Informacje - Zdrowie

Wapń kluczowy w diecie dziecka

Wapń jest kluczowym pierwiastkiem w diecie każdego człowieka. Szczególnie dzieci są narażone na jego niedobory, bo dorastający organizm ma zwiększone potrzeby.

Dlatego rodzice powinni zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę swoich dzieci, aby ich rozwój mógł przebiegać prawidłowo.

 Na co wpływa wapń?

Wapń jest głównym składnikiem zębów i kości, znajduje się tam 99% jego zasobów. Niedostateczna podaż tego pierwiastka może spowodować u dziecka wady postawy oraz próchnicę, a w późniejszych latach nawet osteoporozę.  Jednak nie tylko układ kostny potrzebuje wapnia. Pierwiastek bierze także udział w procesie krzepnięcia krwi, oraz ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśni.

Dzieci w różnym wieku mają inne zapotrzebowanie na wapń.  Według zaleceń WHO niemowlęta 0-6 miesięcy powinny spożywać 360 mg wapnia, 6-12 miesięcy 540 mg, dzieci 1-10 lat powinny spożywać ok. 800mg wapnia dziennie.  Osoby mające 11-18 lat powinny przyjmować 1200 mg pierwiastka na dzień.Są to duże ilości, dlatego bez odpowiednio zbilansowanej diety łatwo o niedobory.

 Zalecane produkty

Najlepszym źródłem wapnia są produkty mleczne. Szklanka mleka zawiera aż około 270 mg tego pierwiastka, jest to produkt stosunkowo tani i łatwo dostępny. Jednak coraz więcej dzieci zmaga się z alergiami pokarmowymi, które wykluczają spożywanie nabiału.  Wapń można znaleźć na szczęście także w szeregu innych produktów, są to przede wszystkim ciemnozielone warzywa, jak jarmuż, rukola, brukselka i brokuły. Dużo wapnia znajdziemy też w migdałach, niełuskanym sezamie oraz maku. Aby zwiększyć przyswajalność pierwiastka z ziaren i orzechów należy namoczyć je przed spożyciem.

 Suplementy

Rodzice nie mający pewności czy ich dziecko spożywa odpowiednią ilość wapnia, powinni posiłkować się suplementami na bazie węglanu wapnia. Suplementy można bezpiecznie podawać nastolatkom, które mają zwiększone zapotrzebowanie na pierwiastek. Należy wybierać tylko te preparaty, które dodatkowo wzbogacone są o witaminę D. Poprawia ona absorpcję wapnia, a także utrzymuje jego odpowiedni poziom we krwi.

Czytaj więcej o suplementacji wapnia na stronie http://www.vitrumcalcium.pl/



    Data: 2017-12-01



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Aranżacja łazienki w stylu skandynawskim – co jest najważniejsze?
Aranżacje wnętrz w stylu skandynawskim stały się bardzo modne i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ przyciągają wykorzystaniem naturalnych materiałów i prostotą formy. Jaka kolorystyka dominuje w łazienkach skandynawskich? Jakie są jej specyficzne cechy? więcej »
Dlaczego warto kupować książki w księgarniach internetowych?
Poziom czytelnictwa w Polsce z pewnością nie należy do zadowalających. Według ostatnich danych Biblioteki Narodowej blisko 64% z nas nie przeczytało w ostatnim roku ani jednej książki. Znacznie wpływa to na zmniejszenie liczby bibliotek, wydawnictw, a także księgarni. Zamiast czytania wybieramy rozrywki bierne, w tym m.in. oglądanie telewizji (81%), a większości informacji szukamy w sieci. Dla wielu osób problem stanowią ceny książek. Przyjrzyjmy się zatem temu ostatniemu zagadnieniu. więcej »
Dlaczego pożyczki stały się tak popularne?
W życiu każdego z nas, pojawiają się sytuacje nagłe wymagające wygenerowania w bardzo krótkim czasie, odpowiedniej kwoty pieniędzy. Zwrócenie się do banku o kredyt to czas, zaświadczenia i koszty. Tak więc, cała masa komplikacji. Coraz częściej zatem, by pozyskać środki finansowe na pokrycie niespodziewanych wydatków, konsumenci zwracają się po pomoc do firm oferujących szybkie pożyczki - tzw. „chwilówki”. więcej »

Polecamy produkty

Polecamy strony: Medycyna estetyczna | Hapi Hapi | Kolorowa Ryba | Old Timers Garage | ACT-Natural |