Ryż – przysmak, w kilku kolorach

Materiał zewnętrzny

Ryż zagościł na naszych stołach. I dobrze, śmiem twierdzić, że jego walory zdrowotne i smakowe przewyższają niejednokrotnie tak popularne w Polsce ziemniaki.

Cały problem z ryżem polega na jego przyrządzeniu. W tym tkwi sekret jego niepowtarzalnego smaku. A kiedy dodamy mu trochę koloru, uzyskamy kompozycje niczym z magicznej kuchni Pana Kleksa.

Najpierw kilka słów o samm gotowaniu. Ryż nie powinien być zbyt miękki. Ale ryż sypki nie nadaje się do przygotowania dań chińskich – właśnie dlatego, że się nie klei, a w tym wypadku powinien. Ryż ciemny zawiera więcej skaładników odżywczych niż biały. Kolejną odmianą ryżu jest tzw. ryż dziki, będącą w zasadzie rodzajem trawy, a nie tradycyjnych ziaren. Polecam na spróbowanie – przepis za zwyczaj znajduje się na pudełku.

Najszybciej gotuje się ryż w woreczkach. Teoretycznie gotuje się go ok. 5 min. Z doświadczenia wiem, że trwa to znacznie dłużej czasem nawet do 20 min. Ja osobiście wolę ryż gotowany tradycyjnie lub na sypko.

Ryż gotowany tradycyjnie:

Ryż opłukać, zalać zimną wodą i odstawić na 5 – 10 mniut. Odcedzić. Ugotować 2 razy więcej wody z dodatkiem soli, niż wynosi objętość ryżu. Dodać ryż i gotować na małym ogniu do czasu aż wchłonie wodę. Dodać masło i zamieszać. Przykryć garnek pokrywką i szczelie opatulić. Ja używam kilku warstw gazet, ręczników i kocy. I wkładam pod kołdrę 🙂 Po ok. 40 min. ryż jest gotowy. Tak schowany ciepły będzie jeszcze przez kilka godzin. Zaletą tej metody jest to, iż istnieje niewielkie ryzyko przypalenia ryżu.

Gdyby jednak zdarzyło się, że ryż się przypali, należy go rozgarnąć i włożyć do garnka kromkę chleba i poczekać 5 min. Chleb wchłonie spaleniznę. Następnie ostrożnie wyjąć nieprzypalony ryż. Jeśli jest twardy należy go podgotować lub włożyć pod kołdrę 🙂

Ryż gotowany na sypko jest znacznie twardszy od gotowanego tradycyjnie. Ryż wrzucamy do dużej ilości osolonej wody i ugotować na półmiękko. Ugotowany przecedzić jak makaron i zalać zimną wodą.

A teraz kolorki 🙂 Myślę, że jest to niezły pomysł na zchęcenie dzieci do jedzenia ryżu.

Zielony – ugotowany ryż mieszmy z natką pietruszki

Czerwony – do ugotowanego ryżu dodajemy podsmażone wczesniej na maśle kostki czerwonej papryki. Przyprawić solą i pieprzem.

Pomarańczowy – do ugotowanego ryżu dodajemy obrane i pokrojone w kostkę pomidory. Przyprawiamy zmiażdżonym czosnkiem i udekorować świeżą bazylią.

Brązowy – do ugotowanego ryżu dodajemy pieczarki usmażone z kawałkami słoniny.

Różowy – dodajemy odrobinę soku z buraków.

Żółty – do gotującego się ryżu dodajemy 1/2 łyżeczki kurkumy.

Ja kolorowy ryż ugotowany tradycyjnie nakładam łyżką do lodów – wygląda znacznie ciekawiej niż ten nakładany zwykłą łyżką. Można też użyć foremek.



Joanna Stando-Leśnik

www.kuchniawspomnien.blogspot.com

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

0 0 votes
Oceń wpis

Zobacz także

Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Używamy cookies w celu personalizacji treści oraz reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie. Przejdź dalej aby wyrazić zgodę na korzystanie z powyższych technologii i na przetwarzanie przez nasz serwis oraz naszych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w celach marketingowych. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz lista Partnerów znajdują się w Polityce prywatności strony. Zgoda Polityka prywatności

Polityka prywatności i cookies