Informacje - Porady

Zgaga a sen

Aż 60% osób odczuwających zgagę cierpi na bezsenność. Budzenie w nocy z uczuciem palenia w przełyku, może wynikać ze złych przyzwyczajeń zdrowotnych lub być oznaką poważnej choroby przewodu pokarmowego.

Zgaga może budzić nawet kilka razy w ciągu nocy, pogarszając samopoczucie, wpływając na jakość życia oraz na kondycję całego organizmu. Zgaga to uczucie palenia za mostkiem, które rozpoczyna się w nadbrzuszu i promieniuje wzdłuż klatki piersiowej do szyi. Powoduje to wsteczne zarzucanie kwaśniej treści żołądkowej do przełyku i drażnienie jego błony śluzowej. W pozycji leżącej utrudnione jest przełykanie i nasilają się objawy. Chorego budzi silny kaszel i uczucie dławienia – twierdzi prof. Krzysztof Celiński, gastroenterolog, ekspert programu „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia”.

Kłopoty ze snem mogą prowadzić do problemów w pracy oraz w życiu osobistym. Osoba niewyspana następnego dnia odczuwa zmęczenie, zniechęcenie, senność, nie potrafi skupić się na wykonywanej pracy, jest rozdrażniona. Pojawiają się także komplikacje zdrowotne. Cierpiący na bezsenność częściej odczuwają bóle głowy, następuje u nich zwiększone wydzielanie hormonów stresu, przez co osłabiony mają układ odpornościowy, zwiększa się ryzyko zakażenia, a w skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatorów oraz do zawału serca.
Jeżeli bezsenność spowodowana jest przez zgagę, należy przede wszystkim ustalić przyczynę występowania schorzenia, aby móc dobrać odpowiednią metodę postępowania i (lub) leczenia.
Zgaga i inne dolegliwości dyspeptyczne2 mogą pojawiać się sporadycznie lub występować regularnie (np. raz w tygodniu) przez długi czas.

Walcz ze zgagą – zmień styl życia
Zgaga występująca sporadycznie jest dolegliwością wynikającą z niezdrowego stylu życia lub złych przyzwyczajeń. Zmiana kilku nawyków zdrowotnych jest najszybszą metodą na pozbycie się „piekącego” problemu za dnia i w nocy. Pomocne w tym będą poniższe wskazówki:
- Nie nadużywaj alkoholu i nie pal tytoniu.
- Pij dużą ilość płynów w ciągu dnia, ale nie przed pójściem spać. Wstawanie w nocy do toalety może uniemożliwić ponowne zaśniecie.
- Jeśli budzi Cię w nocy kaszel i krztuszenie, podłóż pod głowę dodatkową poduszkę. Półsiedząca pozycja zapobiegnie występowaniu objawów zgagi w nocy.
- Naucz się wstawać zawsze o tej samej porze. W ten sposób przyzwyczaisz organizm do rytmu, który pomoże Ci unikać zbyt wczesnego budzenia się.
- Kładź się do łóżka tylko wtedy, kiedy chcesz spać, a nie żeby odpocząć.
- Staraj się kontrolować stres. Nie rozmyślaj o trudach minionego dnia przed położeniem się spać.
- Aktywność fizyczna pozwoli rozładować codzienne napięcie i stres. Ćwicz w ciągu dnia, ale nie bezpośrednio przed snem.
- Odżywiaj się prawidłowo i regularnie. Jedz częściej, ale w mniejszych ilościach. Pamiętaj, aby nie najadać się przed pójściem spać. Ostatni duży posiłek zjadaj na 3 godziny przed snem.
- Nie zaśniesz, jeśli będziesz głodny. Jeżeli odczuwasz głód, zjedz przed snem lekką przekąskę, np. warzywa.

Odpowiednio dobrana dieta jest podstawą w leczenia schorzeń układu pokarmowego takich, jak zgaga. Należy wiedzieć, których pokarmów unikać, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości, np. w nocy.

Wskazane Nie wskazane Chude mięso (np. cielęcina, schab, królik) oraz drób. Tłuste mięso (np. tłusta wieprzowina, mięso gęsi, kaczki, żeberka, golonka). Mleko, jogurty, kefiry. Ser żółty, serki topione i pleśniowe. Warzywa: marchew, kalafior, szpinak, buraki, ziemniaki. Warzywa: cebula, pomidory, ogórki. Delikatne zioła: bazylia, oregano, estragon, rozmaryn, szałwia. Pikantne przyprawy: pieprz, chilly, curry. Ciasta drożdżowe i biszkopty w niewielkiej ilości. Czekolada, inne słodycze zawierające kakao. Niegazowana woda mineralna, herbaty ziołowe. Napoje gazowane, soki cytrusowe, mocna kawa i herbata.
Nie lekceważ objawów– idź do lekarza
Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego takich, jak choroba refluksowa przełyku. Dokładna obserwacja organizmu pozwoli Ci sprawdzić, czy palenie za mostkiem jest zgagą.
- Czy pieczenie nasila się w pozycji leżącej (np. w nocy), przy pochylaniu się lub po posiłku?
- Czy słabnie po przełknięciu śliny lub wypiciu płynów?
- Czy słabnie lub ustępuje po zastosowaniu leków bez recepty?
Odpowiedź twierdząca na powyższe pytania jest sygnałem, że należy zasięgnąć porady specjalisty. Wyleczenie przyczyn powstawania zgagi może prowadzić do wyeliminowania problemu budzenia się w nocy, zapobiegnięcia komplikacjom i poprawienia jakości życia.

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia” jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Program realizuje misję firmy, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych, uczy pacjentów mówić kompleksowo o swoich problemach zdrowotnych.

Radę Ekspertów tworzą wybitne autorytety naukowe:

Prof. dr hab. n. med. Barbara Zahorska-Markiewicz – ekspert w zakresie chorób metabolicznych, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych oraz zdrowia publicznego.
Pani Profesor jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, członkiem grupy OMTF i specjalistą SCOPE Europejskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością (EASO) oraz Kierownikiem Poradni Leczenia Chorób Metabolicznych „WAGA” w Katowicach.

Prof. dr hab. n. med. Krzysztof Celiński – ekspert w zakresie chorób górnego odcinka przewodu pokarmowego, gastroenterolog.
Pan Profesor pracuje w Katedrze i Klinice Gastroenterologii z Pracownią Endoskopową Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, jest członkiem Zarządu Oddziału Lubelskiego Polskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego.

Prof. dr hab. n. med. Sławomir Dutkiewicz – ekspert w zakresie chorób układu moczowego, chirurg urolog.
Pan Profesor jest członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Urologicznego [AUA], Polskiego Towarzystwa Urologicznego [PTU], Międzynarodowego Towarzystwa Urologicznego [SIU, Societe Internationale D’Urologie], Polsko-Francuskiego Towarzystwa Angiologicznego oraz wiceprzewodniczącym Sekcji Urologów Wojskowych PTU. Pan Profesor jest również członkiem Rady Wydziału Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kierownikiem Zakładu Profilaktyki i Epidemiologii Onkologicznej Instytutu Zdrowia Publicznego oraz członkiem Komisji Urologii Komitetu Patofizjologii Klinicznej przy IV Wydziale Polskiej Akademii Nauk. Pan Profesor jest również przewodniczącym Rady Naukowej czasopisma „Lek w Polsce”, a także zasiada w Radach Naukowych innych czasopism medycznych.

Prof. dr hab. n. med. Janusz E. Badurski – ekspert w zakresie osteoporozy, specjalista chorób wewnętrznych, osteoartrolog.
Pan Profesor jest Dyrektorem Centrum Osteoporozy i Chorób Kostno-Stawowych w Białymstoku i Prezesem Polskiej Fundacji Osteoporozy, członkiem towarzystw krajowych i zagranicznych ukierunkowanych na choroby metaboliczne kości i stawów. Pan Profesor jest autorem i współautorem ponad 250 prac naukowych i czterech monografii głównie poświęconych osteoporozie, chorobie zwyrodnieniowej stawów, klinice bólu, metabolizmowi chrząstki stawowej i kości oraz chorobom reumatycznym.

Doc. dr hab. n. med. Tomasz Hryniewiecki – ekspert w zakresie chorób układu krążenia, kardiolog.
Pan Docent jest Kierownikiem Oddziału Diagnostyki Jednodniowej Instytutu Kardiologii w Warszawie, jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Kardiologii w Warszawie oraz wiceprzewodniczącym Sekcji Wad Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego

Biuro prasowe:
Magdalena Drzewek
602-301-215
mdrzewek@onboard.pl
Ewa Marczyk-Chłopecka
509-366-042
emarczyk@onboard.pl

    Data: 2009-07-21
R E K L A M A



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Wybieramy praktyczne i wygodne ławki ogrodowe
Ławka do ogrodu powinna być wygodna, praktyczna i trwała. W artykule przedstawiamy różne jej rodzaje i materiały. Zobaczmy, jaki mebel wybrać, aby czas spędzany na świeżym powietrzu był relaksujący dla całej rodziny. więcej »
Dlaczego powinniśmy kochać hotele?
Każdy z nas potrzebuje czasem odpocząć. Żyjemy w biegu, ale co jakiś czas przychodzi moment, kiedy warto nabrać sił do podejmowania nowych wyzwań. Idealnym miejscem do relaksu i regeneracji są hotele. W ich ofercie znajdziemy komfortowe miejsca do spania, wysoki poziom obsługi oraz dostęp do dodatkowych atrakcji. Niezależnie od tego, czy wybieramy hotel na pojezierzu, czy spa w górach, mamy pewność, że będzie to czas, który poświęcimy sobie. Przedstawiamy poniżej kilka argumentów, dlaczego powinniśmy kochać hotele. więcej »
Polisa turystyczna, czyli poczucie bezpieczeństwa podczas podróży zagranicznej
Na urlopie, wakacjach, aktywnych feriach zimowych przede wszystkim chcemy się odprężyć i odpocząć. Z pewnością relaks dopełnić może właściwie dobrana polisa ubezpieczeniowa. Warto mieć przecież gwarancję, że na wypadek nieszczęśliwego wypadku lub niefortunnego zdarzenia towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje niespodziewane koszty. więcej »

Polecamy produkty