Informacje - Zdrowie

Latem zadbaj o kości

Witamina D jest jedną z niewielu witamin wytwarzanych przez ludzki organizm. Powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Wraz z dietą bogatą w wapń oraz regularną aktywnością fizyczną jest skutecznym środkiem w profilaktyce osteoporozy.

Co trzecia kobieta po 50. roku życia doznaje złamania osteoporotycznego. Osteoporoza - choroba powstająca nie tylko w wyniku postępującego ubytku masy kostnej, ale również w wyniku oddziaływania niżej wymienionych, samodzielnych i niezależnych od masy kostnej czynników ryzyka - najczęściej dotyczy kobiet po menopauzie, ale dotyka także mężczyzn - twierdzi prof. Janusz E. Badurski, przewodniczący Polskiej Fundacji Osteoporozy oraz ekspert programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia".

Dotychczas określono następujące czynniki ryzyka złamań osteoporotycznych:
- Zaawansowany wiek,
- Przebyte złamanie (tzw. niskoenergetyczne czyli osteoporotyczne) po 50. roku życia,
- Niska masa kostna,
- Obciążenie genetyczne (złamanie kości udowej u jednego z rodziców),
- Reumatoidalne zapalenie stawów,
- Długotrwałe leczenie glikokortykoidami (np. preparatami zawierającymi jako substancję czynną prednison),
- Drobna budowa ciała (wskaźnik masy ciała BMI poniżej 20),
- Palenie papierosów,
- Nadużywanie alkoholu.

Osteoporozie można w pewnym stopniu przeciwdziałać, modyfikując styl życia np. stosując urozmaiconą, bogatą w wapń i witaminę D dietę, zwiększając codzienną aktywność fizyczną, unikając nadużywania alkoholu i palenia tytoniu. Niedoceniana jest rola słońca, dzięki któremu w organizmie produkowana jest witamina D, odpowiedzialna za wchłanianie wapnia, jednego z najważniejszych elementów budulcowych ludzkiego szkieletu - dodaje prof. Badurski.

Korzystaj ze słońca
Witamina D ułatwia wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego i wbudowywanie go do kości, oraz zapobiega nadmiernemu wydalaniu go z moczem.
- Wykorzystaj okres letni, aby zapewnić swojemu organizmowi konieczną dawkę promieni ultrafioletowych. Już od 10 do 20 minut (zależnie od pory dnia i roku oraz wysokości geograficznej) codziennej kąpieli słonecznej może dostarczyć organizmowi witaminy D na cały dzień, a nawet może pozwolić na zgromadzenie jej zapasu.
- Jak najczęściej przebywaj na świeżym powietrzu. Wykorzystaj urlop na spacery i piesze wycieczki, gry towarzyskie na plaży czy w parku. Spędzanie całych dni w zamkniętych pomieszczeniach osłabia organizm.
- Wzbogać swoją dietę w pokarmy zawierające witaminę D takie, jak: tran i oleje rybne, ryby (łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki), wątróbka, jaja.

Nie zapomnij o wapniu
Wapń - podstawowy składnik mineralny kości - musi być dostarczany do organizmu z pożywieniem. U człowieka 99% całkowitego wapnia zmagazynowane jest w kościach i zębach. W momencie, kiedy w organizmie nie ma odpowiedniej ilości wapnia (np. z powodu zbyt małej ilości tego pierwiastka dostarczonej w pożywieniu lub zaburzonego wchłaniania z przewodu pokarmowego) uwalniany jest on z kości . Aby szkielet nie został osłabiony, ilość wapnia musi być stale uzupełniania. W ciągu doby osoba dorosła powinna spożywać produkty zawierające przynajmniej 1000 mg wapnia.

Cenne źródła wapnia - ilość wapnia na 100 g produktu
Mleko - 118 mg
Ser gouda 30% tłuszczu - 690 mg
Sardynki w oleju - 437 mg
Mak - 1400 mg
Łosoś - 325 mg
Jogurt naturalny - 237 mg

Ćwicz codziennie
Aktywność i wysiłek fizyczny stymulują przebudowę kości oraz zapobiegają utracie masy kostnej, dzięki czemu zmniejszają ryzyko wystąpienia osteoporozy. Natomiast brak ruchu (brak obciążenia szkieletu) powoduje demineralizację i osłabienie kości. Regularny wysiłek fizyczny poprawia także koordynację ruchów, przez co zmniejsza się ryzyko upadków. Nabywana podczas ćwiczeń masa mięśniowa utrzymuje szkielet we właściwej pozycji i chroni kości przed uszkodzeniami spowodowanymi upadkiem.

Do najczęściej zalecanych w profilaktyce osteoporozy form aktywności fizycznej zalicza się: marsze, biegi, jazdę na rowerze, aerobic, Tai Chi, siatkówkę, ćwiczenia siłowe oraz taniec.

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Program realizuje misję firmy, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych, uczy pacjentów mówić kompleksowo o swoich problemach.

Radę Ekspertów tworzą wybitne autorytety naukowe:
- Prof. dr hab. n. med. Barbara Zahorska-Markiewicz - ekspert w zakresie chorób metabolicznych, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych oraz zdrowia publicznego. Pani Profesor jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, członkiem grupy OMTF i specjalistą SCOPE Europejskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością (EASO) oraz Kierownikiem Poradni Leczenia Chorób Metabolicznych "WAGA" w Katowicach.
- Prof. dr hab. n. med. Krzysztof Celiński - ekspert w zakresie chorób górnego odcinka przewodu pokarmowego, gastroenterolog. Pan Profesor pracuje w Katedrze i Klinice Gastroenterologii z Pracownią Endoskopową Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, jest członkiem Zarządu Oddziału Lubelskiego Polskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego.
- Prof. dr hab. n. med. Sławomir Dutkiewicz - ekspert w zakresie chorób układu moczowego, chirurg urolog. Pan Profesor jest członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Urologicznego [AUA], Polskiego Towarzystwa Urologicznego [PTU], Międzynarodowego Towarzystwa Urologicznego [SIU, Societe Internationale D'Urologie], Polsko - Francuskiego Towarzystwa Angiologicznego oraz wiceprzewodniczącym Sekcji Urologów Wojskowych PTU. Pan Profesor jest również członkiem Rady Wydziału Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kierownikiem Zakładu Profilaktyki i Epidemiologii Onkologicznej Instytutu Zdrowia Publicznego oraz przewodniczącym Rady Naukowej czasopisma "Lek w Polsce".
- Prof. dr hab. n. med. Janusz E. Badurski - ekspert w zakresie osteoporozy, specjalista chorób wewnętrznych, osteoartrolog. Pan Profesor jest Dyrektorem Centrum Osteoporozy i Chorób Kostno-Stawowych w Białymstoku i Prezesem Polskiej Fundacji Osteoporozy, członkiem towarzystw krajowych i zagranicznych ukierunkowanych na choroby metaboliczne kości i stawów. Jest autorem i współautorem ponad 250 prac naukowych i czterech monografii głównie poświęconych osteoporozie, chorobie zwyrodnieniowej stawów, klinice bólu, metabolizmowi chrząstki stawowej i kości oraz chorobom reumatycznym.
- Doc. dr hab. n. med. Tomasz Hryniewiecki - ekspert w zakresie chorób układu krążenia, kardiolog. Pan Docent jest Kierownikiem Oddziału Diagnostyki Jednodniowej Instytutu Kardiologii w Warszawie, jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Kardiologii w Warszawie oraz wiceprzewodniczącym Sekcji Wad Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Informacje na temat programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia":
Ewa Marczyk-Chłopecka - 509-366-042 - emarczyk@onboard.pl
Magdalena Drzewek - 602-301-215 - mdrzewek@onboard.pl

    Data: 2009-06-08
R E K L A M A



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Wybieramy praktyczne i wygodne ławki ogrodowe
Ławka do ogrodu powinna być wygodna, praktyczna i trwała. W artykule przedstawiamy różne jej rodzaje i materiały. Zobaczmy, jaki mebel wybrać, aby czas spędzany na świeżym powietrzu był relaksujący dla całej rodziny. więcej »
Dlaczego powinniśmy kochać hotele?
Każdy z nas potrzebuje czasem odpocząć. Żyjemy w biegu, ale co jakiś czas przychodzi moment, kiedy warto nabrać sił do podejmowania nowych wyzwań. Idealnym miejscem do relaksu i regeneracji są hotele. W ich ofercie znajdziemy komfortowe miejsca do spania, wysoki poziom obsługi oraz dostęp do dodatkowych atrakcji. Niezależnie od tego, czy wybieramy hotel na pojezierzu, czy spa w górach, mamy pewność, że będzie to czas, który poświęcimy sobie. Przedstawiamy poniżej kilka argumentów, dlaczego powinniśmy kochać hotele. więcej »
Polisa turystyczna, czyli poczucie bezpieczeństwa podczas podróży zagranicznej
Na urlopie, wakacjach, aktywnych feriach zimowych przede wszystkim chcemy się odprężyć i odpocząć. Z pewnością relaks dopełnić może właściwie dobrana polisa ubezpieczeniowa. Warto mieć przecież gwarancję, że na wypadek nieszczęśliwego wypadku lub niefortunnego zdarzenia towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje niespodziewane koszty. więcej »

Polecamy produkty