Jeszcze niedawno zarezerwowane na czas treningów, obecnie królują na wybiegach oraz w modzie ulicznej. Mowa oczywiście o butach sportowych, które wiele osób chętnie nosi na co dzień. Jak wyglądały początki najbardziej znanych marek obuwia sportowego?
Rodzinna tradycja
Choć buty do biegania wyposażone w kolce były znane już wcześniej, znane stały się dopiero te zaprojektowane w 1895 roku przez 14-letniego wówczas Josepha Williama Fostera. Młody Anglik znalazł w ten sposób pomysł na biznes – już pięć lat później założył swoją firmę, która szybko zyskała popularność wśród sportowców. W butach Fostera występował m.in. sprinter Harold Abrahams; w nich właśnie sięgnął po złoty medal w biegu na 100 m podczas mistrzostw olimpijskich w 1924 roku. Produkcję butów sportowych kontynuowali potomkowie J. W. Fostera, jednak już pod własnym szyldem. Tak powstała założona w 1958 roku przez wnuków Fostera jedna z największych dziś marek obuwia i odzieży sportowej – Reebok.
Niemiecka jakość wśród butów sportowych
Kolce do biegania produkowali również bracia Dassler w niemieckim Herzogenaurach. Ich buty były jednak o wiele lżejsze dzięki zastąpieniu metalowych kolców gumowymi. Produkty Dasslerów stały się popularne po olimpiadzie w Berlinie w 1936 roku, gdy występował w nich czterokrotny złoty medalista, Amerykanin Jesse Owens. Drogi założycieli rozeszły się jednak tuż po wojnie, gdy postanowili działać na własną rękę. Mieszkańcy Herzogenaurach podzielili się wówczas na dwa obozy. Część opowiedziała się za młodszym Adim i stworzoną przez niego marką Adidas. Swoich zwolenników znalazł również Rudolf, który w ramach własnej działalności założył firmę Ruda, przemianowaną później na… Puma. W bawarskim miasteczku, liczącym zaledwie 23 tysiące mieszkańców, do dziś znajdują się główne siedziby obu przedsiębiorstw.
W klasycznym wydaniu
William Riley w 1906 roku miał na celu poprawę komfortu pracy robotników noszących niewygodne buty robocze. Pierwszym produktem były wkładki do butów, które dawały trzy dodatkowe punkty podparcia, co znacząco zwiększało wygodę. Buty sportowe wykorzystujące najnowsze technologie powstały jednak znacznie później. Pierwsze znaczące sukcesy nastąpiły dopiero w latach 70., jednak pozwoliło to na ugruntowanie pozycji firmy na amerykańskim, a później światowym rynku. Obecnie New Balance to jedna z chętniej wybieranych marek butów sportowych, popularna również w Polsce. Niektóre modele z kolekcji produkowane są w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii, co ma wpływ na ich cenę – wiele z nich można jednak zdobyć na wyprzedaży organizowanej regularnie przez oficjalny sklep New Balance.
Just do it, czyli jak osiągnąć sukces
W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy swojej działalności założona w 1964 roku firma Blue Ribbon Sports zarobiła 8 tysięcy dolarów – czyli ok. 66 tysięcy według obecnych wskaźników. Przedsiębiorstwo oferowało japońskie buty sportowe Onitsuka Tiger, marki dziś znanej lepiej jako Asics. Po wygaśnięciu kontraktu z Japończykami w 1971 roku założyciele BRS, Phil Knight i Bill Bowerman, zdecydowali się na zmianę nazwy oraz wystartowanie z nową marką obuwia sportowego. Inspiracją stała się… grecka mitologia. Knight i Bowerman postanowili nazwać przedsiębiorstwo imieniem bogini zwycięstwa – Nike. Sami także odnieśli zwycięstwo. Dzięki popularności swoich kolekcji sportowych Nike stała się jedną z największych firm na świecie, a sama marka osiągnęła w 2017 roku wartość blisko 30 miliardów dolarów.