Informacje - Zdrowie

Joga na bezsenność

Obecnie wiele z nas cierpi z powodu bezsenności. Tak naprawdę spora część naszego społeczeństwa nie wysypia się, albo śpi niewystarczająco długo. Wiele osób mających problemy z zasypianiem szuka skutecznych sposobów pozwalających zwalczyć ten problem.

Jeżeli miewamy tego typu kłopoty warto już dzisiaj zdecydować się na zastosowanie jogi. W wielu przypadkach joga na bezsenność okazuje się jedynym rozsądnym rozwiązaniem.

Dzięki wykonywaniu określonych „zestawów” ćwiczeń trudności z zasypianiem nie będą nas dotyczyły.

Kilka słów o bezsenności
Bezsenność to problem wielu społeczności na całym świecie. Okazuje się, że blisko połowa Amerykanów przesypia noc wystarczająco długo, albo dobrze wysypia się. Tak naprawdę wiele osób z naszych kręgów narzeka na zbyt krótki sen i na bezsenność. Można powiedzieć, że problemy z zasypianiem są dużym zagrożeniem. Okazuje się bowiem, że nie wysypianie się osłabia nasz system immunologiczny, a ponadto wzmaga nerwowość i drażliwość; czasem przyczynia się do spowolnienia czasu reakcji, a zatem podnosi ryzyko wystąpienia zderzenia samochodowego albo innych kraks.

Warto wspomnieć, ze najnowsze badania wskazują, że zaburzenia snu przyczyniają się do przyspieszenia procesów starzenia się organizmu. A zatem warto wysypiać się odpowiednio długo. Zazwyczaj powinno się spać siedem do dziewięciu godzin dziennie; czasem nawet więcej. To zależy w dużej mierze od indywidualnych potrzeb każdego organizmu.

Joga pomoże zwalczyć problemy z zasypianiem
Jeżeli mamy problemy z zaśnięciem to przyczyną takiej sytuacji może być wzmożony stres. W takich właśnie przypadkach pomocne okazać się może wykonywanie jogi. By łatwiej zasypiać można spróbować wyciszyć się poprzez zastosowanie pozycji jogi, na przykład skłonów do przodu, czy delikatnych skrętów; można też wykonywać pozycje odwrócone takie jak: Viparita Karani i Halasana, albo łagodniejsze oddychanie. Niektórzy jogini polecają na bezsenność ćwiczenie w formie głębokiego brzusznego oddychania. Położywszy się na plecach zamknijmy oczy. Dłonie kładziemy na swym brzuchu. Wdychając powietrze, poczujmy jak brzuch nieco unosi się i powiększa. Gdy wydychamy powietrze wyobraźmy sobie, że górna powierzchnia brzucha przybliża się do linii kręgosłupa. W takim momencie warto posłuchać także nagrań relaksujących, które opracowano dla osób mających problemy z bezsennością.

Jak poradzić sobie z problemem bezsenności?
Na tak postawione pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Jest jednakże kilka sprawdzonych sposobów, które wspomogą nasze zasypianie, a ponadto pozwolą obudzić się żwawym, w świetnej formie.

Warto wykonywać regularnie wszelkie ćwiczenia jogi na lepszy sen w ciągu całego tygodnia. Oddzielmy poszczególne sesje ( te, które opierają się na wyginaniach do tyłu od tych z wyginaniami do przodu). Trzeba wiedzieć, że wyginania do tyłu pobudzają, natomiast wyginania do przodu bardziej uspokajają. A zatem tuż przed snem nie powinniśmy wykonywać wygięć do tyłu, bowiem może się to przyczynić do wydzielania adrenaliny, a to z kolei pobudzi nas, a nie zrelaksuje.

By wspomóc lepszy sen warto codziennie prowadzić medytację. Usiądźmy na 10, bądź 20 minut w dogodnej chwili i w dogodnej godzinie. Taką „praktykę” uczyńmy pewnego rodzaju zwyczajem. W trakcie medytacji skupmy się na odstępach pomiędzy wdechem oraz wydechem. To bardzo istotne.

Starajmy się zasypiać tuż przed godziną dziesiąta wieczór. Warto bowiem wiedzieć, że między godziną 18 - 22 cała energia naszego ciała bardzo zbliżona jest do energii ziemi, a zatem powolna, ciężka i nieco spokojniejsza. Zatem taka pora będzie najlepsza na położenie się spać. Już po 22 godzinie – aż do drugiej nad ranem energia naszego ciała jest znacznie bardziej ognista, a nasza czujność mimowolnie wzrasta. Dalej koło północy wewnętrzne pobudzenie może wzbudzić odczuwanie głodu, a zatem jeżeli nie śpimy, to z pewnością nastanie pragnienie zaspokojenia głodu. To z kolei nie będzie sprzymierzeńcem zasypiania, gdyż ze zbyt pełnym żołądkiem naprawdę trudno przywołać sen. Warto dużo wcześniej zjeść kolację – nieco lżejszą, a potem odpocznijmy. W takim momencie warto poświecić kilka minut na całkowite wyciszenie się. Tuż przed samym zaśnięciem posłuchajmy relaksacyjnej muzyki.

Ponadto dobrym pomysłem jest również wykonanie delikatnego masażu stóp. Na taki masaż warto poświęcić kilka minut; masujmy swe stopy olejkiem sezamowym, bądź też oliwą z oliwek. Takie masowanie jest również dobry sposobem na uspokojenie swego umysłu.

Jeśli mimo wykonywania wymienionych wyżej porad nadal cierpimy z powodu bezsenności to warto przez kilka minut wykonać Świecę (Salamba Sarvangasanę), bądź też Dhanurasanę, czyli mostek.

O jakiej porze najlepiej wykonywać ćwiczenia?
Zawsze przed zasypianiem wykonujmy przywołane wyżej pozycje z jogi. A ponadto warto zasypiać o odpowiedniej porze. Stosujmy pozycje jogi, medytację systematyczne, bowiem tylko w taki sposób możemy przyczynić się do zwalczenia problemu bezsenności.

---
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

    Data: 2011-01-07
R E K L A M A



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Jakie kolory ścian sprawdzą się w salonie w 2017 roku?
Moda nieustannie się zmienia. Każdego roku pojawia się ekscytacja nowymi barwami, które zaczynamy wdrażać do swojego otoczenia. W dzisiejszym artykule poruszymy temat kolorystyki do salonu. więcej »
Podkreśl swoją figurę elegancką sukienką
Każda kobieta chce wyglądać pięknie na co dzień. Nasze stylizacje są jednak powtarzalne i często przestają zachwycać. Dlatego warto od czasu do czasu spróbować w modzie czegoś absolutnie odmiennego od tego, do czego się przyzwyczaiłyśmy. Najczęściej największe zmiany zauważamy zakładając dopasowane sukienki. Niewiele kobiet jednak ma odwagę na taką zmianę i podkreślenie swoich kształtów. Warto zmienić to w tym sezonie! więcej »
Aktywne spędzenie czasu z dziećmi
Lato to pora roku, kiedy więcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, niż w domu. Dlatego warto wyposażyć się w rzeczy, dzięki którym spacery czy zabawy na ogrodzie staną się jeszcze większą przyjemnością dla naszych maluchów. Jeśli jeszcze nie zdecydowaliście się na zakup rowerka, piaskownicy czy huśtawki dla dzieciaków to najwyższa pora, aby to zrobić. więcej »

Polecamy produkty