Czy e-learning jest dobrym rozwiązaniem dla uczniów szkoły podstawowej? Wielu nauczycieli i rodziców wypowiada się na jego temat pochlebnie, a wielu negatywnie. Po kilku miesiącach zdalnego nauczania możemy wyciągnąć już jakieś wnioski. Postawmy na szali szanse i zagrożenia związane z e-learningiem, odnosząc się przy tym o opinii samych uczniów.
E-learning – pozytywne i negatywne skutki zdalnego nauczania
Zdalne nauczanie budzi wiele kontrowersyjnych opinii. Choć bilans tych negatywnych i pozytywnych znajduje się gdzieś po środku, niewątpliwie warto przyjrzeć im się bliżej, uwzględniając potencjalne zagrożenia i korzyści. Wśród niekorzystnych czynników e-learningu należy wymienić, zgodnie z opiniami uczniów, przede wszystkim brak fizycznego kontaktu z rówieśnikami i nauczycielem. Możliwość asymilacji w społeczności i budowania relacji jest w związku z tym bardzo ograniczona do świata wirtualnego. Część dzieci zwraca uwagę na to, że podczas kontaktu z nauczycielem „na żywo”, łatwiej im zrozumieć zadany materiał. Co ciekawe, skutkiem nauki zdalnej stała się wzmożona ilość prac domowych. Uczniowie odbierają to zjawisko negatywnie i wymieniają jako powód większego stresu. Wielu z nich napotyka także problemy techniczne, ze sprzętem lub połączeniem do sieci.
Wśród pozytywnych aspektów e-learningu w podstawówce uczniowie wskazują przede wszystkim większą swobodę, zarówno w kontekście szybkości przyswajania wiedzy oraz możliwości dostosowania czasu nauki do swoich potrzeb, jak i w kwestiach organizacyjnych. Możliwość uczenia się w dowolnym miejscu, słuchania muzyki w trakcie lekcji, brak pośpiechu czy szkolnego zgiełku to korzyści, które wymieniają. Niewątpliwie duże znaczenie dla poczucia komfortu ma dłuższy sen czy brak konieczności noszenia ciężkich książek. Duża część uczniów naukę zdalną traktuje jako łatwiejszą, bo bardziej dostosowaną do ich indywidualnych możliwości, oraz atrakcyjniejszą, gdyż nauczyciele starając się sprostać oczekiwaniom, korzystają z licznych pomocy dydaktycznych i wprowadzają do lekcji interaktywne materiały. Do czego to prowadzi i jakich tendencji i zjawisk możemy się spodziewać?
Możliwe zagrożenia nauki zdalnej
Wśród długofalowych, negatywnych skutków e-learningu w podstawówce możemy wymienić:
- pogorszenie wzroku – ze względu na o wiele dłuższy czas przebywania przed monitorem w ciągu dnia,
- problem w budowaniu relacji społecznych „na żywo” – co może odbijać się trudnościami w nawiązywaniu ich w przyszłości, na przykład w tworzeniu związków lub współpracy zespołowej,
- problemy z kręgosłupem – ze względu na ograniczoną ilość ruchu i wiele godzin spędzonych w tej samej, statycznej pozycji,
- uzależnienie od komputera – gdyż komputer staje się podstawowym narzędziem edukacyjnym i rekreacyjnym,
- problemy z samo motywacją i wyrównaniem poziomu wiedzy wśród ogółu społeczeństwa
Możliwe szanse dla e-learningu
Można powiedzieć, że powyższe zagrożenia to także szanse na rozwój i innowacje w systemie edukacji. To one będą kształtowały nowe trendy i tendencje oraz generowały zapotrzebowanie na wprowadzenie zmian. E-learning w podstawówce czy w szkole ponad podstawowej zwiastuje szansę przede wszystkim na tak długo wyczekiwane dostosowanie tempa nauki do możliwości każdego ucznia i większe zindywidualizowanie procesu uczenia. Kolejną potrzebą będzie konieczność rozwijania umiejętności planowania własnej pracy, zarządzania czasem i wielu innych, przydatnych w późniejszym życiu zawodowym.
Wiąże się to ze stworzeniem nowych metod i narzędzi, które to umożliwią. Nauczanie zdalne to także duża oszczędność czasu, co pozwala wykorzystać go pożytecznie i produktywnie. Wreszcie, dość istotną tendencją będzie powstawanie coraz to nowych platform edukacyjnych, interaktywnych i innowacyjnych materiałów, a także portali edukacyjnych dla nauczycieli, które umożliwią wejście w nową formę szkolnictwa.