Badania AVG pokazują, że aż jedna czwarta dzieci ma internetowe narodziny przed rzeczywistą datą porodu
Publikowanie fotografii z USG, dzielenie się doświadczeniami ciążowymi na Twitterze, tworzenie albumów fotograficznych z porodu, a nawet zakładanie kont e-mail niemowlakom – dzisiejsi rodzice coraz częściej budują cyfrowy ślad swoich dzieci już od ich momentu narodzin, a nawet wcześniej.
Z badania przeprowadzonego przez AVG Technologies, firmę specjalizującą się w dziedzinie bezpieczeństwa internetowego, wynika, że aż 81 procent dzieci poniżej drugiego roku życia posiada obecnie swój cyfrowy profil lub ślad w internecie, a ich zdjęcia znajdują się w sieci. W Stanach Zjednoczonych 92 procent dzieci pojawia się w internecie przed ukończeniem drugiego roku życia, w porównaniu do 73 procent dzieci z przebadanych krajów europejskich.
Sondaż przeprowadzono wśród matek pochodzących z Ameryki Północnej (Stanów Zjednoczonych i Kanady), Europy (Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii), Australii/Nowej Zelandii oraz Japonii.
Cyfrowe narodziny w wieku 6 miesięcy
Według badań AVG średnia wieku, w którym dzieci obchodzą swoje cyfrowe narodziny , wynosi sześć miesięcy. Jednak zdjęcia i informacje o jednej trzeciej z nich (33%) pojawiają się w internecie już w ciągu pierwszych kilku tygodni po porodzie. W Wielkiej Brytanii 37 procent noworodków rozpoczyna swoje życie online tuż po narodzinach, podczas gdy w Australii i Nowej Zelandii jest to 41 procent.
Niemal jedna czwarta (23%) dzieci rozpoczyna cyfrowe życie w momencie, kiedy ich rodzice publikują w internecie zdjęcia z prenatalnych badań USG. Odsetek ten jest wyższy w Stanach Zjednoczonych (34 procent) oraz w Kanadzie (37 procent). Zdecydowanie mniej rodziców dzieli się zdjęciami USG swoich dzieci we Francji (13%), Włoszech (14%) i Niemczech (15%). Podobnie sytuacja prezentuje się w Japonii, gdzie odsetek ten wynosi tylko 14 procent.
Siedem procent niemowlaków i małych dzieci ma adres e-mail utworzony przez rodziców, a pięć procent ma profile w serwisach społecznościowych.
Na pytanie o motywację do publikowania zdjęć niemowląt w internecie, ponad 70 procent ankietowanych matek odpowiedziało, że chce podzielić się nimi z rodziną i przyjaciółmi. Zaskakiwać może jednak fakt, iż ponad jedna piąta (22%) matek ze Stanów Zjednoczonych stwierdziła, że chcą dodać więcej treści do swoich profilów społecznościowych, a 18 procent z nich przyznało, że po prostu naśladują innych.
W swoim badaniu firma AVG zapytała matki także o to, czy niepokoją się ilością informacji o swoich dzieciach, które w przyszłych latach będą dostępne w internecie (w skali od jednego do pięciu, gdzie pięć oznaczało wysoki poziom niepokoju). Z perspektywy globalnej, matki okazywały umiarkowanie zaniepokojone (przeciętnie 3,5), przy czym największe obawy wyrażały Hiszpanki (3,9), a najmniejsze – Kanadyjki (3,1).
To szokujące, kiedy pomyślimy, że 30-latek ma cyfrowy ślad ciągnący się wstecz przez najwyżej 10-15 lat, podczas gdy ogromna większość współczesnych dzieci będzie obecna w internecie przed ukończeniem drugiego życia. Co więcej ilość tych informacji te będzie rosnąć przez całe ich życie – mówi J.R. Smith dyrektor generalny AVG Technologies. Nasze badania pokazują, że coraz częściej cyfrowe narodziny dziecka zbiegają się z rzeczywistą datą porodu, a nawet ją poprzedzają. Zdjęcia USG jednej czwartej dzieci pojawiają się online, jeszcze zanim fizycznie przyjdą one na świat – dodaje.
Specjaliści z AVG radzą:
To zrozumiałe, że dumni rodzice chcą dzielić się zdjęciami swoich dzieci z rodziną i przyjaciółmi. Specjaliści z AVG zalecają jednak, aby zawsze pamiętać o dwóch rzeczach:
Po pierwsze, publikując zdjęcia i informacje o swoich pociechach, tworzy się cyfrową historię ludzkiej istoty, która będzie jej towarzyszyć przez całe życie. Warto zadać sobie zatem proste pytanie: „w jaki sposób chcemy rozpocząć cyfrową przygodę naszego dziecka i co pomyśli ono w przyszłości o opublikowanych przez nas informacjach?”
Po drugie, zawsze należy zwracać uwagę na ustawienia prywatności w sieciach społecznościowych i innych profilach. W przeciwnym razie zdjęcia i specyficzne informacje o dziecku mogą być dostępne nie tylko dla rodziny i przyjaciół, ale dla całego świata online.
Badania zostały przeprowadzone przez firmę Research Now wśród 2200 matek z małymi dziećmi (poniżej drugiego roku życia). W sondażu wzięły udział matki z pięciu krajów UE (Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii), Kanady, Stanów Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii i Japonii. Badanie przeprowadzono na przełomie września i października 2010 roku (27 września – 3 października).
Kluczowe wyniki:
1 – Matki z dzieckiem w wieku poniżej dwóch lat, które opublikowały jego zdjęcie online
Ogółem – 81%
Stany Zjednoczone – 92%
Kanada – 84%
Wielka Brytania – 81%
Francja – 74%
Włochy – 68%
Niemcy – 71%
Hiszpania – 71%
(UE5 – 73%)
Australia – 84%
Nowa Zelandia – 91%
Japonia – 43%
2 – Matki, które opublikowały w internecie zdjęcie noworodka
Ogółem – 33%
Stany Zjednoczone – 33%
Kanada – 37%
Wielka Brytania – 37%
Francja – 26%
Włochy – 26%
Niemcy – 30%
Hiszpania – 24%
(UE5 – 28,6%)
Australia – 41%
Nowa Zelandia – 41%
Japonia – 19%
3 – Matki, które opublikowały w internecie zdjęcia z prenatalnych badań USG
Ogółem – 23%
Stany Zjednoczone – 34%
Kanada – 37%
Wielka Brytania – 23%
Francja – 13%
Włochy – 14%
Niemcy – 15%
Hiszpania – 24%
(UE5 – 20%)
Australia – 26%
Nowa Zelandia – 30%
Japonia – 14%
4 – Matki, które założyły konto e-mail swojemu dziecku
Ogółem – 7%
Stany Zjednoczone – 6%
Kanada – 9%
Wielka Brytania – 4%
Francja – 7%
Włochy – 7%
Niemcy – 7%
Hiszpania – 12%
(UE5 – 7%)
Australia – 7%
Nowa Zelandia – 4%
Japonia – 7%
5 – Matki, które założyły dziecku profil w serwisie społecznościowym
Ogółem – 5%
Stany Zjednoczone – 6%
Kanada – 8%
Wielka Brytania – 4%
Francja – 2%
Włochy – 5%
Niemcy – 5%
Hiszpania – 7%
(UE5 – 7%)
Australia – 5%
Nowa Zelandia – 6%
Japonia – 8%
Kontakt z AVG
Najnowsze wiadomości o AVG znajdziesz w Twitterze pod adresem www.twitter.com/officialAVGnews
Analizę aktualnych zagrożeń znajdziesz w blogu głównego dyrektora AVG ds. badań, Rogera Thompsona, pod adresem http://thompson.blog.avg.com/
Dołącz do naszej społeczności w Facebooku pod adresem www.facebook.com/AVGfree
O AVG Technologies
AVG jest światowym liderem rozwiązań bezpieczeństwa, który chroni ponad 110 milionów użytkowników indywidualnych oraz małych firm w 170 krajach przed stale rosnącą liczbą zagrożeń internetowych, wirusów, spamu i hakerów. AVG już przez niemal dwie dekady skutecznie walczy z przestępczością internetową. Posiada jedno z najbardziej zaawansowanych laboratoriów do wykrywania i zwalczania cyfrowych zagrożeń na świecie. Dostępne za darmo oprogramowanie zabezpieczające AVG zapewnia użytkownikom podstawową ochronę oraz umożliwia łatwy dostęp do bardziej zaawansowanych zabezpieczeń. Około 6000 resellerów, partnerów i dystrybutorów współpracuje z AVG na całym świecie. Należą do nich między innymi: Amazon.com, CNET, Cisco, Ingram Micro, Play.com, Wal-Mart oraz Yahoo!