Informacje - Finanse

O czym należy pamiętać przed zakupem mieszkania

Zakup mieszkania to jedno z poważniejszych decyzji. Nieliczni dysponują gotówką, zdecydowana większość decyduje się na wsparcie kredytem hipotecznym, który może okazać się dla niektórych dość skomplikowany. Z pomocą idzie poniższy artykuł, który przedstawi Państwu jak przebrnąć przez ten trudny okres krok po kroku.

1. Spotkanie z doradcą finansowym
Zanim rozpoczniemy poszukiwania naszego wymarzonego domu, spotkajmy się z doradcą finansowym i sprawdźmy swoją zdolność kredytową. Będziemy w stanie określić na jaki wydatek możemy sobie pozwolić a dodatkowo sprawdzi on ofertę wszystkich banków. Zostaniemy poinformowani o maksymalnej zdolności kredytowej, kosztach i wysokości rat kredytu, o czasie uzyskania decyzji kredytowej oraz jakie dokumenty powinniśmy przygotować do wniosków o kredyt.

2. Wybór mieszkania
Dowiedziawszy się o swojej zdolności kredytowej i kosztach z nim związanych możemy przystąpić do poszukiwań. Ważne jest aby na samym początku określić swoje priorytety m.in. czy ma być to mieszkanie z rynku pierwotnego czy wtórnego, lokalizację, jakie są nasze preferencje co do infrastruktury. Po zdefiniowaniu swoich oczekiwań możemy zacząć od poszukiwań w portalach ogłoszeniowych lub od skierowania się do biur nieruchomości, które przygotują oferty dopasowane do naszych oczekiwań i przeprowadzą przez proces kupna-sprzedaży. Szczególnie może być pomocne doświadczenie i wiedza pośrednika jeśli decydujemy się na zakup nieruchomości z rynku wtórnego.

3. Umowa przedwstępna
Gdy już zdecydowaliśmy się na odpowiednie dla siebie mieszkanie to kolejnym krokiem jest podpisanie umowy przedwstępnej lub umowy deweloperskiej – w zależności od rynku na jaki się zdecydowaliśmy. Jeżeli nasze poszukiwania trwały dość długo wskazane byłoby ponowne skontaktowanie się z doradcą kredytowym w celu weryfikacji i potwierdzenia zdolności kredytowej bo może okazać się, że w bankach pojawiły się nowe oferty, które nie były wcześniej brane pod uwagę. Ponadto doradca zasugeruje jakie terminy i zapisy powinny znaleźć się w umowie pod kątem kredytu. Ważne jest aby zmieścić sie w czasie z uzyskaniem decyzji i podpisać umowę chroniące interesy kupującego nieruchomość.

4. Złożenie wniosków kredytowych
Po zawarciu umowy przedwstępnej powinniśmy udać się na spotkanie z doradcą aby złożyć wnioski kredytowe, które trafiają do kilku banków jednocześnie i następuje ich weryfikacja. Powinniśmy również dostarczyć doradcy resztę dokumentów m.in dochodowych jak zaświadczenia o dochodach, wyciągi z rachunku, w przypadku działalności gospodarczej PIT a także dokumenty uzasadniające cel zaciągnięcia kredytu.

5. Analiza złożonego wniosku kredytowego przez bank
Analiza może trwać od dwóch do sześciu tygodni w zależności do banku. Może się zdarzyć, że doradca poprosi nas o dodatkowe dokumenty potrzebne do wydania decyzji.
Analiza wniosku składa się z trzech części:
– ekonomicznej- tu badana jest zdolność kredytowa, scoring klienta i historia BIK
– prawnej – badane są kwestie prawne danej nieruchomości
– technicznej – wycena nieruchomości oraz ocena zabezpieczenia dla banku
Gdy przeprowadzana jest analiza rzeczoznawca wycenia nieruchomość współpracując z bankiem i dołącza zewnętrzny operat szacunkowy.
W momencie, gdy wszystkie trzy etapy przejdą bez zarzutu wnioskodawca otrzymuje pozytywną decyzję kredytową.

6. Pozytywne rozpatrzenie wniosku kredytowego i wybór banku
Gdy już otrzymamy pozytywne decyzje z banków musimy podjąć decyzję, który bank wybrać. Tutaj kluczową rolę odgrywa doradca, który przedstawi i omówi warunki każdej decyzji co powinno ułatwić podjęcie ostatecznej decyzji. Czasami przed podpisaniem umowy doradca wyjaśnia wzmianki w księdze wieczystej, które w między czasie się pojawiły i inne warunki. Po spełnieniu wszystkich warunków bank przygotowuje umowę a doradca omawia ją szczegółowo. Na dalszym etapie należy udać się do banku aby podpisać umowę.

7. Umowa przeniesienia własności
Gdy już podpiszemy umowę kredytową musimy spełnić warunki do uruchomienia kredytu. Jeżeli wybraliśmy nieruchomość z rynku pierwotnego to uruchomienie kredytu odbywa się najczęściej w transzach przed zawarciem umowy przenoszącej własność nieruchomości. Zupełnie inaczej jest w przypadku rynku wtórnego, gdyż kredyt uruchamiany jest po przeniesieniu własności.
Doradca powinien przypomnieć o dalszych warunkach po uruchomieniu kredytu m.in. dostarczenie aktu notarialnego do banku (w przypadku rynku pierwotnego), podtrzymanie umowy ubezpieczenia nieruchomości na cały okres kredytowania, dokonanie wpisu hipoteki do księgi wieczystej.
Pierwsza rata zaciągniętego kredytu powinna wpłynąć w ciągu min 15 dni od daty rozpoczęcia, zwykle trwa to około miesiąca w zależności od banku.
Jeżeli wybraliśmy rynek pierwotny to pierwsze raty będą ratami odsetkowymi od uruchomionej kwoty kapitału do momentu uruchomienia całej kwoty kredytu.
Otrzymanie kluczy na rynku pierwotnym odbywa się po wpłacie całej kwoty za mieszkanie ale przed aktem notarialnym. Zaś na rynku wtórnym po akcie notarialnym i zapłacie za mieszkanie.

Artykuł został przygotowany przez redakcję Wasilewski Developer - oferującego mieszkania w Ełku i Grajewie.



    Data: 2017-09-15



Komentarze nie są moderowane - widzisz treści niezgodne z prawem lub nieobyczajne zgłoś ten fakt administracji serwisu.

Najnowsze informacje

Witamina B12, czyli  lek na przemęczenie i wiele więcej
Witamina B12 (kobalamina) wpływa korzystnie m.in. na poziom energii, nastrój, pamięć, serce, trawienie i skórę. Jej deficyt może objawiać się wieloma niekorzystnymi symptomami, w tym przewlekłym zmęczeniem. Chcesz wiedzieć więcej o roli witaminy B12 w organizmie? Przeczytaj! więcej »
Jak odbywa się elektroniczne archiwizowanie danych?
"Jako nowoczesne społeczeństwo jesteśmy przyzwyczajeni to tego, że większość informacji, danych a nawet dokumentów można bez problemu przesłać zdanie za pośrednictwem sieci internetowej. Jednak takie udogodnienie działa dopiero o kilkunastu lat, wcześniej bowiem wszystko odbywało się w o wiele bardziej skomplikowany sposób. Nowoczesne rozwiązania zawdzięczamy przede wszystkim elektronicznemu archiwizowaniu danych." więcej »
Prawidłowe niszczenie firmowych dokumentów
Każda firma posiada wiele dokumentów, które są objęte ochroną prywatności ze względu na zawarte w nich informacje. Najczęściej są to dane osobowe pracowników i klientów, umowy, dane finansowe lub plany sprzedażowe. Jednak nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę jak ważne jest profesjonalne i bezpieczne niszczenie dokumentów. Na szczęście dzisiejszy rynek wciąż się rozwija i dopasowuje do potrzeb ludzi. Dzięki temu można korzystać z usług profesjonalnych miejsc, które bezpiecznie zniszczą ważne dokumenty, które nie mają prawa trafić w niepowołane ręce. więcej »

Polecamy produkty

Polecamy strony: DueCappucci | Życie jak bajka | Okiem Blondynki | Medycyna estetyczna | Sportera Fitness |