Home Technologie Dlaczego warto zastosować falownik do sterowania silnikami?

Dlaczego warto zastosować falownik do sterowania silnikami?

Każdy silnik elektryczny wymaga sterowania – włącz / wyłącz lub płynnej regulacji obrotów. Doskonałym sposobem na sterowanie i ochronę mechanizmu silnika elektrycznego jest falownik (przemiennik częstotliwości). Sprawdź, dlaczego warto go zastosować i jakie pełni funkcje.

Co to jest falownik i do czego służy?

Falownik to urządzenie zmieniające prąd stały (DC) na prąd zmienny (AC) o regulowanej częstotliwości wyjściowej. Tym mianem określa się też urządzenie przekształcające napięcie przemienne sieci o stałej częstotliwości w napięcie stałe, niezbędne do wytworzenia napięcia o regulowanej częstotliwości służącego do zasilania silników elektrycznych. Zamiennie używa się również nazwy przemiennik lub przetwornik częstotliwości. Podstawową funkcją urządzenia jest płynne sterowanie obrotami silnika – dzięki temu możliwe są zarówno jego łagodny rozruch, jak i spokojne zatrzymanie. Pozwala ono na utrzymanie stałego momentu obrotowego napędu poprzez zmianę częstotliwości i napięcia zasilania. Falownik do silnika pełni więc bardzo ważne funkcje, ograniczając obciążenie napędu. Dzięki temu silnik jest mniej podatny na awarie, a jednocześnie wydłuża się jego żywotność.

Falowniki mają bardzo szerokie zastosowanie. Jednym z ważniejszych jest ochrona silników elektrycznych. Najczęściej są używane przy silnikach pomp, a także sprężarek, wentylatorów czy taśmociągów.

Falownik do silnika – sterowanie falownikiem

Jak falownik steruje silnikiem? Ogólnie rzecz biorąc, poprzez dopasowanie jego prędkości obrotowej do aktualnych potrzeb (bez zmiany momentu obrotowego). Dokładny mechanizm działania zależy jednak od typu falownika. Wyróżniamy dwa główne rodzaje urządzeń – skalarne i wektorowe.

  • Falownik skalarny zmienia częstotliwość napięcia zasilania, a konkretnie zasilanie uzwojeń napędu. Efektem jest zmiana prędkości obrotowej. W ten sposób można regulować pracę kilku silników jednocześnie. Skalarne sterowanie falownikiem sprawdza się między innymi przy obsłudze pomp, dmuchaw, sprężarek, wentylatorów czy taśmociągów.
  • Falownik wektorowy steruje momentem obrotowym oraz strumieniem uzwojenia jednostki napędowej oddzielnie, zachowując tę samą wartość momentu. Dzięki temu regulacja prędkości napędu jest dokładna. Wektorowe sterowanie falownikiem pozwala jednak wyłącznie na obsługę jednego silnika. Warto również wiedzieć, że każdy falownik wektorowy może pracować w trybie skalarnym.

Falownik do silnika, niezależnie od rodzaju, na postawie pomiarów parametrów jego pracy jest również w stanie rozpoznać jego stany awaryjne.

Rodzaje falowników – podział ze względu na zasilanie

Metoda sterowania silnikiem to nie jedyne, co różni falowniki. Można je również podzielić ze względu na inne czynniki. Jednym z ważniejszych jest źródło zasilania. W zależności od jego rodzaju mówimy o falownikach napięcia (z kondensatorem na wejściu) lub falownikach prądu (z dławikiem). Istnieje również podział na falowniki jednofazowe (zasilane przez jedną fazę, ale z trójfazowym wyjściem) oraz trójfazowe (zasilane przez trzy fazy). Dzięki temu możliwy jest odpowiedni dobór falownika do silnika.

Falownik do silnika – dlaczego warto?

Obecnie falowniki są stosowane powszechnie do zabezpieczania różnego rodzaju silników elektrycznych wykorzystywanych w szeregu urządzeń i systemów. Dzieje się tak, ponieważ zapewniają bardzo wyraźne i ważne korzyści. Silnik z falownikiem jest zabezpieczony pod kilkoma względami. Technologia ta pozwala na:

  • wykonywanie płynnego rozruchu i zatrzymania pracy silnika,
  • zabezpieczenie napędu przed zwarciami i awariami,
  • ograniczenie zużywanej energii elektrycznej.
  • przedłużenie żywotności całego układu,
  • poprawę parametrów pracy urządzenia zasilanego silnikiem z falownikiem.

Jeśli zależy Ci na wydajności oraz trwałości danego systemu, falownik do silnika na pewno jest dobrym wyborem. To kluczowy element zabezpieczenia napędu!

0 0 votes
Oceń wpis
Pokaż więcej
Subscribe
Powiadom o
guest
Ze względu na spam wyłączona została możliwość wstawiania linków w komentarzach. Komentarze zawierające odnośniki będą kasowane.
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments