Według danych Urzędu Regulacji Energetyki tylko w sierpniu 2021 roku swojego sprzedawcę prądu zmieniło prawie 3000 odbiorców końcowych, a od początku 2021 aż 26 tysięcy. Pomimo to wokół kwestii związanych ze zmianą sprzedawcy prądu wciąż krąży wiele mitów, przez które wiele osób rezygnuje z możliwości, jaką zaoferowało im w 2007 roku rozdzielenie działalności dystrybucyjnej i handlowej podmiotów energetycznych, dającej szanse na niższe rachunki za prąd. Dlatego też poniżej rozprawiamy się 5 najpopularniejszymi z nich.
Zmieniając sprzedawcę prądu można zostać bez dostaw energii przez pewien czas
Pierwszym i najczęściej powtarzanym mitem dotyczących zmiany sprzedawcy prądu jest obawa związana z przerwami w dostawach energii podczas tego procesu. Wypowiedzenie umowy ze starym sprzedawcą i podpisanie jej z nowym odbywa się jednak w płynny sposób, przez co nie ma takiej możliwości, aby zmiana sprzedawcy prądu doprowadziła do takiej sytuacji. Dokładny opis całego procesu jest dostępny tutaj https://zmianasprzedawcypradu.pl/. Ponadto kwestię tą regulują najczęściej zapisy mówiące o tym, że nowa umowa wchodzi w życie dopiero w momencie, kiedy zostanie rozwiązana ta stara.
Zmienienie sprzedawcy prądu jest czasochłonne
Wiele osób rezygnuje ze zmiany sprzedawcy prądu także ze względu na obawę przed związanymi z tym formalnościami oraz czasem ich trwania. Obecnie cały proces przejścia do innego sprzedawcy energii elektrycznej trwa jednak około miesiąca i polega na 4 prostych krokach:
- wyborze nowej oferty,
- podpisaniu umowy z nowym sprzedawcą,
- wypowiedzeniu umowy ze starym sprzedawcą,
- zgłoszeniu zmian do Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Przy czym dwa ostatnie punkty może załatwić za klientów nowy sprzedawca prądu, o ile zostanie mu wydane do tego upoważnienie.
Zmieniając sprzedawcę prądu trzeba wymienić także licznik
Właścicielem licznika jest Operator Systemu Dystrybucyjnego, a nie sprzedawca energii elektrycznej. Zmieniając więc go, nie trzeba zmieniać także licznika. Niekiedy może zaistnieć konieczność jego wymiany na nowy model. Jeśli zmiana sprzedawcy prądu będzie się wiązać także ze zmianą taryfy, w jakiej jest on rozliczany, na dwustrefową. W takiej sytuacji nie ponosi się jednak żadnych związanych z tym kosztów.
Sprzedawcę prądu można zmienić tylko raz
Kolejnym niezwykle szkodliwym mitem na temat zmiany sprzedawcy prądu jest stwierdzenie, że można tego dokonać tylko raz. Jest to nieprawda. Można zmieniać go dowolną ilość razy, a co więcej każda kolejna zmiana jest szybsza i o wiele prostsza od pierwszej. Istnieje nawet możliwość ponownego powrócenia do pierwszego sprzedawcy prądu, jeśli jego oferta jest najkorzystniejsza na rynku.
Nowy sprzedawca prądu to zawsze niższa cena za prąd
Niestety zmiana sprzedawcy prądu, choć co do zasady dokonywana jest najczęściej po to, aby płacić mniej za energię elektryczną, nie zawsze musi się wiązać z niższymi rachunkami. Ich wysokość zależy bowiem od wybranej oferty. Dlatego też przed podpisaniem nowej umowy ze sprzedawcą energii elektrycznej należy dokładnie ją przeczytać i nie wierzyć na słowo przedstawicielom handlowym. W szczególności należy uważać na bardzo niskie stawki za 1 kWh prądu w porównaniu do konkurencji, które mogą sugerować, że mamy do czynienia z oszustem lub ukrytymi kosztami, których nie widać na pierwszy rzut oka.
Podsumowując, zmiana sprzedawcy prądu jest prosta, nieodpłatna i może dokonać jej każdy. Wybierając nową firmę, która ma sprzedawać nam prąd, należy jedynie dokładnie przeanalizować jej ofertę, tak aby faktycznie wiązała się ona z niższymi rachunkami za energię elektryczną.