Informacje - Zdrowie

Dobrze śpij, aktywnie żyj

Ćwiczenia fizyczne wykonywane bezpośrednio przed snem utrudniają zaśnięcie oraz pogarszają przebieg nocnego odpoczynku. Aktywny relaks należy zakończyć na 3 do 4 godzin przed położeniem się do łóżka.

Warszawa, grudzień 2005 - Ćwiczenia fizyczne zwiększają wydzielanie przez mózg serotoniny - substancji chemicznej, która sprzyja poczuciu zadowolenia i tym samym wpływa na ograniczenie lub uniknięcie bezsenności. Dobroczynny wpływ na sen mają jednak wyłącznie ćwiczenia wykonywane regularnie w porach najlepszych dla organizmu, czyli popołudniem lub wczesnym wieczorem. Sporadyczna, intensywna gimnastyka wykonywana bezpośrednio przed snem może pogorszyć jego przebieg. Pobudzający wpływ aktywnego relaksu dotyka przede wszystkim osoby cierpiące na bezsenność wywołaną stanem tzw. nadmiernego pobudzenia - zwiększonej fizjologicznej, nerwowej i hormonalnej aktywności organizmu.

Ćwiczenia fizyczne działają na nas na początku ekscytująco a potem utrudniają odprężenie się. Intensywny ruch powoduje również wzrost temperatury ciała, która później może spadać do normalnego poziomu nawet przez 6 godzin. Dlatego nic nie ułatwi zaśnięcia tak, jak popołudniowa dawka ruchu, ale zakończona na kilka godzin przed udaniem się na spoczynek. - mówi dr Michał Skalski z Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Akademii Medycznej w Warszawie.

Regularne zażywanie ruchu polepsza nastrój i daje poczucie komfortu i dzięki temu wpływa korzystnie na sen. Ćwiczenia fizyczne stają się po pewnym czasie rutyną, która zastępuje używki, takie jak kawa, herbata czy papierosy. Aerobik lub basen dobrze wpływają na układ krwionośny i oddechowy, dzięki czemu wypoczynek jest spokojniejszy i bardziej stabilny. Regularna aktywność fizyczna to jedno z zaleceń recepty na zdrowy sen.

Kampania edukacyjna na temat bezsenności "Dobrze śpij, aktywnie żyj" ma na celu zwiększenie wiedzy Polaków o wpływie zaburzeń snu na codzienne funkcjonowanie. Działania podejmowane w ramach kampanii mają charakter profilaktyczny, ich zadaniem jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności samodzielnego rozpoznawania bezsenności.
Partnerem Kampanii jest polska firma farmaceutyczna Adamed.

    Data: 2005-12-10



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Planowanie wesela - jak obniżyć koszty?
Przygniata cię myśl o ślubnych wydatkach? W takim razie poznaj sposoby, dzięki którym obniżysz wspomniane koszty. więcej »
Odwyk alkoholowy – jak radzić sobie z chorobą?
Problem związany z uzależnieniem od alkoholu stanowi bardzo trudną kwestię zarówno w ujęciu indywidualnym, jak i społecznym. Osoby borykające się z alkoholizmem bardzo często są odrzucone przez otoczenie, a nawet rodzinę. Nierzadko zdarza się również tak, że pomimo wsparcia najbliższych dany człowiek nie jest w stanie poradzić sobie z narastającymi trudnościami. W jaki sposób zaoferować profesjonalną pomoc? Na czym polega terapia alkoholowa? Gdzie się zgłosić? więcej »
Szczoteczka soniczna czy elektryczna - która lepsza?
Szczoteczka do zębów to podstawowe narzędzie, niezbędne do prawidłowej higieny jamy ustnej. Na rynku dostępne są różne rodzaje szczoteczek, począwszy od manualnych, a na sonicznych skończywszy. Zasadniczą różnicą jest prędkość obrotów – nietrudno zauważyć, że największe obroty posiada szczoteczka soniczna. więcej »

Polecamy produkty

Polecamy strony: Mostek w kuchni | Kolorowa Ryba | Old Timers Garage | MiniMili.pl | Okiem Blondynki |