Informacje - Kulinaria

Drób w roli głównej!

Drób stanowi około 25% mięsa spożywanego w Polsce, a każdy obywatel naszego kraju zjada średnio blisko 30 kg mięsa drobiowego rocznie. Coraz chętniej sięgamy po mięso drobiowe jako zdrowszą, mniej tłustą i mniej kaloryczną alternatywę dla popularnej wieprzowiny. Ogromną zaletą drobiu jest jego uniwersalność – możemy go przyrządzić na wiele sposobów i poddać każdemu rodzajowi obróbki termicznej. Filet z piersi kurczaka można zaserwować na śniadanie, obiad i kolację.

Wybieramy dobry drób

Najzdrowszym mięsem jest drób, ale… drób drobiowi nierówny. W związku z tym wybierając mięso drobiowe warto porównać oferty różnych producentów i zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników: sposób chowu oraz długość  wychowu kurcząt, rodzaj karmy stosowanej w hodowli, a także nie stosowanie w procesie hodowli np. antybiotyków. Na polskim rynku dostępne są zasadniczo trzy rodzaje mięsa drobiowego: brojlery (standardowe kurczaki przemysłowe, chowane około 40 dni), ekologiczne kurczaki wolnobiegające (hodowane w certyfikowanych gospodarstwach, chowane około 80 dni) oraz kurczaki zagrodowe (hodowane w czystych ekologicznie gospodarstwach, z dostępem do wolnego wybiegu, chowane około 60 dni. Hodowla na Podlasiu jest doskonałym przykładem: http://zagrodowy.pl/kurczak-zagrodowy-z-podlasia/produkty/kurczak-zagrodowy-caly-3/) będące zdrową propozycją dla konsumentów drobiu, posiadającą optymalną relację jakości do oferowanej ceny. Każda hodowla drobiu powinna być prowadzona pod nadzorem służby weterynaryjnej i zgodnie z normami Unii Europejskiej. Dobrym przykładem dobrego mięsa drobiowego jest Kurczak Zagrodowy. Kurczaki tego sprawdzonego (i jeszcze do niedawna lokalnego) producenta chowane są w rodzinnych gospodarstwach, usytuowanych w jednym z najczystszych regionów Polski – na Podlasiu. Drób karmiony jest wyłącznie roślinną karmą bez GMO, antybiotyków i innych sztucznych substancji. Kurczaki mają dostęp do wolnego wybiegu, a ich wzrost jest blisko półtorej razy dłuższy niż przeciętnych kurczaków przemysłowych – skutkuje to zdrowszym, mniej otłuszczonym mięsem, cieńszą skórką i równomiernym umięśnieniem. Wszystkie wyżej wymienione czynniki mają bezpośrednie przełożenie na smak mięsa.

Drób niejedno ma imię

Najpopularniejszym przedstawicielem drobiu jest oczywiście kurczak, ale tuż za nim drepczą: indyk i kaczka, a na końcu rzadziej konsumowana gęś. Filet z piersi kurczaka zawiera w 100 gramach około 120 kcal, 22 gramy białka i blisko 4 gramy tłuszczu. Mięso indyka jest odrobinę bardziej kaloryczne: stugramowa porcja dostarcza około 140 kcal, ale zawiera więcej białka (około 29 gram)i mniej tłuszczu (około 2 gramy). Filet z kaczej piersi zawiera około 170 kcal i ponad 10 gram tłuszczu w 100 gramach mięsa, dostarczając równocześnie dużo mniej białka (około 18 gram). Najbardziej kaloryczną i najbardziej tłustą przedstawicielką drobiu jest gęś, która w 100 gramach dostarcza nawet ponad 300 kcal i ponad 30 gram tłuszczu. We wszystkich rodzajach drobiowego mięsa najwięcej tłuszczu gromadzi się tuż pod skórą, dlatego osobom dbającym o linię zaleca się spożywanie drobiu bez skóry, a osobom będącym na dietach redukcyjnych – wybieranie wyłącznie filetów z piersi kurczaka lub indyka. Podsumowując: mięso kurcząt i indyków jest lekkostrawnym źródłem pełnowartościowego białka i mało nasyconych kwasów tłuszczowych, a także cennych witamin (m.in.: A i B, C, E), aminokwasów i mikroelementów (cynku, potasu, magnezu).

Każdy sposób na kurczaka jest dobry!

Filet z piersi kurczaka to mięso, które można przyrządzić zarówno na słodko, jak i na ostro, a także w ulubionych ziołach. Wyśmienicie smakuje w towarzystwie tradycyjnych dodatków (np. pieczarek) oraz składników egzotycznych (np. sezamu, kokosu, ananasa, rodzynek itp.). Idealnie komponuje się z ziemniakami, różnego rodzaju kaszami, makaronami, ryżem i pieczywem. Filet z piersi kurczaka można podać o każdej porze dnia, w dowolnej formie. Na śniadanie możemy zaserwować rodzinie kanapki z gotowanym mięsem pokrojonym w plastry (dodając doń ulubione warzywa – choćby świeże pomidorki lub ogórka), na lunch – pożywną sałatkę z kurczakiem, a na obiad nuggetsy lub panierowane kotlety drobiowe, które skutecznie wypierają z polskich kuchni tradycyjnego schabowego. W okresie wiosenno – letnim pierś z kurczaka bardzo często ląduje na grillu – solo lub w formie szaszłyków, w towarzystwie innych mięs oraz warzyw. Smak kurczaka możemy dowolnie podkreślić lub złagodzić podając go z ulubionymi sosami: pomidorowym, czosnkowym, jogurtowym lub śmietanowym.

Mięso drobiowe jest łatwe do przyrządzenia, a przygotowywanie potraw z kurczakiem zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż przetwarzanie np. wieprzowiny, czy wołowiny. Obsadźmy więc drób w roli głównej- z korzyścią dla naszego zdrowia, oczywiście!



    Data: 2016-04-29



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Jak odbywa się elektroniczne archiwizowanie danych?
"Jako nowoczesne społeczeństwo jesteśmy przyzwyczajeni to tego, że większość informacji, danych a nawet dokumentów można bez problemu przesłać zdanie za pośrednictwem sieci internetowej. Jednak takie udogodnienie działa dopiero o kilkunastu lat, wcześniej bowiem wszystko odbywało się w o wiele bardziej skomplikowany sposób. Nowoczesne rozwiązania zawdzięczamy przede wszystkim elektronicznemu archiwizowaniu danych." więcej »
Prawidłowe niszczenie firmowych dokumentów
Każda firma posiada wiele dokumentów, które są objęte ochroną prywatności ze względu na zawarte w nich informacje. Najczęściej są to dane osobowe pracowników i klientów, umowy, dane finansowe lub plany sprzedażowe. Jednak nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę jak ważne jest profesjonalne i bezpieczne niszczenie dokumentów. Na szczęście dzisiejszy rynek wciąż się rozwija i dopasowuje do potrzeb ludzi. Dzięki temu można korzystać z usług profesjonalnych miejsc, które bezpiecznie zniszczą ważne dokumenty, które nie mają prawa trafić w niepowołane ręce. więcej »
Ważna rola witaminy D w budowaniu odporności
Witaminą kojarzoną z budowaniem odporności organizmu jest witamina C, ale rola witaminy D jest nie mniej ważna. Kiedy więc lato zaczyna przechodzić w jesień, warto zadbać o prawidłową podaż nie tylko witaminy C, ale też niedocenianej witaminy D, bez której trudno jest zapewnić sobie zdrowie. więcej »

Polecamy produkty

Polecamy strony: Mostek w kuchni | Old Timers Garage | Sportera Fitness | Okiem Blondynki | Opycha.pl |