Informacje - Zdrowie

Dobrze śpij, aktywnie żyj

Ćwiczenia fizyczne wykonywane bezpośrednio przed snem utrudniają zaśnięcie oraz pogarszają przebieg nocnego odpoczynku. Aktywny relaks należy zakończyć na 3 do 4 godzin przed położeniem się do łóżka.

Warszawa, grudzień 2005 - Ćwiczenia fizyczne zwiększają wydzielanie przez mózg serotoniny - substancji chemicznej, która sprzyja poczuciu zadowolenia i tym samym wpływa na ograniczenie lub uniknięcie bezsenności. Dobroczynny wpływ na sen mają jednak wyłącznie ćwiczenia wykonywane regularnie w porach najlepszych dla organizmu, czyli popołudniem lub wczesnym wieczorem. Sporadyczna, intensywna gimnastyka wykonywana bezpośrednio przed snem może pogorszyć jego przebieg. Pobudzający wpływ aktywnego relaksu dotyka przede wszystkim osoby cierpiące na bezsenność wywołaną stanem tzw. nadmiernego pobudzenia - zwiększonej fizjologicznej, nerwowej i hormonalnej aktywności organizmu.

Ćwiczenia fizyczne działają na nas na początku ekscytująco a potem utrudniają odprężenie się. Intensywny ruch powoduje również wzrost temperatury ciała, która później może spadać do normalnego poziomu nawet przez 6 godzin. Dlatego nic nie ułatwi zaśnięcia tak, jak popołudniowa dawka ruchu, ale zakończona na kilka godzin przed udaniem się na spoczynek. - mówi dr Michał Skalski z Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Akademii Medycznej w Warszawie.

Regularne zażywanie ruchu polepsza nastrój i daje poczucie komfortu i dzięki temu wpływa korzystnie na sen. Ćwiczenia fizyczne stają się po pewnym czasie rutyną, która zastępuje używki, takie jak kawa, herbata czy papierosy. Aerobik lub basen dobrze wpływają na układ krwionośny i oddechowy, dzięki czemu wypoczynek jest spokojniejszy i bardziej stabilny. Regularna aktywność fizyczna to jedno z zaleceń recepty na zdrowy sen.

Kampania edukacyjna na temat bezsenności "Dobrze śpij, aktywnie żyj" ma na celu zwiększenie wiedzy Polaków o wpływie zaburzeń snu na codzienne funkcjonowanie. Działania podejmowane w ramach kampanii mają charakter profilaktyczny, ich zadaniem jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności samodzielnego rozpoznawania bezsenności.
Partnerem Kampanii jest polska firma farmaceutyczna Adamed.

    Data: 2005-12-10



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Aranżacja łazienki w stylu skandynawskim – co jest najważniejsze?
Aranżacje wnętrz w stylu skandynawskim stały się bardzo modne i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ przyciągają wykorzystaniem naturalnych materiałów i prostotą formy. Jaka kolorystyka dominuje w łazienkach skandynawskich? Jakie są jej specyficzne cechy? więcej »
Dlaczego warto kupować książki w księgarniach internetowych?
Poziom czytelnictwa w Polsce z pewnością nie należy do zadowalających. Według ostatnich danych Biblioteki Narodowej blisko 64% z nas nie przeczytało w ostatnim roku ani jednej książki. Znacznie wpływa to na zmniejszenie liczby bibliotek, wydawnictw, a także księgarni. Zamiast czytania wybieramy rozrywki bierne, w tym m.in. oglądanie telewizji (81%), a większości informacji szukamy w sieci. Dla wielu osób problem stanowią ceny książek. Przyjrzyjmy się zatem temu ostatniemu zagadnieniu. więcej »
Dlaczego pożyczki stały się tak popularne?
W życiu każdego z nas, pojawiają się sytuacje nagłe wymagające wygenerowania w bardzo krótkim czasie, odpowiedniej kwoty pieniędzy. Zwrócenie się do banku o kredyt to czas, zaświadczenia i koszty. Tak więc, cała masa komplikacji. Coraz częściej zatem, by pozyskać środki finansowe na pokrycie niespodziewanych wydatków, konsumenci zwracają się po pomoc do firm oferujących szybkie pożyczki - tzw. „chwilówki”. więcej »

Polecamy produkty

Polecamy strony: Kolorowa Ryba | Opycha.pl | Old Timers Garage | Hapi Hapi | Sportera Fitness |