone na jego niedobory, bo dorastający organizm ma zwiększone potrzeby.

Dlatego rodzice powinni zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę swoich dzieci, aby ich rozwój mógł przebiegać prawidłowo.

 Na co wpływa wapń?

Wapń jest głównym składnikiem zębów i kości, znajduje się tam 99% jego zasobów. Niedostateczna podaż tego pierwiastka może spowodować u dziecka wady postawy oraz próchnicę, a w późniejszych latach nawet osteoporozę.  Jednak nie tylko układ kostny potrzebuje wapnia. Pierwiastek bierze także udział w procesie krzepnięcia krwi, oraz ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśni.

Dzieci w różnym wieku mają inne zapotrzebowanie na wapń.  Według zaleceń WHO niemowlęta 0-6 miesięcy powinny spożywać 360 mg wapnia, 6-12 miesięcy 540 mg, dzieci 1-10 lat powinny spożywać ok. 800mg wapnia dziennie.  Osoby mające 11-18 lat powinny przyjmować 1200 mg pierwiastka na dzień.Są to duże ilości, dlatego bez odpowiednio zbilansowanej diety łatwo o niedobory.

 Zalecane produkty

Najlepszym źródłem wapnia są produkty mleczne. Szklanka mleka zawiera aż około 270 mg tego pierwiastka, jest to produkt stosunkowo tani i łatwo dostępny. Jednak coraz więcej dzieci zmaga się z alergiami pokarmowymi, które wykluczają spożywanie nabiału.  Wapń można znaleźć na szczęście także w szeregu innych produktów, są to przede wszystkim ciemnozielone warzywa, jak jarmuż, rukola, brukselka i brokuły. Dużo wapnia znajdziemy też w migdałach, niełuskanym sezamie oraz maku. Aby zwiększyć przyswajalność pierwiastka z ziaren i orzechów należy namoczyć je przed spożyciem.

 Suplementy

Rodzice nie mający pewności czy ich dziecko spożywa odpowiednią ilość wapnia, powinni posiłkować się suplementami na bazie węglanu wapnia. Suplementy można bezpiecznie podawać nastolatkom, które mają zwiększone zapotrzebowanie na pierwiastek. Należy wybierać tylko te preparaty, które dodatkowo wzbogacone są o witaminę D. Poprawia ona absorpcję wapnia, a także utrzymuje jego odpowiedni poziom we krwi.

Czytaj więcej o suplementacji wapnia na stronie http://www.vitrumcalcium.pl/



    Data: 2017-12-01
Najnowsze artykuły:



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.
Polecamy produkty

Polecamy strony: Myśli Potarganej | Kolorowa Ryba | MiniMili.pl | Old Timers Garage | Kosą po patelni |