Informacje - Praca

Telepraca - prawa i obowiązki pracownika

Telepraca jest coraz częstszą formą zatrudnienia pracowników. Nowe metody komunikacji - telefon, a szczególnie internet dają możliwość wykonywania pracy poza lokalem przedsiębiorstwa. Zapoznaj się z możliwościami i zagrożeniami jakie daje telepraca.

Pojęcie telepracy zostało wprowadzone do polskiego kodeksu pracy w roku 2007. Jest to więc jedna z nowszych regulacji, ale ciągle kształtująca się dzięki wyrokom zapadającym w tej kwestii. Artykuł 67⁵.§1 wyjaśnia nam pojęcie telepracy. Jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej np. poczty elektronicznej. Może być ona wykonywana przez pracownika w domu, ale także w innym miejscu. Cechą charakterystyczną telepracy jest, że pracownik efektów swojej pracy nie przekazuje pracodawcy osobiście, a właśnie za pomocą środków porozumiewania się na odległość- telefon, Internet itp.

Przykładem telepracownika jest dziennikarz, tłumacz itp. Ważne jest, że w tej formie mogą być zatrudnione np. osoby niepełnosprawne lub kobiety wychowujące dzieci. Taka forma współpracy jest dla nich zdecydowanie prostsza i przystępniejsza, gdyż mogą wykonywać ja w domu.

Skupiając się na prawach pracownika należy zacząć od faktu, iż pracownik zatrudniony już u danego pracodawcy, musi wyrazić zgodę na zmianę formy zatrudnienia na teleprace . Ważne jest , że w takim przypadku w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy , każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy . Brak zgody pracownika na zmianę warunków pracy na telepracę, nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę.

Telepracownik nie może być dyskryminowany ze względu na rodzaj pracy którą wykonuje, a co istotne nie może być traktowany gorzej niż pracownicy zatrudnieni np. na postawie umowy o pracę. Tak samo ma prawo do awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.

Pracownik ma prawo kontaktowania się z innymi pracownikami oraz korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.
W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające prawa i obowiązki wszystkich pracowników. Tytułem przykładu można wskazać, iż na tych samych zasadach korzysta z prawa do urlopu, można z nim także zawrzeć umowę o zakazie konkurencji.

Pracodawca jest obowiązany do dostarczenia pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy, ubezpieczenia tego sprzętu, pokrycia kosztów związanych z instalacją i konserwacją. Istnieją jednak sytuacje kiedy pracodawca i pracownik mogą w odrębnej umowie postanowić inaczej co do tych kwestii. Może do dotyczyć zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, czy sposobu i formy kontroli wykonywania pracy.

Wykonywanie pracy właśnie w tej formie niewątpliwie ma wiele zalet. Pracownikowi daje przede wszystkim elastyczność miejsca i czasu pracy. Pracodawcy pozwala na redukcje kosztów wynajmowania pomieszczeń.

---
Prawo pracy

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

    Data: 2010-11-23
R E K L A M A



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Dlaczego trzeba uzupełniać kolagen w organizmie?
Aby skutecznie dbać o zdrowie, potrzebna jest odpowiednia wiedza na temat funkcjonowania ludzkiego ciała. Tym bardziej, że od pewnego wieku powinniśmy zwracać uwagę na coraz więcej czynników wpływających na naszą kondycję. Niedobór kolagenu jest jednym z nich – dowiedz się, dlaczego. więcej »
Certyfikat AgilePM z zarządzanie projektami. Dlaczego warto go mieć?
Każdy, kto ma na co dzień ma do czynienia z zarządzaniem projektami musiał słyszeć o metodyce AgilePM - znanej i docenianej przez organizacje na całym świecie. Szkolenie z Agile Project Management to świetna inwestycja w umiejętności zespołu, która może znacznie podwyższyć jakość i liczbę zrealizowanych w firmie projektów. Komu dedykowane są szkolenia AgilePM? Czym wyróżnia się ta metodyka wśród innych? O czym warto wiedzieć, zanim się zdecydujemy? Podpowiadamy. więcej »
Jakie kolory ścian sprawdzą się w salonie w 2017 roku?
Moda nieustannie się zmienia. Każdego roku pojawia się ekscytacja nowymi barwami, które zaczynamy wdrażać do swojego otoczenia. W dzisiejszym artykule poruszymy temat kolorystyki do salonu. więcej »

Polecamy produkty